Finanční příspěvky, tajný Santa, volno navíc. Co firmy nadělí zaměstnancům?

11.12.2023

Čas firemních večírků i nadílek je v plném proudu. Někteří se na něj těší, jiní naopak vyhlížejí, až se o svátcích osvobodí od všeho s prací spojeného, a to včetně veselení se s kolegy. Bez ohledu na to, jak konec roku ve firmách zaměstnanci vnímají, oslavy se chystají všude – ve společnostech malých i velkých, českých i mezinárodních – a budou opravdu bohaté.
Finanční příspěvky, tajný Santa, volno navíc. Co firmy nadělí zaměstnancům?

Společenské večírky či setkání stále zůstávají tématem číslo jedna. Některé firmy přitom naplánovaly tyto akce už na dobu podzimu.

„Kvůli covidu jsme v minulosti vánoční večírek posunuli na říjen a to se nám osvědčilo. Začínáme obědem pro všechny zaměstnance – je nás už přes 80. Poté co vedení shrne dění uplynulého roku, následuje zábava a jako poděkování za celoroční práci dostane každý zaměstnanec dárek,“ líčí marketingová manažerka potravinářské firmy LA Food Jana Bartošová s tím, že letos poprvé dostanou zaměstnanci také volno mezi svátky.

Tajná nadílka

K firemním Vánocům samozřejmě neodmyslitelně patří nadělování. Populární je takzvaný Secret Santa, který letos navštíví i vánoční akci českého výrobce koupelnového nábytku Dřevojas. Firma pořádá večer pro zaměstnance ve vlastních prostorách, do nichž zajišťuje hudbu a občerstvení. Jak akce probíhá, popisuje marketingová manažerka Kateřina Filipiová:

„Máme vždy dané téma, které zaměstnanci využijí k předvedení mnohdy originálních převleků, a v průběhu večera se vyhlašuje nejlepší kostým. Součástí je i ‚tajný Santa‘, kdy si každý vylosuje některého z kolegů, jemuž na večírku nadělí malý dárek.“

Benefity jsou očekávané, osobní dary znamenají víc. Firmy za ně utratí tisíce

ilustrační snímek

Anonymní Santa dorazí i do společnosti CROWE CZ poskytující služby v oblasti poradenství, daní, mzdové agendy a personalistiky. I ta pořádá večírek ve vlastní pražské kanceláři. „Večer zahajuje country manažerka poděkováním týmu za celoroční práci, následuje raut, tombola a nadílka – dárky podle tradice rozděluje nejmladší účastník,“ popisuje za HR Stella Eisenbarthová.

Setkání jako největší dar

O úroveň výš posouvají vánoční setkání v holešovské společnosti Trachea, která má kolem stovky zaměstnanců. Zvou na ně i bývalé pracovníky, kteří již odešli do důchodu. „Jejich účast je hojná a velmi osvěžující. Vždy si pronajímáme stejný podnik u nás v Holešově, abychom podpořili místní firmu. Na akci vystupují mažoretky nebo taneční skupiny dětí rovněž z Holešova, mezi nimiž jsou i ratolesti našich zaměstnanců,“ komentuje Martin Dusík, obchodní ředitel společnosti, která je největším českým výrobcem nábytkových dvířek a plošných panelů.

Ve společnosti Lázně Luhačovice se zaměstnanci před Vánoci scházejí na akci Ředitelský svařák, která se koná na lázeňské kolonádě a v hale Vincentka. Vedení společnosti jim tu rozlévá svařené víno a punč. „Nechybí ale ani další dobroty a bohatý kulturní program. Loni se setkání účastnilo na pět set zaměstnanců,“ vzpomíná Jiří Dědek, generální ředitel Lázní Luhačovice.

Ježíšek opravdu bohatý

Dárky si rozdávají kolegové mezi sebou a ovšem i společnosti obdarovávají své zaměstnance. TOMIS CZ je příbramská rodinná firma zabývající se prodejem ochranných pracovních prostředků s více než 50 procenty zaměstnanců se zdravotním postižením. Pro všechny své lidi vymýšlí každoročně vánoční překvapení. Loni vyhrál nápad s názvem Týden dobrého jídla.

Psychoterapie, stravenky i kolo. Které benefity stojí na vrcholu žebříčku

ilustrační snímek

„Týden před Vánoci jsme zásobili společnou kuchyň dobrotami. Kolegové vždy ráno zjišťovali, co je čeká, a vítali, že poslední týden před svátky nemusí vařit. Největší úspěch měly hamburgery, vepřová kýta nebo cupcaky,“ líčí Lucie Vamberová, prokurista firmy TOMIS CZ, která kromě toho pro své zaměstnance pořádá i vánoční večírek a na celofiremní vánoční poradě rozdává dárky, nejen věcné. „Před rokem od nás zaměstnanci vzhledem ke zdražování energií dostali teplou deku s naším logem a finanční příspěvek na náklady na energie v jejich domácnostech,“ dodává Lucie Vamberová.

