Benefit podzimu: firmy hradí zaměstnancům očkování i rozdávají vitaminy

28.09.2020

Populární zaměstnanecké výhody jako práce z domova nebo flexibilní pracovní doba přestaly být benefitem, ale staly se potřebou. Stejně jako ty zdravotní. S podzimem firmy nabízejí k platu očkování, vitaminy nebo respirátory. A zdarma.
Benefit podzimu: firmy hradí zaměstnancům očkování i rozdávají vitaminy

Očkovací centra se na podzim o své živobytí obávat nemusí. A to ani v případě, že se protáhne vývoj vakcíny proti koronaviru. Firmy si totiž ve velkém – po stovkách – rezervují pro své lidi podzimní vakcínu proti chřipce.

Hledáte práci s benefity? Navštivte pracovní portál jobDNES.cz

„Ochrana zdraví našich zaměstnanců je pro nás důležitá, proto jsme se rozhodli jim nabídnout možnost bezplatného očkování proti chřipce. A je velký zájem, evidujeme už zhruba čtyři sta zaměstnanců, kteří se přihlásili,“ říká Petra Rudová, manažerka odměňování a benefitů z Plzeňského Prazdroje.

Zvýšený zájem je i tam, kde vakcínu nabízeli i v minulosti. „Hrazené očkování proti chřipce proto patří u nás již k tradičním benefitům. V současné situaci si jeho přínos uvědomuje stále více zaměstnanců a už v prvních dnech nabídky jsme o ně zaznamenali zvýšený zájem. Asi o 20 procent oproti předchozím rokům,“ poznamenává Martina Přibylová, vedoucí personálního oddělení šumperského závodu TDK Electronics.

Samoplátce letos na podzim utratí za vakcínu od 400 do 480 korun podle pracoviště, kde se nechá očkovat.

Sick days to začalo

Podniky potřebují své zaměstnance udržet zdravé a v plném výkonu. V tom jsou zajedno jak společnosti, které zaměstnávají kancelářské, tedy takzvané bílé límečky, tak závody i továrny, tedy modré límečky. Z průzkumu, který si udělala personální společnost Grafton Recruitment před vypuknutím jarní pandemie a po ní, vyplývá, že zaměstnanci přehodnotili zájem o benefity. 

„V červnu respondenti výrazně tíhli k benefitům, které souvisí s péčí a ochranou zdraví. Největší růst jsme zaznamenali v případě práce z domova, zdravotního volna, nadstandardní zdravotní péče a služebních aut,“ komentuje Jitka Součková z Grafton Recruitment.

Platy nerostou, zaměstnanci si už nemohou diktovat podmínky, uvádí průzkum

Manažeři se tak pustili do tvorby nových výhodných balíčků, které by zaměstnance v posledním čtvrtletí více uspokojily.

„Pokud to jde, přizpůsobujeme benefity přáním našich zaměstnanců. Ostatně právě na základě zpětné vazby jsme zavedli třeba sick days, dva dny na zotavenou,“ říká Jan Šildberger, jednatel strojírenské společnosti Startech.

Zdravotní volno získává na důležitosti zejména po návratu zaměstnanců zpět z domácích do firemních kanceláří.

„Právě tento benefit umožní, aby již při prvních symptomech jakéhokoliv onemocnění zůstal zaměstnanec doma a nešířil nemoc mezi svými kolegy. Dobrou zprávou je, že tuto výhodu dnes mohou využívat téměř tři čtvrtiny pracovníků našeho oboru,“ říká Helena Tabakovová, manažerka ABSL, která zastupuje na 120 tisíc zaměstnanců podnikových služeb.

Modrým límečkům podobnou výhodu podniky příliš nenabízejí. Z průzkumu Grafton Recruitment vyplývá, že sick days nyní může využívat pouze 38 procent pracovníků. „Dá se tedy očekávat, že se nabídka zdravotního volna ve firmách ještě rozšíří. Zájem o ně má téměř 90 procent respondentů průzkumu z řad modrých límečků a 95 procent bílých límečků,“ komentuje Jitka Součková.

