České aerolinie, které do skupiny patří, mají k dispozici už jen dvě letadla, z toho jedno vlastní. Šimáně věří, že firma přečká nejhorší období i díky penězům z plánovaného prodeje nadbytečných emisních povolenek.
Přišli jste díky COVIDu o práci? Najděte si novou na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz. |
Městský soud v Praze v březnu vyhlásil úpadek ČSA. Návrh podal sám dopravce. Insolvenčním správcem jmenoval soud karvinskou společnost Inskol. O budoucnosti firmy by měla rozhodnout červnová schůzka věřitelů. Letecká společnost má dluhy kolem 1,8 miliardy korun.
ČSA byly od konce srpna pod ochranným moratoriem před věřiteli. Vypršelo v závěru února, aerolinky ještě předtím podaly k insolvenčnímu soudu návrh na svou reorganizaci. Jejím cílem je podle firmy záchrana společnosti.
Na začátku roku aerolinky vykazovaly 430 pracovních úvazků, což zahrnovalo i částečné úvazky nebo mateřské dovolené. „Ještě nějaké menší propouštění u neletového personálu bude muset být, abychom se dostali na nějakých 90 až 100 lidí,“ řekl webu Seznam Zprávy Šimáně. Nyní je v ČSA podle něj aktivních „něco přes 100 lidí“.
Jedenasedmdesátiletý podnikatel také v rozhovoru připustil, že měl chuť všeho nechat. Nicméně zůstává předsedou představenstva Smartwings a začíná věřit, že by mateřská společnost mohla krizi překonat.
Jiné obchodní modely
„My si myslíme, že při výrazném utlumení činnosti se můžeme, dejme tomu v příštím roce nebo možná do dvou let, dostat do situace, kdy i firmy, jako jsou ČSA, budou mít opět koho vozit,“ řekl Šimáně.
Pokračování Smartwings a konec ČSA v insolvenčním řízení Šimáně zdůvodnil odlišností obchodního modelu létání firem.
„V průběhu roku s covidem se jasně ukázalo, že u Smartwings, kdy jde o létání do letních destinací v kombinaci s pravidelnými linkami a létáním přes zimu v Kanadě a dalších zemích, je ten model životaschopnější, než je u ČSA, kdy jde o létání „business-to-consumer“. Model ČSA je v současné době v nevýhodě, dramaticky totiž ubylo byznys klientely a také těch, kteří se z Evropy přesouvají na delší vzdálenosti,“ popsal Šimáně.
ČSA mají nyní dvě letadla, jedno ve vlastnictví, druhé v nájmu. Smartwings mají čtyři desítky letadel. ČSA má podle Šimáněho připravený návrh zásad reorganizačního plánu a všechno bude záležet na věřitelích. ČSA chtějí primárně udržet lety do Paříže, Amsterodamu, Moskvy, Kyjeva, Stockholmu a některých dalších destinací.
Možné miliony z emisí
Peníze na provoz mají ČSA získat i prodejem nespotřebovaných emisních povolenek, což by podle webu mohlo vynést až 200 milionů korun.
„Abyste mohl povolenky prodat, musíte uskutečnit minimální množství letů a vyprodukovat zákonem požadovaný objem CO2. Pokud ho nevyprodukujete, nemáte na povolenky nárok a musíte je ministerstvu životního prostředí vrátit,“ upozornil Šimáně.
Celkové závazky ČSA byly vyčísleny na 1,8 miliardy korun, z toho asi miliardu tvoří dluh vůči cestujícím za neprolétané letenky. „Ta částka bude řádově nižší. Jsou tam také třeba závazky vůči Korean Air či Lufthanse, se kterými jsme schopni jednat a domluvit se s nimi na nějakém vzájemně přijatelném řešení,“ řekl webu Šimáně.