Internetoví obchodníci se na příchod vánoční sezony chystají dlouhé měsíce dopředu. Předzásobují se, chystají slevové akce a také posilují svůj tým pracovníků, bez kterých by předvánoční nápor jen těžko zvládli.
Hledáte seriózní brigádu? Navštivte internetový pracovní portál jobDNES.cz. |
Podle interního průzkumu společnosti Shoptet ze srpna letošního roku plánuje až třetina českých e-shopů před Vánoci personálně posílit a najmout nové brigádníky, kteří pomůžou s odbavením objednávek a administrativou.
„Z výsledků průzkumu vyplývá, že až třetina našich zákazníků plánuje před Vánoci najímat nové pracovní posily. Vnímáme také, že mají zvýšenou obavu o včasné dodávky zboží. Období Vánoc je pro e-shopy naprostým vrcholem celé sezony, kdy se jim často až několikanásobně zvýší tržby. Přistupují k tomu proto s velkou vážností a snaží se vyladit i ty nejmenší detaily, aby vše proběhlo hladce,“ říká CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.
Velkým předvánočním tématem je u e-shopů každoročně přijímání nových posil. Nedostatek pracovníků pociťují obchodníci nejčastěji v oblasti expedice výrobků. Stálí zaměstnanci nezvládají pokrýt nárůst objednávek, a proto se provozovatelé e-shopů snaží chybějící síly obsadit dočasnými brigádníky.
„Letos jsme připraveni posílit expedici o brigádníky. Máme nový systém, který je připraven tak, aby k nám mohl nastoupit kdokoliv a zaučení bylo jen otázkou chvilky. V sezoně je znát každá vteřina a pokud se nám podaří vyexpedovat co nejvíce objednávek v den objednání, minimalizujeme počet vratek. Zároveň se nám podaří získat zákazníkovu důvěru pro další nákup a dobré hodnocení,“ komentuje majitel e-shopu Denis Henry Ondřej Mikoláš.
Strašák letošních Vánoc
Nedostatek pracovních sil ovšem není to, čeho se e-shopy obávají. Již nyní se potýkají s nedostupností materiálů a se zpomalením dodávek zboží. Jde především o výpadky v dodávkách elektronických výrobků, které ovlivňuje nedostatek čipů.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je aktuální situace na trhu taková, že výrobci musí volit, do kterých svých produktů čipy použijí. Může tak docházet k omezení nabídky variant produktů nebo dokonce i k úplnému vyřazení některých modelů. Chybí také obalové materiály a narůstá cena dopravy.
„Brigádníky jsme dosud vyloženě kvůli vánočním svátkům nenabírali. Prozatím stačilo jen pár procesních změn v rámci stávajícího týmu. Naopak skladové zásoby bychom nabírali rádi, ale jako spousta firem se v současnosti potýkáme s nedostupností materiálu,“ říká Anna Vacková z e-shopu Pura Vida shop.
Na Vánoce se připravovaly celý rok. Nic už nás nepřekvapí, věří e-shopy |
Například nákupy hraček, které každoročně tvoří zásadní část vánočního obratu obchodníků, letos odstartovaly dříve než v předchozích letech. Větší obchody jsou podle zjištění na vánoční nákupy připravené a předzásobené. To potvrzuje například mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.
„Ačkoliv jsme i my zaznamenali opožděné nebo menší dodávky, zvládli jsme zboží naskladnit včas a na vánoční sezonu jsme připraveni. Skladem máme momentálně přes 12 tisíc položek ze sortimentu hraček, kterému vévodí především oblíbené Lego, deskové hry a panenky. Letos bude ale platit dvojnásob, že pokud chtějí zákazníci Vánoce strávit v klidu, neměli by nákupy už příliš odkládat.“
Naopak specializované e-shopy nedávno informovaly, že doprodávají velkou část některých segmentů a už teď je jasné, že ve vánoční sezoně bude velmi omezená nabídka. Například e-shop s hudebními nástroji potvrzuje, že se jedná o celosvětový trend a zákazníci by měli nakupovat bez váhání.
„Digitální piana, syntezátory, vybavení pro home recording, zvuková technika, vybavení pro DJs a některé specifické kytary a baskytary, to všechno bude v nejbližších dnech na trhu chybět,“ potvrzuje marketingový ředitel Kytary.cz Filip Černý a dodává, že nyní nakupují zboží na Vánoce 2022 a 2023.