Tři největší jihokorejské firmy, které ovládají asi třetinu světového trhu s autobateriemi, trápí nedostatek kvalifikovaných specialistů. Může za to i celosvětová poptávka po bateriích, která za posledních několik měsíců rapidně vzrostla. Informovala o tom agentura Reuters.
Češi na elektroauta nebudou mít, do půlmilionu se vejde jen malá dacia |
Jihokorejské firmy LG Energy Solution, SK On a Samsung SDI patří mezi šest největších světových výrobců baterií. Dlouhodobě dodávají své výrobky společnostem jako je Tesla, Ford či Volkswagen. Nyní je však trápí nedostatek kvalifikovaných pracovníků, které jejich podnikání brzdí.
Hledáte zaměstnance? Najděte ji v pravidelně aktualizované 120 tisícové databázi životopisů na portálu jobDNES.cz. |
„Bateriový trh rychle roste. V poslední době ale náš růst tlumí nedostatek specializovaných pracovníků,“ řekl zástupce firmy LG Energy Solution. „Poptávka po expertech v bateriovém průmyslu značně převyšuje nabídku. Firmy se na trhu perou o hrozně malou skupinu zájemců. Nechtějí oproti jiným výrobcům zůstat pozadu,“ potvrdil současné problémy výrobce baterií Samsung SDI.
Situaci v Jižní Koreji ještě zhoršuje to, že se řada stávajících zaměstnanců firem přesouvá k zahraničním konkurentům, kteří jim nabídli lepší mzdové ohodnocení. Jde třeba o švédského vývojáře Northvolt, jenž už dříve oznámil, že přijal několik zaměstnanců se zkušenostmi i z jihokorejské LG Energy Solution.
Vratné baterie: nápad na jejich pronájem do elektroaut se vrací do Škody |
„Nedostatek pracovních sil v bateriovém průmyslu je globálním problémem. Realita je taková, že existuje nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou po pracovní síle. Mnoho společností totiž začíná v poslední době své výrobní kapacity značně rozšiřovat,“ uvedl pro Reuters expert na bateriový sektor Richard Kim ze společnosti IHS Markit.
Podle evropské iniciativy EU Battery Alliance, ve které se potkává automobilový, chemický a strojírenský průmysl, bude v bateriovém průmyslu do roku 2025 potřeba až 800 000 nových pracovníků. V Jižní Koreji si specialista může ročně přijít asi na 85 tisíc amerických dolarů, což je v přepočtu téměř 1,9 milionu korun.
Baterie rychle nezlevní, chybí průlom, tvrdí expert na elektromobily |
Podíl elektroaut v dopravě po celém světě značně roste. Zatímco v roce 2019 činil podíl elektrických aut zhruba osm procent, o rok později to bylo už procent třináct. Značnou roli hrají i dotace. Jenom v Evropě i v důsledku vládních podpor vzrostl prodej elektromobilů za loňský rok o 41 procent.
Podle odhadů se poptávka po bateriích napříč celých světem zvýší mezi lety 2019 až 2030 asi sedmnáctkrát. Až v 85 procentech půjde o baterie pro elektromobily. Kromě nich se větší využití očekává ale i u koloběžek, skútrů, motocyklů, longboardů nebo u prostředků hromadné dopravy.