Accountant, nebo účetní? Volná místa v cizím jazyce bývají lépe placená

04.11.2019

Sales Representative, Customer Care Support, HR Generalista, Recruitment Consultant. Znáte anglické názvy pracovních pozic? Prostudujte si, co opravdu znamenají, mnohé totiž skrývají docela obyčejná místa fakturantky, personalisty nebo prodejce.
Accountant, nebo účetní? Volná místa v cizím jazyce bývají lépe placená

Zlé jazyky tvrdí, že když chce personalista oddělit zrno od plev, ty nejlepší od těch průměrných, inzeruje volné místo v angličtině. Tím dosáhne, že na pohovor dorazí jen adepti, kteří skutečně jazyk umějí a vědí, co se od nich očekává.

Například na inzertním webu Profesia, jenž se zaměřuje na zaměstnanecké pozice a střední management, je pracovních nabídek v angličtině necelých osm procent. Jen o dvě procenta lépe je to na stejnojmenném pracovním portálu na Slovensku, který udělal zajímavý průzkum. Na inzerát v rodném jazyce reagovalo až dvakrát tolik uchazečů než na anglicky psaný. To se však nevyplácí. Ukázalo se totiž, že volná místa inzerovaná v cizím jazyce nabízejí mnohdy výrazně vyšší plat.

„Když průměrný plat uváděný v nabídkách ve slovenštině od května 2018 do března 2019 představoval 998 eur, v nabídce napsané v angličtině šlo zhruba o 45 procent vyšší mzdu, tedy 1 444 eur. V případe německy psaných inzerátů byl dokonce nabízený plat o 73 procent vyšší, tedy 1 731 eur,“ uvádí Michal Novák z Profesia.cz.

Počet pracovních příležitostí inzerovaných v cizím jazyce se navíc čím dál víc zvyšuje, protože přicházejí do země zahraniční zaměstnavatelé.

Kde najít informace o pracovních pozicích

  • Encyklopedie profesí (prace.cz)
  • Povolání na českém trhu práce (infoabsolvent.cz)
  • Národní soustava povolání (nsp.cz)
  • Encyklopedie profesí (jobs.cz)

Anglicky pojmenovaných pozic na českých i slovenských pracovních portálech přibývá. Dobrou zprávou pro ty, kdo cizí jazyk dobře neumějí, je, že tato místa často znalost jazyka vůbec nevyžadují. A proč jsou tedy pojmenovaná anglicky? Například proto, že dokážou zastřešit hned několik pracovních pozic naráz. Popišme si ty nejčastější, se kterými se v pracovní inzerci setkáváme.

Obchod s angličtinou

Asi nejvíce hýří angličtinou obchodníci. Pod cizojazyčným názvem se toho totiž mnohdy hodně schová. Často firma potřebuje člověka, který splní několik požadavků naráz – objíždí zákazníky, nabízí produkty, plánuje, objednává.

Typickou mnohovrstevnatou pozicí je například Account Manager. „Jde o univerzální název pro práci, která je spojena se starostí o klientský účet (account). Je styčnou osobou pro klienta, nastavuje s ním podmínky spolupráce, nabízí mu služby na míru a koordinuje práce na projektu při dodržení domluveného rozpočtu,“ říká Jitka Součková z personální agentury Grafton Recruitment.

S pozicí tohoto typu se setkáme v reklamních či marketingových společnostech, ale také v jakékoli obchodní firmě. Pokud před názvem pozice najdete ještě slovo Key, hledá se člověk pro klíčové zákazníky. „Jeho povinností je udržovat a rozvíjet s nimi dlouhodobé vztahy,“ doplňuje Jitka Součková.

Může se hodit

V obchodních firmách můžeme narazit na množství pozic začínajících anglickým slovem Sales neboli odbyt. Sales Representative je obchodní zástupce, který vyhledá nové zákazníky. Ve větších firmách je podřízen Sales Managerovi, který vede tým zástupců, hlídá plnění prodejních plánů a je odpovědný Sales Directorovi, tedy obchodnímu řediteli. Jak se v těchto pozicích odměňuje, záleží především na hierarchii v dané firmě a hlavně na tom, jak se kdo otáčí.

V obchodu se často vyskytuje ještě jedna anglicky pojmenovaná pozice – Customer Care Support. Jsou to lidé, kteří takzvaně pečují o zákazníky, nejčastěji po telefonu nebo jako online podpora. „Řeší objednávky, reklamace a evidují požadavky zákazníků do CRM systému, tedy Customer Relationship Management – řízení vztahů se zákazníky,“ vysvětluje Jitka Součková.

Generalista a ti druzí

Taková „holka pro všechno“ v oblasti lidských zdrojů je Recruitment Consultant. „Jde o personalistu, který plánuje nábor pracovních sil a konkurzy, monitoruje situaci na trhu práce a propaguje firmu před potenciálními zaměstnanci,“ popisuje náplň pozice Součková. Zároveň motivuje stávající zaměstnance, vede jejich evidenci a nastavuje požadavky pro jednotlivá pracovní místa.

HR generalista není žádný generál, i když k tomto výkladu neznalé angličtiny svádí. Adeptovi na tuto pozici zpravidla stačí vyšší odborné vzdělání nebo bakalářský titul. Bude mít na starosti vše, co se týká pracovních náborů.

Profese, kde stačí maturita:

1.Disponent

Zajišťuje přísun vstupních polotovarů do výroby tak, aby výsledek odpovídal zadání klienta. Komunikuje se zákazníky i dodavateli, plánuje objednávky a hlídá termíny ve všech fázích výroby i konečné distribuce, o kterých vede evidenci. Spolupracuje se sklady a připravuje doklady pro expedici zboží.

2.Copywriter

Zabývá se tvorbou poutavých reklamních textů převážně pro propagační a marketingové účely firem. Ve spolupráci s grafikem posuzuje a vytváří reklamní záměry a kreativní koncepce. Zodpovídá za stylistickou, obsahovou a emotivní stránku, stejně tak i formu její prezentace včetně velikosti a typu písma.

3.DTP operátor

Pomocí počítačových programů zpracovává obrazové a textové návrhy reklamních materiálů podle výtvarných podkladů. Provádí grafické úpravy a finalizuje návrhy týmu do konečné podoby v rámci předtiskové přípravy. Spolupracuje na přípravě reklamních a propagačních akcí.

4.Consultant

Od konzultanta se očekává podrobná znalost odvětví, ve kterém pracuje. Pracovní náplní je analýza požadavků klienta a návrh optimalizace procesů a jeho realizace. Z toho následně vycházejí projekty, na kterých se pracovně podílí.

5.Webdesigner

Určuje a připravuje grafický návrh, rozvržení informací na stránce a základní strukturu webových stránek na internetu. Za pomoci grafického hardwaru a softwaru vytváří grafický vzhled webových stránek.

6.Event specialist

Má na starosti plánování, přípravu a pořádání akcí různého typu. Připravuje a organizuje školení, konference, semináře a další akce pro zákazníky, klienty či uživatele, podílí se na zviditelnění produktů a služeb společnosti.

7.Category manager

Má na starosti vybrané oddělení v maloobchodě nebo velkoobchodě. Zodpovídá za výběr a nákup určitého sortimentu do svého obchodního oddělení. Stará se o plnění hospodářských cílů.

8.Office manager

Jeho práce se skládá z mnoha různých úkolů přes administrativní činnosti, koordinaci asistentek, denní jednání s dodavateli společnosti. Dále má také za úkol připravovat podklady pro personální agendu a organizovat různé společenské a firemní akce.

Zdroj: Prace.cz, Jobs.cz, Grafton Recruitment