Generační výměna čeká řadu rodinných firem. Češi ji podceňují, míní expert

14.08.2023

Generační výměna v následujících letech čeká zhruba každou pátou rodinnou firmu v Česku. Jen čtvrtina z nich má ale šanci na úspěšnou mezigenerační výměnu, většina jich optimální dobu na předání propásla, míní jednatel společnosti Cyrrus Corporate Solution Marek Hatlapatka.
Generační výměna čeká řadu rodinných firem. Češi ji podceňují, míní expert

„Z našich zkušeností je úspěšné předání v rodině méně pravděpodobné než prodej mimo rodinu. Odhaduji, že maximálně třetinu, spíše čtvrtinu rodinných firem čeká úspěšné generační předání v rodině. Pro srovnání, ve vyspělém zahraničí se rodinná generační výměna povede při prvním předání přibližně v polovině případů, a i druhé předání má zhruba třetinovou úspěšnost,“ uvedl Hatlapatka.

Problémem je podle něj například skutečnost, že se zakladatelé soustředí na byznys, nejsou zvyklí dělat dlouhodobější strategie, což je jádro celého budoucího problému. Proces předání firmy je mnohem delší a komplexnější, než si většina z podnikatelů uvědomuje. Ve vyspělých zemích se nová generace na dobu, kdy převezme kormidlo, systematicky připravuje dlouhé roky předem, pět let je úplné minimum, upozornil.

Mezigenerační výměna se podle Hatlapatky daří lépe například v zemědělství nebo v oborech s vysokým podílem IT a moderních technologií. Naopak problematická z řady důvodů může být u oborů, které se netýkají moderních technologií a nevedou k rychlým výsledkům. Takovými obory jsou například strojírenství nebo další technické obory.

Prodat, nebo předat dětem? Rodinné firmy stojí před těžkým rozhodnutím

Rodina Musilových z rodinné firmy Liko-S. (Zleva) Libor Musil, Jana Musilová,...

Mezigenerační změnu může komplikovat také přístup zakladatelů k potomkům. „Roli například hraje snaha až příliš dlouho držet potomky daleko od stresů podnikání, což spolu s tím, že jim zajistí pohodlný život, minimálně z finančního pohledu, vede k tomu, že až potomci dozrají do věku, kdy by již mohli teoreticky firmu převzít, zakladatel s překvapením zjišťuje, že děti nemají toho stejného podnikatelského ducha, jako měl v jejich věku on,“ dodal.

V Česku rodinné firmy tvoří podle dostupných odhadů zhruba 38 procent malých a středních podniků. Některé z nich vznikly navrácením podniků díky restitucím po roce 1989, řada z nich ale vznikla až po roce 1989. V Evropské unii tvoří rodinné podniky 85 procent všech soukromých firem.

Hledáte spolehlivé zaměstnance do vaší rodinné firmy? Vyberte si je z databáze jobDNES.cz