Ve velkém firmy přikupovaly už v létě i ochranné pomůcky, jimiž vybavují své zaměstnance například na služební cesty. „Poskytujeme dezinfekci a roušky, případně respirátory. V případě přicestování z rizikových zemí hradí zaměstnavatel i test na covid,“ říká Šárka Dort ze společnosti Acamar.

„Skladbu a nabídku benefitů jsme museli trochu upravit a přizpůsobit situaci. Zaměřili jsme se mnohem více právě na ochranu zdraví a prevenci šíření koronavirové nákazy. Už na jaře jsme zabezpečili výrobu roušek pro všechny naše zaměstnance, které jsme jim rozdali společně s podpůrnou sadou vitaminů. Další vlnu rozdávání roušek jsme zahájili začátkem září,“ vysvětluje Martina Přibylová z TDK Electronics.

Ovoce do každé kuchyňky

Nikoho nepřekvapí, že vitaminové doplňky nabízejí farmaceutické společnosti jako jeden z benefitů pro své vlastní zaměstnance. Nyní tuto výhodu zavádí i leckterá firma mimo farmaceutický obor.

Pandemie se promítla i do zaměstnaneckých benefitů. Firmy některé zrušily

„Novinkou mezi benefity jsou poukázky na nákup do lékárny v hodnotě 400 korun, které v září dostává každý zaměstnanec místo balíčku konkrétních vitaminů. Každý si mohl vybrat podle své aktuální potřeby. Někdo potřebuje posilovat imunitu, jiný využije podpory v boji s akutním problémem,“ říká Marek Pšeničný z Pražské teplárenské. 

Tím ale preventivní balíček teprve začíná. „Plně hradíme očkování proti chřipce a i další zdravotní péči, a to nepeněžními poukázkami v úhrnné roční hodnotě 6 600 korun. Zaměstnance podporujeme i při sportovních aktivitách, platíme jim 80 procent vstupného do plaveckého bazénu a nově od září měli možnost využívat karty MultiSport,“ vyjmenovává Marek Pšeničný další výhody.

Balíčky pro zvýšení imunity rozdávají i v říčanském a rosickém závodu strojírenského podniku Startech. „Nově jsme letos začali našim lidem rozdávat vitaminové balíčky. Zdravotní benefity patří k nejoblíbenějším a je o ně mezi našimi spolupracovníky poměrně velký zájem,“ říká jednatel společnosti Jan Šildberger. Na přísun vitaminů v přirozené podobě sázejí společnosti i přímo na pracovišti. Ve společnosti Acamar zavedli ovocné čtvrtky, v Arbesu se těší na středy. 

„Každou středu mají zaměstnanci k dispozici přísun vitaminů v podobě čerstvého ovoce, které je pro ně zdarma nachystáno ve všech kuchyňkách,“ říká Petra Kantorová z IT společnosti Arbes Technologies, která dodává informační systémy pro bankovnictví.

Zapněte notebook, cvičíme

Obranyschopnost těla tuží zaměstnanci i při četných sportovních aktivitách, které řídí přímo firmy. Kvůli jarní pandemii však lektoři jógy či fyzioterapeuti nedocházeli na pracoviště, ale cvičili se svými klienty prostřednictvím online kurzů. A tak to zůstalo i v září.

„Abychom udrželi naše lidi fit ve všech směrech, zavedli jsme celou řadu formátů virtuálního setkávání. Od společné odpolední kávy až po pravidelné cvičení jógy a strečinku,“ vypočítává Sergei Holmeckis, ředitel českého centra Deutsche Telecom Services Europe. „Od září do prosince poskytneme našim zaměstnancům online lékařské poradenství, nabídneme jim online webináře a kurzy na téma zdravý životní styl, zdravá výživa nebo tréninková videa na zlepšení fyzičky a také získají zdarma vitaminové balíčky na posílení imunity,“ plánuje Petra Rudová z Plzeňského Prazdroje další kroky ke zdraví.