České firmy jsou více na internetu a nebrání se ani robotizaci, uvádí ČSÚ

12.01.2021

České firmy se čím dál tím více přesouvají na internet. V počtu firemních webových stránek a v prodejích přes internet je Česko nad evropským průměrem. Velký rozvoj zažívá v posledních letech také zřizování firemních účtů na sociálních sítích a internetový prodej. Internet věcí pak používá již 44 % firem, vyplývá s průzkumů Českého statistického úřadu
České firmy jsou více na internetu a nebrání se ani robotizaci, uvádí ČSÚ

Zájem o technologie v českých firmách narůstá. Zatímco před deseti lety mělo k dispozici mobilní telefon či počítač s s přístupem na internet pouze 8 % zaměstnanců, v roce 2020 už takové služby nabízela třetina podniků. Výrazně pak narostl i počet firem, které mají vlastní webové stránky.

Chcete pracovat pro technologickou firmu? Najděte si práci na internetovém portálu jobDNES.cz

Podíl firem s vlastními webovými stránkami je v Česku dlouhodobě jeden z nejvyšších v rámci zemí EU. „Od roku 2015 má u nás 83 % podniků své webové stránky. Téměř 60 % firem je mělo v roce 2020 uzpůsobené i pro mobilní zařízení. Před pěti lety byla takových pouze čtvrtina,“ říká Marek Rojíček, předseda ČSÚ.

Rozmach zažívají i sociální sítě. „V roce 2019 na nich mělo vlastní účet již 45 % podniků s deseti a více zaměstnanci. Na sociálních sítích fungují hlavně cestovní agentury nebo podniky působící v oblasti poskytování ubytování a v mediálním sektoru,“ uvádí Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Přestože se od roku 2013 počet firem využívajících sociální sítě u nás ztrojnásobil, stále výrazně zaostáváme za severskými státy, Nizozemskem, Belgií či Irskem, kde tento způsob komunikace využívají více než dvě třetiny podniků.

Nad evropským průměrem se Česká republika drží i v počtu podniků, které prodávají přes webové stránky či aplikace. Z posledního průzkumu z roku 2018 vyplývá, že přes internet prodává zhruba 23 % českých firem.

České firmy fandí robotizaci

Roste i počet robotů. Minulý rok používalo průmyslové nebo servisní roboty 18 % podniků s deseti a více zaměstnanci ve zpracovatelském průmyslu. Používání robotické automatizace je doménou především velkých firem. 

Covid jako digitální urychlovač. Fabriky budou víc investovat do robotů

„V roce 2020 používalo průmyslové roboty již více než 60 % velkých podniků v odvětví zpracovatelského průmyslu. V případě malých se jednalo pouze o 9 %. Průmyslové roboty pak nalezneme v přibližně 55 % subjektů působících v automobilovém průmyslu,“ dodává Eva Myšková Skarlandtová, vedoucí oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Servisní roboty jsou v českých firmách využívány méně než ty průmyslové, nejčastěji na montážní nebo úklidové práce a pro práce ve skladech.

Roste i 3D tisk a internet věcí

Více než 40 % firem v České republice již využívá zařízení internetu věcí. České firmy díky němu nejčastěji monitorují pohyb firemních vozidel, přibližně desetina firem pak díky internetu věcí reguluje osvětlení nebo spotřebu energie. Podobný podíl firem hlídá na dálku přes internet zabezpečení firemních prostor.

Internet věcí dobývá svět, v Česku odvětví budoucnosti teprve začíná

Chytrá zařízení internetu věcí pronikla i do výroby. Téměř pětina firem z odvětví zpracovatelského průmysl monitoruje výrobní procesy a může je v reálném čase optimalizovat. Nejvýrazněji je však internet věcí využíván firmami v oblasti logistiky ke sledování pohybu zboží či provozního stavu vozidel.

V posledních letech v českých firmách přibývá i využívání 3D tiskáren. V roce 2019 tisklo trojrozměrné předměty 6 % firem, nejvíce jich bylo v průmyslové výrobě, kde technologii využívá přibližně třetina podniků z elektronického či automobilového průmyslu. Mimo zpracovatelský průmysl využívají 3D tisk nejčastěji subjekty z oblasti IT, telekomunikací a také firmy zabývající se výzkumem a vývojem.