Radost z pomoci

Firma Tesco nechává na zaměstnancích, aby si vybrali, co jim udělá radost, a na období před Vánoci jim o něco navyšuje standardní 15% zaměstnaneckou slevu na všechny nákupy a rozdává také dárky ve formě kuponů. Lidé v provozu se k tomu mohou těšit i na speciální odměnu. „Zaměstnanci z kanceláří půjdou solidárně pomoci kolegům do prodejen, aby společně zvládli nápor typický pro toto období. Tato aktivita je jednou z našich nejdůležitějších vánočních tradic,“ popisuje Iva Pavlousková, manažerka vnější komunikace společnosti Tesco.

Poukazy naděluje český Ježíšek i ve švédské IKEA, jak potvrzuje Daniela Kučová, manažerka pro odměňování: „Dárková karta na nákup v IKEA je tradičně součástí nadílky pro zaměstnance na celorepublikové úrovni. Další vánoční aktivity probíhají v jednotlivých pracovních týmech.“

Zážitky i volno

Ještě jiný přístup volí rodinná firma TIVO, která pronajímá industriální obchodní prostory a kanceláře v Praze. „Je letitou tradicí, že naši zaměstnanci dostávají osobní vánoční dárky, buď praktické, například ručníky, deky, knihy, ale i takové, které podporují projekty typu Paměť národa, Nadace Tomáše Bati, Dobrý anděl či chráněná dílna Lemniskáta. Každoročně pořádáme i firemní oběd, který navazuje na společnou akci, jako je komentovaná procházka Prahou, prohlídka zajímavého pražského objektu, návštěva střelnice... Zaměstnanci zároveň dostávají finanční odměnu a těsně před svátky mají zkrácenou pracovní dobu,“ říká jednatelka firmy Šárka Zídková.

Čas i po Novém roce

I v dalších firmách se snaží nepřidávat do už tak nabitého programu zaměstnanců další, byť možná příjemné povinnosti a „vánoční“ oslavy nechávají na klidnější období v novém roce.

„Vánoční večírek si dělají jednotlivá oddělení ve svých lokalitách. VEKRA ale pořádá vždy novoroční akci pro celý tým, který čítá na 1 500 zaměstnanců. Již tradičně probíhá v kostele sv. Anny v Pražské křižovatce. Je to poděkování a odměna za celoroční úsilí, a proto je vždy program okořeněn koncertem hudebních hvězd. V minulosti to byla třeba kapela No Name, David Koller a jeho band a v lednu 2024 pro velký úspěch zajistíme již podruhé koncert kapely Olympic,“ říká Jan Bek, HR ředitel společnosti VEKRA, největšího českého dodavatele oken a stínění na klíč.

Podobného přístupu se drží i v agentuře Adison, která během vánočního času sama zajišťuje slavnostní akce pro své klienty. „Vánoce jsou v našem oboru jedním z nejvíce stresujících období – hodně práce, večírků a schůzek… Proto jsme už před několika lety začali dělat agenturní vánoční večírek až v novém roce. Během svátků navíc fungujeme jen v urgentním režimu. Nepracujeme na běžné agendě, máme jen rozdělené služby, kdyby bylo něco k rychlému řešení. Všichni si tak můžeme užít svátky v klidu,“ doplňuje Hana Křenková, provozní ředitelka Adisonu.

Méně peněz na kreativu

Na vánoční akce si firmy často najímají odborníky, ať už agentury, či jednotlivce. A jaké na ně mají požadavky? „Je to tradičně ‚za co nejméně peněz hodně muziky‘. Inflace totiž značně zamávala s cenami základních vstupů a na kreativu v rozpočtech často nezbývá prostor. Základem je dobré jídlo a pití. Celebrity na pódiu potěší a účast týmu na tvorbě obsahu eventu či propojení s aktivitami zadavatele je třešničkou na dortu,“ říká Lumír Kabelka, výkonný ředitel reklamní a produkční agentury KPA ONE, a dodává, že trendem vánočních akcí je zapojení zaměstnanců do dobročinných aktivit společnosti či požadavek na inovativní technická řešení včetně virtuální reality či umělé inteligence a také udržitelnost. Vše je na odvaze zadavatelů.

„Máme rádi klienty, kteří se nebojí být originální. Za všechny dva konkrétní příklady: infarktové zadání, kdy klient tři týdny před žádaným termínem poptal event pro 1 400 lidí v centru Prahy… A pak to nejfantastičtější, kdy nám nechal volnou ruku na téma německý řád a český humor. Z šumavské roubenky se stal cíl expedice Apalucha, přilehlá sjezdovka byla dějištěm celodenní i celonoční zábavy a německy hovořící generální ředitel nám lámanou češtinou slíbil, že nám ty medaile doveze,“ dodává Lumír Kabelka.

Hledáte opravdu dobrého zaměstnavatele? Najděte ho na pracovním portálu jobDNES.cz