Co se však platí, nebo platit brzy bude, v Americe, není moc směrodatné pro zbytek světa. Podle analytiků totiž výraznému mzdovému nárůstu nahrávají specifika tamního trhu.
Hledáte práci v dopravě anebo v logistice? Vyberte si ze široké nabídky pozic na portálu jobDNES.cz. |
Podle údajů asociace leteckého průmyslu IATA se domácí letecký trh v USA vrátil na předpandemickou úroveň mnohem rychleji než v jiných částech světa. Poptávka po vnitrostátních letech v USA byla v říjnu pouze o 0,8 procenta nižší než v roce 2019, zatímco celosvětový propad v témž měsíci činil 22,1 procenta.
Jeden pilot stačí, navrhují aerolinky v rámci úspor. Obavy jsou namístě |
U mezinárodních letů byl sice zájem severoamerických pasažérů stále o desetinu nižší než v předcovidovém roce 2019, i to je však stále lepší výsledek než bezmála osmnáctiprocentní pokles v Evropě a více než padesátiprocentní úbytek v asijsko-pacifickém regionu způsobený přetrvávající faktickou izolací Číny.
K citelným valorizacím přistoupily před Deltou už regionální letecké společnosti. Jedním z důvodů je skutečnost, že ve Spojených státech musí mít piloti i u regionálních aerolinek minimálně 1 500 hodin letových zkušeností. Náklady na získání licence v USA přitom dosahují sedmdesáti tisíc dolarů, přitom poté musí zájemce předepsaný počet hodin odlétat v hůře placených zaměstnáních, třeba jako instruktoři letecké školy.
Právě kvůli nedostatku začínajících pilotů a přibývajících odchodům těch zkušenějších k velkým leteckým společnostem, museli američtí regionální dopravci výrazně zvyšovat mzdy. Například Piedmont Airlines v červnu uvedly, že téměř zdvojnásobí odměny nově nastupujících kapitánů na 146 dolarů (3 400 korun) za hodinu, uvedla agentura Reuters.
Nechceme zahraniční kolegy, včetně českých, bouří se odbory kanadských pilotů |
Severní Amerika je podle agentury jediným regionem, který má v současnosti nedostatek pilotů, celkem jich zde chybí asi osm tisíc, uvedla v létě poradenská firma Oliver Wyman. Evropa a Asie mají podle údajů této firmy pilotů dostatek, i proto je v USA tlak na růst mezd citelnější.
Pro srovnání, například piloti australských nízkonákladových aerolinek Jetstar minulý měsíc souhlasili s dvouletým zmrazením platů, po kterém má následovat tříprocentní navýšení, a jednorázovým bonusem ve výši asi 10 tisíc australských dolarů (156 tisíc korun).
Hongkongská společnost Cathay Pacific Airways uvedla, že v roce 2023 zvýší základní mzdu v průměru o 3,3 procenta, Air France pak v září zvýšila platy všem zaměstnancům o pět procent a nabídla jim i bonus ve výši tisíc eur.