Společenské večírky či setkání stále zůstávají tématem číslo jedna. Některé firmy přitom naplánovaly tyto akce už na dobu podzimu.
„Kvůli covidu jsme v minulosti vánoční večírek posunuli na říjen a to se nám osvědčilo. Začínáme obědem pro všechny zaměstnance – je nás už přes 80. Poté co vedení shrne dění uplynulého roku, následuje zábava a jako poděkování za celoroční práci dostane každý zaměstnanec dárek,“ líčí marketingová manažerka potravinářské firmy LA Food Jana Bartošová s tím, že letos poprvé dostanou zaměstnanci také volno mezi svátky.
Tajná nadílka
K firemním Vánocům samozřejmě neodmyslitelně patří nadělování. Populární je takzvaný Secret Santa, který letos navštíví i vánoční akci českého výrobce koupelnového nábytku Dřevojas. Firma pořádá večer pro zaměstnance ve vlastních prostorách, do nichž zajišťuje hudbu a občerstvení. Jak akce probíhá, popisuje marketingová manažerka Kateřina Filipiová:
„Máme vždy dané téma, které zaměstnanci využijí k předvedení mnohdy originálních převleků, a v průběhu večera se vyhlašuje nejlepší kostým. Součástí je i ‚tajný Santa‘, kdy si každý vylosuje některého z kolegů, jemuž na večírku nadělí malý dárek.“
Benefity jsou očekávané, osobní dary znamenají víc. Firmy za ně utratí tisíce |
Anonymní Santa dorazí i do společnosti CROWE CZ poskytující služby v oblasti poradenství, daní, mzdové agendy a personalistiky. I ta pořádá večírek ve vlastní pražské kanceláři. „Večer zahajuje country manažerka poděkováním týmu za celoroční práci, následuje raut, tombola a nadílka – dárky podle tradice rozděluje nejmladší účastník,“ popisuje za HR Stella Eisenbarthová.
Setkání jako největší dar
O úroveň výš posouvají vánoční setkání v holešovské společnosti Trachea, která má kolem stovky zaměstnanců. Zvou na ně i bývalé pracovníky, kteří již odešli do důchodu. „Jejich účast je hojná a velmi osvěžující. Vždy si pronajímáme stejný podnik u nás v Holešově, abychom podpořili místní firmu. Na akci vystupují mažoretky nebo taneční skupiny dětí rovněž z Holešova, mezi nimiž jsou i ratolesti našich zaměstnanců,“ komentuje Martin Dusík, obchodní ředitel společnosti, která je největším českým výrobcem nábytkových dvířek a plošných panelů.
Ve společnosti Lázně Luhačovice se zaměstnanci před Vánoci scházejí na akci Ředitelský svařák, která se koná na lázeňské kolonádě a v hale Vincentka. Vedení společnosti jim tu rozlévá svařené víno a punč. „Nechybí ale ani další dobroty a bohatý kulturní program. Loni se setkání účastnilo na pět set zaměstnanců,“ vzpomíná Jiří Dědek, generální ředitel Lázní Luhačovice.
Ježíšek opravdu bohatý
Dárky si rozdávají kolegové mezi sebou a ovšem i společnosti obdarovávají své zaměstnance. TOMIS CZ je příbramská rodinná firma zabývající se prodejem ochranných pracovních prostředků s více než 50 procenty zaměstnanců se zdravotním postižením. Pro všechny své lidi vymýšlí každoročně vánoční překvapení. Loni vyhrál nápad s názvem Týden dobrého jídla.
Psychoterapie, stravenky i kolo. Které benefity stojí na vrcholu žebříčku |
„Týden před Vánoci jsme zásobili společnou kuchyň dobrotami. Kolegové vždy ráno zjišťovali, co je čeká, a vítali, že poslední týden před svátky nemusí vařit. Největší úspěch měly hamburgery, vepřová kýta nebo cupcaky,“ líčí Lucie Vamberová, prokurista firmy TOMIS CZ, která kromě toho pro své zaměstnance pořádá i vánoční večírek a na celofiremní vánoční poradě rozdává dárky, nejen věcné. „Před rokem od nás zaměstnanci vzhledem ke zdražování energií dostali teplou deku s naším logem a finanční příspěvek na náklady na energie v jejich domácnostech,“ dodává Lucie Vamberová.
