Podle společnosti Up Česká republika a dat ze systému eStravenka výrazný růst průměrných útrat souvisí především se zdražováním, ke kterému musela většina restaurací v poslední době přistoupit.
Hledáte práci? Najděte ji na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz. |
Kromě dopadů pandemie koronaviru je hlavním důvodem rapidní růst cen surovin, energií, ale i rostoucí mzdové náklady. Zvýšení průměrné útraty je ovlivněno také častějším využíváním rozvozu, který je většinou zpoplatněn. Nejvyšší nárůsty pak evidují restaurace v Praze, na Vysočině, v Pardubickém a Zlínském kraji.
Dlouhodobě nejvíc rostou ceny v metropoli. Ovšem zpočátku koronakrize naopak Praha nejvíc zlevňovala. „Kvůli úbytku zahraničních turistů se podniky zejména v centru města musely přeorientovat na domácí klientelu, a tak musely srazit především nadhodnocené ceny piva i obědových menu,“ dodává Petr Menclík, ředitel Dotykačky, jejíž pokladní systém využívá víc než čtvrtina tuzemských gastro podniků.
Oběd v restauraci bude stát jako v Rakousku. Zdraží jídlo, nápoje i alkohol |
Lépe jsou na tom podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací ČR Václava Stárka restaurace, kterým se podařilo udržet si stálé hosty. Pomalejší oživení zažívají podniky závislé na zahraničních turistech, ale například i ty v blízkosti administrativních center, protože mnozí lidé stále pracují z domu.
„Podle informace společnosti Dataservis, abychom se dostali na čísla, na která jsme byli zvyklí, host by musel utratit o 25 korun více a udělat o jednu až dvě návštěvy týdně více, než tomu činí teď,“ řekl Stárek již dříve. A to se zatím nestalo.
Provozovny sice již nyní vydělávají víc, ale neznamená to, že se zvýšila návštěvnost, spíš je za tím úprava cen. Hosté gastro podniků navíc utrácejí trochu jinak. Část zákazníků si zvykla odnášet jídlo s sebou, mizí pak útrata za doplňkový sortiment, třeba nápoje.
Méně hostů a obědy do krabiček
V dlouhodobějším horizontu se podniky stále potýkají s výrazným úbytkem hostů, který je z velké části zapříčiněný hojně používaným režimem home office zaměstnanců z okolních firem. „Lidé častěji než návštěvu restaurace volí nákup polotovarů nebo rozvoz, při kterém však preferují hlavně fast foody,“ doplňuje generální ředitel Up Česká republika Stéphane Nicoletti.
Klesající návštěvnost oproti letním měsícům potvrzuje také společnost Storyous. Restaurace navíc kvůli nedostatku personálu mnohdy musí omezovat otevírací dobu nebo redukovat menu.
„Klíčové je teď hlavně to, aby nedošlo k další uzávěře s tím, jak rostou počty nakažených. Na základě našich zkušeností ze Španělska, kde také působíme, víme, že restaurace mohou při dodržování bezpečnostních opatření plnohodnotně fungovat i během koronaviru,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Storyous Igor Třeslín.
Co bude dál?
V kombinaci s nuceným zdražováním se proto restauratéři musí snažit přilákat hosty jinak. Řada z nich obměnila svou nabídku a snaží se vařit nová jídla a také za vyšší ceny poskytnout lepší servis. Čím dál tím víc restaurací navíc umožňuje platit bezkontaktně či nově zavedly objednávky a platby přes QR kódy.
A jak potvrdila tisková mluvčí společnosti Qerko Tereza Vyhnanovská, platbu přes QR kódy používají uživatelé nejčastěji právě v době obědů.
„Platbu přes QR kód prostřednictvím naší aplikace lze uskutečnit již přibližně v 900 restauracích. Nyní evidujeme asi 150 tisíc zaregistrovaných uživatelů. Aktivně aplikaci využívají asi dvě třetiny uživatelů. Jen za říjen registrujeme rekordní počet platících uživatelů přes 27 tisíc lidí i počet plateb,“ uvedla Vyhnanovská.