Dovolenkové plány: „Chceme si to užít“. Přidá vám na to zaměstnavatel?

19.05.2022

Blíží se léto a s ním tolik očekávaná dovolená. Češi by si ji po dvou komplikovaných letech s covidem rádi užili naplno. Mnohým na ni ale kvůli rostoucím cenám takřka všeho v rodinném rozpočtu zůstane méně peněz. Co na to zaměstnavatelé? Podpoří finančně zaměstnance, aby si mohli dopřát odpočinek?
Dovolenkové plány: „Chceme si to užít“. Přidá vám na to zaměstnavatel?

Podle výzkumu, který v dubnu pro společnost Sodexo Benefity realizovala agentura Ipsos, by letos v létě 50 procent Čechů rádo zamířilo na dovolenou do zahraničí.

Hledáte zaměstnavatele, který vám přidá peníze na dovolenou? Najděte ho na portálu jobDNES.cz.

„Po dvou letech, kdy cestování komplikoval covid a s ním spojená omezení, si lidé prostě chtějí léto opravdu užít. Řada z nich dost možná s vědomím, že v dalších letech si to kvůli inflaci nebudou moci dopřát,“ říká Jan Michelfeit ze společnosti Sodexo Benefity.

Většina z těch, kteří míří do zahraničí, pojede k moři (37,5 %), oblíbené jsou také wellness pobyty (21 %), kterým holdují stejně často muži i ženy, návštěva historických památek (39,8 %) a sport (19,6 %). Bezkonkurenčně nejoblíbenější letní činností jsou výlety a pobyt v přírodě, těm se chce věnovat 71 procent dotazovaných. Doma volno stráví 11 procent lidí, což oproti loňsku představuje osmiprocentní nárůst. Za touto volbou budou s největší pravděpodobností finance.

Což nepřímo potvrzují i další výsledky průzkumu. Vyplynulo z něj, že většina lidí by ráda pořídila dovolenou levněji než loni. „Ten rozdíl oproti loňským plánům je opravdu výrazný a týká se všech věkových skupin. Výrazně narostl počet těch, kteří chtějí utratit jen pět tisíc korun za osobu. Oproti loňským 18 procentům je to letos 24 procent,“ říká Michelfeit.

Co na to říkají zaměstnavatelé

I proto zaměstnanci volají po příspěvcích na dovolenou, případně také na letní pobytové či příměstské tábory pro děti. A mnozí zaměstnavatelé na to slyší.

„Pokud zaměstnavatel může podporovat své zaměstnance a jejich děti příspěvkem na dovolenou či tábor, měl by to udělat,“ uvedl Milan Káňa z Kooperativy. Aktivním odpočinkem člověk odbourává stres, zlepšuje se mu nálada, duševní i fyzické zdraví, má víc energie.

Toto vidí jako hlavní smysl benefitů také Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup. Zastává názor, že takovým benefitem vlastně zaměstnavatel usměrňuje chování zaměstnanců k tomu, aby více odpočívali a starali se o sebe.

Podoba benefitů pak záleží na typu firmy, práce a samozřejmě také na prosperitě zaměstnavatele. „Buď by si měl zaměstnavatel udělat průzkum mezi zaměstnanci, jaké doplňkové výhody by nejvíce přivítali, nebo jim dá roční rozpočet na rekreaci a nechá potom na nich, na jaký konkrétní tip odpočinku si finance vybere,“ říká Halbrštát.

Příspěvek pro zaměstnance na rodičovské i brigádníky

A právě druhou zmíněnou cestou se v současné době vydává většina zaměstnavatelů, zejména těch velkých, kteří se svým lidem rozhodnou nejen na dovolenou, ale také další volnočasové aktivity přispět.

„Tyto typy benefitů bývají nejčastěji jednou z položek tzv. Cafeterie, odkud na dovolenou zaměstnanci buď vyčerpají určitý počet svých „bodů“, které vyberou v podobě financí, nebo získají slevu na služby konkrétního partnera, v tomto případě většinou cestovní kanceláře,“ popisuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

Například Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) nabízí svým lidem podporu prostřednictvím programu Benefit Plus, kde si zaměstnanci mohou vybrat způsob čerpání podle svých potřeb. Nejčastěji však tímto způsobem čerpají příspěvek na dovolenou, tábor, wellness, lázně.

