Pevná vůle, to je to, oč tu běží. Home office, tedy práce z domova, není pro každého. Jsou lidé, kteří na volnost, kterou jim poskytuje, nedají dopustit. Den mají rozložený na pracovní a nepracovní čas a dokážou v tomhle módu pracovat celé týdny bez setkávání s kolegy, společných porad či obědů.
„Moje produktivita doma neupadá. Pokud pracujete, tak pracujete. Pokud se bavíte, tak se bavíte. Pro častější práci z domova je potřeba dostatek vlastní disciplíny. Pokud ji člověk nemá, na výsledcích práce se to projeví,“ míní Přemysl Lukeš ze společnosti Der Kurier.
A právě z těchto důvodů je pro mnoho jiných home office za trest. Nedokážou se z domácí pohody dostat do pracovního tempa – špatně se soustředí, neustále je od práce pro firmu něco odtahuje. „Osobně mi práce z domova nevyhovuje. Nemám vyhrazenou pracovnu, proto na mě stále ‚vyskakuje‘ několik rušivých elementů – neumyté nádobí, nepřimontovaná polička…“ vysvětluje David Buchta ze společnosti Primulus.
Pracovní doba se tak nenápadně protahuje na celý den, a když se k tomu navíc přidají namátkové kontroly nadřízených, není moc o co stát.
„Podmínkou home office je, že nadřízený si musí být jistý poctivostí zaměstnance, aby jej nemusel neustále kontrolovat. Část manažerů má ale problém vzdát se kontroly nad svými zaměstnanci, zvlášť pokud určité části chybí sebedisciplína,“ říká Marcela Vyskoková z personální agentury ACjobs.
Čtěte také |
Kvůli těmto zkušenostem mnoho firem váhá a prvně si nováčka raději otestují, než mu práci svěří domů. „Home office řešíme se zaměstnanci individuálně, jako firma hodně dbáme na produktivitu a efektivitu, a od toho se vše odvíjí,“ říká Jan Skovajsa ze startupu myTimi.
Jenomže hrozící pandemie koronaviru vše urychlila. Doma zůstaly ze dne na den stovky lidí v karanténě a stejně rychle k nim nově přibyly tisíce pracujících rodičů s dětmi, kterým zavřeli školy. Kdo může pracovat na počítači či telefonu, zůstává doma. A nikdo neví, na na jak dlouho.
Vyjasněte si pravidla
Pro část zaměstnanců, kteří dojíždějí za prací, to může být vítaná změna, nemusí vstávat na brzký spoj a ušetří čas i peníze za cestování. Ale uběhne jeden den, druhý, třetí… a stane se, že se člověk, který není zvyklý plánovat si pracovní čas, v povinnostech ztratí.
Epidemie koronaviru |
Co udělat nejdřív, a co naopak počká? Kdy začínat a kdy končit práci? Může šéf volat i po pracovní době? Kolik času si vymezit na uvaření oběda pro rodinu a je možné jít v pracovní době s dětmi na hřiště? Žádná pevná pravidla pro práci z domova nejsou, zákoník práce je nastiňuje spíše obecně. Záleží tedy pouze na domluvě mezi vámi a firmou. Proto nejdříve, ideálně před odchodem na home office, si projděte s nadřízeným, jak bude váš denní režim vypadat. Kdy musíte být k dispozici na telefonu nebo do kterého termínu úkoly odevzdat. „Ve firmě pracuje hodně z nás na home office, naše zásada je, aby byl člověk v pracovní době vždy k zastižení,“ říká Marcela Vyskoková z ACjobs.
I když budete pracovat doma, vezměte na vědomí, že nemáte dovolenou. A za měsíc – o kterém se nyní spekuluje například u zavřených škol – bude firma chtít vidět i výsledky vaší práce.