Radost z pomoci
Firma Tesco nechává na zaměstnancích, aby si vybrali, co jim udělá radost, a na období před Vánoci jim o něco navyšuje standardní 15% zaměstnaneckou slevu na všechny nákupy a rozdává také dárky ve formě kuponů. Lidé v provozu se k tomu mohou těšit i na speciální odměnu. „Zaměstnanci z kanceláří půjdou solidárně pomoci kolegům do prodejen, aby společně zvládli nápor typický pro toto období. Tato aktivita je jednou z našich nejdůležitějších vánočních tradic,“ popisuje Iva Pavlousková, manažerka vnější komunikace společnosti Tesco.
Poukazy naděluje český Ježíšek i ve švédské IKEA, jak potvrzuje Daniela Kučová, manažerka pro odměňování: „Dárková karta na nákup v IKEA je tradičně součástí nadílky pro zaměstnance na celorepublikové úrovni. Další vánoční aktivity probíhají v jednotlivých pracovních týmech.“
Zážitky i volno
Ještě jiný přístup volí rodinná firma TIVO, která pronajímá industriální obchodní prostory a kanceláře v Praze. „Je letitou tradicí, že naši zaměstnanci dostávají osobní vánoční dárky, buď praktické, například ručníky, deky, knihy, ale i takové, které podporují projekty typu Paměť národa, Nadace Tomáše Bati, Dobrý anděl či chráněná dílna Lemniskáta. Každoročně pořádáme i firemní oběd, který navazuje na společnou akci, jako je komentovaná procházka Prahou, prohlídka zajímavého pražského objektu, návštěva střelnice... Zaměstnanci zároveň dostávají finanční odměnu a těsně před svátky mají zkrácenou pracovní dobu,“ říká jednatelka firmy Šárka Zídková.
Čas i po Novém roce
I v dalších firmách se snaží nepřidávat do už tak nabitého programu zaměstnanců další, byť možná příjemné povinnosti a „vánoční“ oslavy nechávají na klidnější období v novém roce.
„Vánoční večírek si dělají jednotlivá oddělení ve svých lokalitách. VEKRA ale pořádá vždy novoroční akci pro celý tým, který čítá na 1 500 zaměstnanců. Již tradičně probíhá v kostele sv. Anny v Pražské křižovatce. Je to poděkování a odměna za celoroční úsilí, a proto je vždy program okořeněn koncertem hudebních hvězd. V minulosti to byla třeba kapela No Name, David Koller a jeho band a v lednu 2024 pro velký úspěch zajistíme již podruhé koncert kapely Olympic,“ říká Jan Bek, HR ředitel společnosti VEKRA, největšího českého dodavatele oken a stínění na klíč.
Podobného přístupu se drží i v agentuře Adison, která během vánočního času sama zajišťuje slavnostní akce pro své klienty. „Vánoce jsou v našem oboru jedním z nejvíce stresujících období – hodně práce, večírků a schůzek… Proto jsme už před několika lety začali dělat agenturní vánoční večírek až v novém roce. Během svátků navíc fungujeme jen v urgentním režimu. Nepracujeme na běžné agendě, máme jen rozdělené služby, kdyby bylo něco k rychlému řešení. Všichni si tak můžeme užít svátky v klidu,“ doplňuje Hana Křenková, provozní ředitelka Adisonu.
Méně peněz na kreativuNa vánoční akce si firmy často najímají odborníky, ať už agentury, či jednotlivce. A jaké na ně mají požadavky? „Je to tradičně ‚za co nejméně peněz hodně muziky‘. Inflace totiž značně zamávala s cenami základních vstupů a na kreativu v rozpočtech často nezbývá prostor. Základem je dobré jídlo a pití. Celebrity na pódiu potěší a účast týmu na tvorbě obsahu eventu či propojení s aktivitami zadavatele je třešničkou na dortu,“ říká Lumír Kabelka, výkonný ředitel reklamní a produkční agentury KPA ONE, a dodává, že trendem vánočních akcí je zapojení zaměstnanců do dobročinných aktivit společnosti či požadavek na inovativní technická řešení včetně virtuální reality či umělé inteligence a také udržitelnost. Vše je na odvaze zadavatelů. „Máme rádi klienty, kteří se nebojí být originální. Za všechny dva konkrétní příklady: infarktové zadání, kdy klient tři týdny před žádaným termínem poptal event pro 1 400 lidí v centru Prahy… A pak to nejfantastičtější, kdy nám nechal volnou ruku na téma německý řád a český humor. Z šumavské roubenky se stal cíl expedice Apalucha, přilehlá sjezdovka byla dějištěm celodenní i celonoční zábavy a německy hovořící generální ředitel nám lámanou češtinou slíbil, že nám ty medaile doveze,“ dodává Lumír Kabelka. |
Hledáte opravdu dobrého zaměstnavatele? Najděte ho na pracovním portálu jobDNES.cz |