Oblíbené jsou i další, například vstupenky na nejrůznější kulturní akce (kino, divadlo, koncerty, výstavy), zdravotní masáže či sportovní aktivity. „V letošním roce byl příspěvek, který zaměstnanci mohou čerpat na finanční úhradu dovolené, dětských táborů nebo volnočasových aktivit, navýšen,“ doplňuje Renata Čapková, tisková mluvčí ČPP.

Nárok na čerpání těchto benefitů mají v ČPP zaměstnanci, jejichž pracovní poměr trvá nepřetržitě alespoň půl roku. Zcela stranou nezůstávají zaměstnanci (zaměstnankyně), kteří jsou na rodičovské dovolené, nebo čerpají neplacené volno k péči o dítě do 4 let věku dítěte.

„Pokud pro pojišťovnu vykonávají práci na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr, mají nárok na poměrnou část benefitu,“ říká Čapková. Podobně přistupují i k brigádníkům pracujícím na dohodu. Ti mají na poměrnou část benefitu nárok, pokud jejich práce pro pojišťovnu trvá déle než 12 měsíců.

Benefitní programy vedou i jinde

Formou bodů do benefitního portálu přispívá svým zaměstnancům rovněž pojišťovna Kooperativa. „Za body si mohou zaměstnanci vybrat z široké nabídky dovolených v české republice i zahraničí, ale také z kulturních či sportovních akcí, zkrátka podle svých preferencí,“ popisuje Káňa. Nárok na body mají u Kooperativy všichni zaměstnanci, resp. vzniká za první odpracovaný měsíc. Kromě toho tato pojišťovna přispívá zaměstnancům rovněž na příměstské i pobytové dětské tábory.

Příspěvek do Cafeterie dostávají také pracovníci společnosti Geis CZ. Kdy a na co příspěvek využijí, si volí sami. Mohou ho tedy využít i na nákup dovolené, nebo na úhradu dětského tábora. Stejnou cestou jde personální agentura ManpowerGroup. „Někdo si tak vybere peníze na dovolenou, někdo na divadla a jiný člověk třeba na posilovnu,“ dodává Halbrštát.

A stranou nezůstává ani firma Sodexo Benefity, která mj. provozuje systémy benefitních karet a benefitní online samoobsluhy Cafeteria. I jejich zaměstnanci mají možnost je využívat. „Každý měsíc dostávají do systému Cafeteria až 2 tisíce korun v kreditech pro volný čas. Je potom na nich, na co je využijí,“ říká Martina Machová, HR ředitelka Sodexo Benefity.

„Navíc některé kategorie, jako je právě rodina, ale také zdraví nebo vzdělávání zvýhodňujeme, takže naši zaměstnanci mohou získat až 6 tisíc korun ročně navíc.“ Doplňuje, že legislativou je limit na dovolenou nebo cestování omezen na 20 tisíc korun ročně u jednoho zaměstnavatele, takže pokud si někdo své benefity ušetří, může si zaplatit i hezký zájezd.

Nárok na příspěvek do Cafeterie a benefity pro volný čas mají ve firmě Sodexo Benefity všichni zaměstnanci po zkušební době. Jeho výše je odstupňovaná počtem odpracovaných měsíců. Na nejvyšší příspěvek se zaměstnanec dostane po 16 odpracovaných měsících.

Někteří zaměstnavatelé ale mají pohled na věc odlišný. „Náš názor je, že by měl každý zaměstnanec mít adekvátní odměnu za odvedenou práci, která mu zajistí, že si bude moct své volnočasové či rodinné aktivity hradit sám,“ říká Ruslan Skopal, zástupce české značky spodního prádla Styx. Připouští však, že příspěvky tohoto charakteru, tedy na dovolenou či tábory, v minulosti zkoušeli. „Vždy se nám ale vrátily jako bumerang v podobě znevýhodnění ostatních,“ dodává Skopal.