Ministři na tiskové konferenci neskrývali rozladění z toho, že společnosti z letecké branže si včas nezajistily dostatek personálu, ačkoli za pandemie nemoci covid-19 dlouhodobě spoléhaly na finanční podporu státu.
Hledáte urychleně zaměstnance? Najděte je v denně aktualizované databázi na jobDNES.cz. |
Problémy na německých letištích se plně projevily o uplynulém víkendu, kdy začaly letní prázdniny v Severním Porýní-Vestfálsku, které je nejlidnatější spolkovou zemí. Na tamních letištích v Kolíně nad Rýnem a Düsseldorfu, ale také třeba v hesenském Frankfurtu nad Mohanem, se tvořily takřka nekonečné fronty.
Zoufalí cestující, kteří na odbavení museli čekat i několik hodin, si stěžovali na špatnou organizaci, málo informací a především na to, že i přes nával pasažérů zůstalo mnoho odbavovacích přepážek uzavřených. Kvalifikovaní pracovníci si totiž za pandemie našli jiné zaměstnání a nyní se nevracejí zpět.
Noc strávíme na letišti, líčí jeden z Čechů, kteří uvázli v Barceloně |
„To není jen problém Německa, je to problém v celé Evropské unii,“ řekl ve středu ministr dopravy Wissing. To zopakovala i jeho kolegyně Faeserová. „Chci jen připomenout, že Německo masivně podpořilo společnosti v sektoru letecké dopravy, aby nemusely propouštět,“ uvedla ministryně k ochrannému opatření kurzarbeit, kdy stát přispíval na mzdy zaměstnanců, kteří kvůli pandemii nemohli pracovat. I tak se ale podle Faeserové ukázalo, že mnohé firmy propouštěly. Nyní si nedokázaly včas zajistit dostatek pracovníků.
S náporem cestujících se podle Heila dalo počítat. „Mnozí lidé si nyní po uvolnění karanténních opatření chtějí konečně po dvou letech užít dovolenou,“ řekl ministr práce a sociálních věcí, který stejně jako jeho kolegové poukázal na to, že firmy se i přes státní podporu nedokázaly na nynější situaci včas připravit.
I když byli ministři ke společnostem kritičtí, o vyvozování důsledků hovořit nechtěli. „V současné situaci to nikomu neprospěje, cestujícím už vůbec, proto musíme jednat pragmaticky,“ řekl Heil. Podle Faeserové je nyní důležité soustředit se na rychlé vyřešení problému.
Létání jako horor. Letiště v Evropě jsou přetížená, ve frontě se čeká i hodiny |
Cizinci budou zaměstnaní jen dočasně
„Umožníme společnostem využívat personál ze zahraničí, především pak z Turecka,“ řekla Faeserová. Zároveň ujistila, že snadnější najímání cizinců nebude na úkor německých standardů a bezpečnosti v letecké dopravě.
„Žádné kompromisy v bezpečnosti nebudou,“ uvedla. Zahraniční pracovníky tak čeká prověrka o jejich spolehlivosti, i když její obdobu třeba absolvovali ve vlasti. Cizinci také podle Faeserové nebudou pracovat na bezpečnostně citlivých pozicích, ale budou mít například na starosti péči o zavazadla.
Heil zdůraznil, že firmy nebudou moci zneužívat to, že by se cizinci mohli spokojit s horšími platovými či sociálními podmínkami než němečtí zaměstnanci. „Opatření bude stát na třech pilířích. Za prvé, nebude žádný sociální dumping. Nebude také žádný mzdový dumping, mzdy budou na základě stávajících tarifů. A za třetí bude zahraničním pracovníkům zajištěno dobré ubytování,“ řekl ministr. Pro cizince i Němce tak budou platit stejné standardy.
Jisté úlevy ale cizinci mít budou. Těmi zásadními je vedle rychlého získání pracovního povolení to, že je nečeká žádná státem nařízená zkouška z němčiny. Podle ministrů to není třeba, protože jejich zaměstnání v Německu nebude dlouhodobé, ale poslouží jen k prozatímnímu vyřešení komplikované situace na letištích.
Podle Heila je pro trvalou nápravu potřeba zatraktivnit práci pozemního personálu. Dodal, že řešení je na letecké branži a soukromých firmách, kterým ale stát může pomoci.
Chaos na Heathrow. Letiště nezvládá odbavit kufry, aerolinky musí rušit lety |
Chaos na londýnském letišti Heathrow. Letiště nezvládá odbavit kufry, 20. června 2022:
Problémy s nedostatkem zaměstnanců navíc umocňují stávky, kdy se pracovníci letišť i leteckých společností snaží v době rostoucích životních nákladů dosáhnout vyšších mezd. Odbory také poukazují na stále existující platové rozdíly mezi západem a východem Německa, ačkoli jde o shodné pracovní pozice. Na odstranění takových nerovností se v březnu po sérii stávek dohodly odbory Verdi se svazem společností, které zajišťují letištní kontroly (BDLS).