Základním opatřením v této oblasti jsou pracovnělékařské prohlídky, kterými musí projít každý zaměstnanec. Patří mezi ně zejména vstupní, řádná prohlídka. Tu provádí lékař, se kterým zaměstnavatel uzavřel písemnou smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb (závodní lékař). U uchazečů o zaměstnání v bezrizikové kategorii, typicky například administrativní pracovník, může vstupní prohlídku provést i uchazečův praktický lékař.
Hledáte lepšího zaměstnavatele? Najděte ho na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz. |
Výstupním dokumentem je lékařský posudek, jehož obsah je regulován zákonem. Obsahuje zejména závěr, zda je zaměstnanec zdravotně způsobilý k práci, kterou má vykonávat, či zda svou způsobilost pozbyl nebo má omezení, které musí zaměstnavatel respektovat.
Nesmí být v něm uvedena žádná diagnóza a zaměstnanec není povinen sdělovat další podrobnosti o svém zdravotním stavu. Další podrobnosti se zaměstnavatel nedozví ani od lékaře, který prohlídku prováděl. K prohlídce si musí zaměstnanec vždy přinést výpis ze své zdravotní dokumentace, aby lékař získal přehled o jeho zdravotním stavu a mohl jej posoudit, ten se ale zaměstnavateli nepředává.
Lékařské zprávy do rukou zaměstnavatele nepatří
Obecně lze říci, že zaměstnanec nemá povinnost předkládat zaměstnavateli lékařské zprávy ze svých vyšetření, a to ani v případě, že je podstoupil v pracovní době a chce pomocí nich prokázat, že v určitý den a čas navštívil lékaře a měl tak překážku v práci na straně zaměstnance.
Lucie Kalašová
|
Pokud zaměstnavatel požaduje, aby zaměstnanec návštěvu u lékaře prokázal, je jeho požadavek oprávněný. Je zároveň v zájmu zaměstnance samotného, aby společně s prokázáním návštěvy neposkytl víc informací, než je nezbytně nutné. Ideální je požádat lékaře o vystavení potvrzení o návštěvě, v této souvislosti lékař musí poskytnout součinnost, a dokonce k tomu existují hojně používané formuláře.
U pracovního úrazu jsou podmínky jiné
Pokud ovšem zaměstnavatel šetří a následně odškodňuje pracovní úraz, je situace trochu jiná. Zde je předložení lékařských zpráv z celého průběhu léčení po pracovním úrazu nutností.
Jsou důležité proto, aby bylo možné posoudit, zda opravdu šlo o pracovní úraz a zda případná následná dočasná pracovní neschopnost vznikla v příčinné souvislosti s pracovním úrazem.
Co covid nebo jiná nakažlivá nemoc
Povinnosti zaměstnavatele i zaměstnance v případě, že zaměstnanec onemocní covidem se v čase měnily v závislosti na tom, jak postupovala pandemie a jak se stát snažil proti ní bojovat.
Aktuálně zaměstnanec nemá povinnost zaměstnavateli ohlásit, že onemocněl covidem. Neměl by však se do zaměstnání dostavovat a nemoc dále šířit. Správný postup je kontaktovat svého praktického lékaře, který zaměstnance uzná dočasně práce neschopným a vystaví tzv. e-neschopenku. Zaměstnavatel je o ní v elektronickém systému informován, nevidí ale diagnózu.
Pokud je diagnostikované onemocnění spojeno s povinností jej hlásit příslušné hygienické stanici, většinou je tato povinnost uložena lékaři, který nakažlivou nemoc diagnostikoval. Příslušná hygienická stanice pak v rámci standardního postupu může kontaktovat zaměstnavatele a vyzvat jej, aby jí poskytl součinnost.