„Určitě je výhodné mít dobře nastavený režim a dodržovat ho. Pomáhá opakovat ty samé denní rituály, jako když do práce jdete. To znamená ráno vstát v obvyklý čas a nepřispávat si, dát si sprchu, snídani, převléct se. Klidně jen do domácího, ale určitě nezůstávat v pyžamu. Pomáhá i stanovit si přesný plán úkolů, činností, které musíte během dne vyřídit, tak se budete držet dané osnovy a v mezičase nehledat, čím byste mohli prokrastinovat,“ nabádá Věra Burešová ze společnosti Naturhouse.
Pokud víte, že se budete starat i o děti, domluvte se dopředu s nadřízeným na konkrétní pracovní době, kdy budete k zastižení na mailu a telefonu a kdy naopak můžete být offline.
„Mám s firmou domluvu, že pracuji až od oběda. Dopoledne jsem s dětmi, po obědě k nám přijde babička a po páté přijíždí manžel,“ popisuje svůj homeofficový režim sedmatřicetiletá účetní Daniela. Dle libovůle vám zaměstnavatel také může uvolnit, či naopak zpřísnit pracovní náplň. Můžete například jen dělat na úkolu, lhostejno kdy, ale mít jej do termínu hotový. Nebo naopak od vás může šéf chtít podrobný rozpis, na čem a jak dlouho jste pracovali.
„Domluvených pravidel může být celá řada, například v případě, že nejde o karanténu, vás může nadřízený odvolat z home office na důležitou poradu nebo po vás chtít evidenci odpracovaných hodin, případně timesheet, tedy něco jako výkaz práce,“ vysvětluje Marcela Vyskoková z ACjobs.
Uspořádejte si práci z domova podle sebe
- Pracovní místo
Má smysl vytvořit si místo, kde se jenom pracuje a nedělá se zde nic jiného. I když vás láká lehnout si s notebookem do postele nebo sednout ke kuchyňskému stolu, nepodlehněte, jsou to místa, která vás od práce spíše odvádějí. Doporučuje se také nepracovat v pyžamu, svádí to k pocitu, že vlastně nic nemusíte. „Pokud není možná pracovna, je vhodné den předem alespoň odstranit všechny rušivé momenty. Ukliďte si kolem sebe,“ nabádá David Buchta ze společnosti Primulus.
Pokud se špatně soustředíte v hlučném prostředí, raději pracujte v ložnici než v kuchyni, kde chrčí lednice, myčka či kávovar. - Čas na práci
Určete si, kdy budete pracovat, a zařiďte si, že nebudete rušeni. Domluvte se například se sousedkou, že vám v daný čas pohlídá dítě a zase na oplátku jindy vy jí. „Požádejte rodinu, že nikdo nebude v určitém čase vstupovat do místnosti, kde pracujete,“ nabízí řešení lektorka a autorka e-booků Olga Medlíková. Důležitý je začátek pracovního dne. „Nevyspávejte s tím, že to odpoledne doženete. Stanovte si pevně režim dne a mějte cíl, kterého chcete dosáhnout, například přeložit 10 stran textu,“ poznamenává Michal Hotmar z RIM.cz. - Vše potřebné k ruce
Vezměte si z práce všechny potřebné materiály, zkontrolujte, zda je funkční síťové připojení, připravte si pomůcky, nápoje nebo svačinu, abyste se nezdržovali jejich sháněním při práci. - Pracovní režim
Pokud vám to zaměstnavatel a náplň práce dovolí, zvolte si na práci čas, kdy jste podle svého biorytmu nejvýkonnější, a tam si dejte největší blok práce. „A naopak, když vím, že například mezi polednem a druhou hodinou mi to příliš nemyslí, jdu třeba s dítětem procházku,“ pomáhá naladit pracovní režim Olga Medlíková. Práci si dobře zorganizuje, vše si zapište do kalendáře či diáře, pokud ten pracovní zůstal v kanceláři na stole, udělejte si provizorní na doma, hlídejte si deadliny a mějte zkrátka ve všem pořádek, abyste pracovní život nemuseli míchat s tím osobním.
Stanovte si denní plán pracovních činností a dodržujte jej. Komunikujte i s ostatními lidmi v týmu, aspoň telefonicky. Mail nevyřeší všechno.