FB či Twitter mají bojovat s dezinformacemi. Omezte reklamu, navrhuje EK

27.05.2021

Internetové informační platformy jako Facebook, Twitter či Google by měly efektivněji bojovat proti hromadnému šíření dezinformací. Evropská komise v nové sérii doporučení vyzývá firmy, aby mimo jiné omezily publikování dezinformační reklamy či lépe umožňovaly lidem rozeznávat záměrně manipulativní příspěvky.
FB či Twitter mají bojovat s dezinformacemi. Omezte reklamu, navrhuje EK

Společnosti by také měly účinněji postupovat vůči automatickému šíření dezinformací či vytváření falešných účtů. Facebook a Twitter v reakci uvedly, že aktivnější přístup podporují.

Hledáte zaměstnance? Inzerujte na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz, který existuje úspěšně na českém trhu již od roku 2005.

Velké internetové společnosti již v roce 2018 dobrovolně přistoupily ke kodexu, který obsahuje pravidla boje s dezinformacemi. Zavázaly se například, že zaručí transparentnost politické reklamy a že zakročí proti falešným a automatizovaným účtům. Komise ve středu doporučení tohoto kodexu aktualizovala, aby dokument odrážel rychlý vývoj šíření nepravdivých informací zejména v době covidové pandemie.

EK by chtěla dosáhnout širšího zapojení firem, z nichž zvláště ty největší podnikají v rámci kodexu aktivní kroky. Ty Brusel považuje za pozitivní, ale ne zcela dostačující.

„Mluvím s představiteli platforem, protože jsou součástí problému a musí být i součástí řešení. Říkají mi, že nechtějí být dálnicí pro škodlivý obsah,“ řekla místopředsedkyně EK Věra Jourová, která doporučení představila.

Facebook v boji proti dezinformacím prodlouží zákaz politické reklamy

Platformy by si například měly vyměňovat informace o reklamách, jež některá z nich odmítla zveřejnit kvůli dezinformačnímu obsahu. Cílem je, aby jejich zadavatelé neuspěli ani na jiných sítích. Spolupracovat na omezování reklam napomáhajících k šíření nepravdivých informací by měly i firmy zaměřené na prodej inzerce.

„Dezinformace by neměly být zdrojem příjmů,“ prohlásil eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton.

Platformy mají podle kodexu také v rámci svých algoritmů usnadnit uživatelům, aby rozpoznali nepravdivé informace a mohli na ně sami upozornit. Musí však zároveň dbát na svobodu projevu a umožnit účinnou obranu lidem, jejichž příspěvky by byly za dezinformační označeny neprávem.

Kodex také požaduje, aby se firmy důsledněji odhalovaly šíření dezinformací pomocí automatických „botů“, falešných či ukradených účtů či organizovaných kampaní.

„Podporujeme komisi v jejím zaměření na větší transparentnost pro uživatele a lepší spolupráci mezi platformami a v rámci reklamního ekosystému,“ uvedl Facebook v reakci na středeční návrh.

Komise chce, aby se k dobrovolnému kodexu přihlásilo co nejvíce firem. Unijní exekutiva zároveň koncem loňského roku zveřejnila návrh závazné normy o digitálních službách, která stanovuje odpovědnost platforem za obsah zveřejněných příspěvků. O konkrétních parametrech nového nařízení budou letos vyjednávat členské státy s Evropským parlamentem.