Američtí piloti si přilepší, mzdy jim raketově rostou. Je jich totiž málo

05.12.2022

Piloti Delta Airlines se – jako jedni z mála – inflace bát nemusí. Aerolinky jim totiž nabídly nárůst mezd o 34 procent v nejbližších třech letech. Očekává se, že přístup Delty se stane vodítkem i pro návrhy konkurenčních United Airlines a American Airlines.
Američtí piloti si přilepší, mzdy jim raketově rostou. Je jich totiž málo

Co se však platí, nebo platit brzy bude, v Americe, není moc směrodatné pro zbytek světa. Podle analytiků totiž výraznému mzdovému nárůstu nahrávají specifika tamního trhu.

Hledáte práci v dopravě anebo v logistice? Vyberte si ze široké nabídky pozic na portálu jobDNES.cz.

Podle údajů asociace leteckého průmyslu IATA se domácí letecký trh v USA vrátil na předpandemickou úroveň mnohem rychleji než v jiných částech světa. Poptávka po vnitrostátních letech v USA byla v říjnu pouze o 0,8 procenta nižší než v roce 2019, zatímco celosvětový propad v témž měsíci činil 22,1 procenta.

Jeden pilot stačí, navrhují aerolinky v rámci úspor. Obavy jsou namístě

Letadlo US Airways po nouzovém přistáni do řeky Hudson v New Yorku. (15. leden...

U mezinárodních letů byl sice zájem severoamerických pasažérů stále o desetinu nižší než v předcovidovém roce 2019, i to je však stále lepší výsledek než bezmála osmnáctiprocentní pokles v Evropě a více než padesátiprocentní úbytek v asijsko-pacifickém regionu způsobený přetrvávající faktickou izolací Číny.

K citelným valorizacím přistoupily před Deltou už regionální letecké společnosti. Jedním z důvodů je skutečnost, že ve Spojených státech musí mít piloti i u regionálních aerolinek minimálně 1 500 hodin letových zkušeností. Náklady na získání licence v USA přitom dosahují sedmdesáti tisíc dolarů, přitom poté musí zájemce předepsaný počet hodin odlétat v hůře placených zaměstnáních, třeba jako instruktoři letecké školy.

Právě kvůli nedostatku začínajících pilotů a přibývajících odchodům těch zkušenějších k velkým leteckým společnostem, museli američtí regionální dopravci výrazně zvyšovat mzdy. Například Piedmont Airlines v červnu uvedly, že téměř zdvojnásobí odměny nově nastupujících kapitánů na 146 dolarů (3 400 korun) za hodinu, uvedla agentura Reuters.

Nechceme zahraniční kolegy, včetně českých, bouří se odbory kanadských pilotů

Letadlo Kanadských aerolinek Sunwin

Severní Amerika je podle agentury jediným regionem, který má v současnosti nedostatek pilotů, celkem jich zde chybí asi osm tisíc, uvedla v létě poradenská firma Oliver Wyman. Evropa a Asie mají podle údajů této firmy pilotů dostatek, i proto je v USA tlak na růst mezd citelnější.

Pro srovnání, například piloti australských nízkonákladových aerolinek Jetstar minulý měsíc souhlasili s dvouletým zmrazením platů, po kterém má následovat tříprocentní navýšení, a jednorázovým bonusem ve výši asi 10 tisíc australských dolarů (156 tisíc korun).

Hongkongská společnost Cathay Pacific Airways uvedla, že v roce 2023 zvýší základní mzdu v průměru o 3,3 procenta, Air France pak v září zvýšila platy všem zaměstnancům o pět procent a nabídla jim i bonus ve výši tisíc eur.

Video můžete zhlédnout na www.idnes.cz.