Odbory Škodovky kritizují vládní ekonomická opatření, která například prodlužují věk odchodu do důchodu či ruší některé daňové výhody. Zaměstnanci podle odborů tak přijdou o tisíce korun ročně, například omezením benefitů. „Budeme na tom hůř a hůř, kvůli inflaci, kvůli cenám energie,“ řekl Povšík.
Pondělní akci odbory vyhodnotí a znovu pošlou premiérovi dopis. Podobné protesty se podle něj mohou opakovat. „Jsme to neudělali jen na odpuštění páry, a plánujeme na jaře, pokud by se situace zhoršovala, tak plánujeme zdvojnásobit akci, na celý den,“ řekl Povšík. S pondělní stávkou je spokojený.
Stávkovat se mělo již vloni. Premiér je uražen ve své ješitnosti, míní politolog |
Na třídě Václava Klementa se před hlavními závody v Mladé Boleslavi vedle zaměstnanců k protestu připojili i další lidé s transparenty, píšťalkami a trumpetami. Z pódia k nim promluvili kromě Povšíka také zástupci polské odborářské organizace Solidarita.
Mzda ve Škodě za skoro 70 tisícŠkoda Auto, která je součástí německého koncernu Volkswagen, zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí. Průměrný měsíční výdělek zaměstnanců ve výrobě a na dalších pozicích ohodnocených podle tarifů v letošním prvním pololetí dosáhl 69500 korun. Zahrnuje tarifní mzdu, bonusy, náhrady i příplatky. |
Odboráři měli při pondělní akci podporu vedení společnosti. Automobilka podle Povšíka vyrobí každou minutu jedno auto. „V rámci intenzivní diskuse a úzké spolupráce se zástupci Odborů KOVO se nám podařilo nastavit výrobní a interní procesy tak, aby došlo k minimálnímu vlivu na plánovaný celoroční objem výroby,“ uvedla za Škoda Auto Ivana Povolná.
Několik odstávek v roce
Do protestů se v pondělní zapojily desítky dalších průmyslových firem v celé zemi. Například další středočeská automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se ale připojila pouze symbolicky. Důvodem jsou letošní neplánované odstávky, kvůli nimž se vyrobilo méně aut.
OBRAZEM: Prahou bouří protesty, Fiala dal přednost návštěvě kravína |
Společnost loni dodala celosvětově 731 300 vozů, což bylo meziročně o 16,7 procenta méně. Za tři čtvrtletí letošního roku zvýšila meziročně celosvětově výrobu o 14,6 procenta na 777 500 vozů. Provozní zisk za stejné období zvýšila o 47 procent na 1,26 miliardy eur (31 miliard Kč).
Automobilka se letos potýkala s několika odstávkami. Koncem ledna musela omezit výrobu kvůli nedostatku čipů. Odstávky se dotkly závodů v Mladé Boleslavi a Vrchlabí, později i závodu v Kvasinách. V září kvůli výpadku u slovinského dodavatele na týden zcela zastavil výrobu závod v Kvasinách. Další tři týdny pak trvala částečná omezení výroby modelů se spalovacími motory v Kvasinách i Mladé Boleslavi.
Pondělní stávka ve Škodě Auto je pro její odbory netypická. Ke krátkým přerušením výroby sáhli odboráři v automobilce v minulosti opakovaně, vesměs ale šlo o součást kolektivního vyjednávání. V říjnu 1994 však 10 tisíc zaměstnanců závodu protestovalo proti postupu managementu podniku, který se podle odborářů snažil zavádět některé metody práce odmítnuté v jiných zemích, kde má koncern Volkswagen své závody.
Chcete se mít v důchodu lépe? Najděte si dobře placenou práci na internetovém portálu jobDNES.cz |