Krize ovlivnila spokojenost zaměstnanců v práci. Co ukázal průzkum?

15.10.2020

Se svou prací je spokojeno více lidí než v loňském roce, čtvrtina zaměstnanců ale přesto v práci zažívá nudu a vztek. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.
Krize ovlivnila spokojenost zaměstnanců v práci. Co ukázal průzkum?

„Se svou prací je spokojeno o tři procentní body více lidí než v loňském roce, kdy se celá řada zaměstnanců dočkala zvýšení mzdy. Letos jejich mzda stagnuje či dokonce mírně klesá, pozitivní emoce směrem k zaměstnavateli i práci však rostou, a to zejména z důvodu nejistoty a nestability pracovního trhu,“ komentuje výsledky průzkumu marketingová manažerka Grafton Recruitment Jitka Součková.

A co vy? Nejste spokojení ve své práci? Najděte si novou na pracovním portálu jobDNES.cz

Lepší pocit z práce mají ženy, lidé do 35 let, vysokoškoláci a IT specialisté. „Alarmujícím zjištěním průzkumu ovšem je, že celá čtvrtina lidí má svoji práci naopak spojenou s nepříjemnými emocemi, velmi často zmiňují nudu a dokonce i vztek,“ dodává Jitka Součková.

Snížil se podíl těch, kteří jsou nespokojeni s výší mzdy, výrazně méně lidí vnímá jako problém nemožnost kariérního postupu. Méně zaměstnanců si stěžuje na nepříjemného šéfa a vedení a mírně se snížilo i množství lidí, kteří mají výhrady k náplni práce. Je zřejmé, že si zaměstnanci vlivem koronavirové krize začali své stávající práce více vážit.

„Lidé si rozmýšlí, zda k nespokojenosti mají skutečný a oprávněný důvod. V očích zaměstnanců samozřejmě spokojenost stoupá díky pozitivní zkušenosti se zaměstnavatelem v krizovém období,“ míní Jana Vávrová z personální agentury Grafton Recruitment.

Jako vstřícného svého zaměstnavatele nejvíce označují ti, kterým se v posledním roce zvýšila mzda, v pracovním životě jsou méně než 10 let a pracují na plný úvazek. S věkem a praxí pocit, že jsou zaměstnavatelé vstřícní, klesá. Za nejdůležitější považují účastníci průzkumu schválení termínu dovolené či návštěvy lékaře a nastavení pracovní doby podle svých potřeb. Lidé, kterým zaměstnavatel vychází vstříc, mají svoji práci mnohem raději a novou si nehledají.

Nejde jen o peníze

„Hmotná odměna je základ, ale na každou částku si zaměstnanci po čase zvyknou a považují ji za samozřejmost,“ upozorňuje Alžběta Honsová z personální agentury Randstad. Naprosto zásadním je podle ní to, aby se lidé cítili platní, oceňovaní a práce je naplňovala.

To potvrzuje i ředitel personální společnosti Předvýběr.cz František Boudný: „Možná to zní až idealisticky, ale naše pravidelné průzkumy ukazují, že pro zaměstnance je důležitější náplň práce a vztahy s kolegy, než mzda.“ A co nejvíce ovlivňuje spokojenost v práci? V posledním průzkumu 41 procent respondentů uvedlo, že musí jít o práci, která je baví, pouze pro čtvrtinu je to dobrá výplata a ve 22 procentech případů dobrý tým.

Anketa: Co děláte pro to, aby byli vaši zaměstnanci v práci spokojeni?

Vycházím ze tří principů - mít dobré vztahy s nadřízeným, mít dobré vztahy s kolegy a vidinu postupu a naplnění ambice v rámci firmy. Pokud si ošetřím tyto faktory, pak by to mělo fungovat.
Jan Skovajsa, zakladatel a CEO firmy my Timi

Za základ spokojenosti považuji informační otevřenost. Nic netajit, nenechávat si pro sebe informace, ale podělit se o ně.
Pavel Makovský, předseda správní rady EDU Effective

Spokojenost našich zaměstnanců je pro mě na prvním místě, od ní se významně odvíjejí i výsledky firmy. Majitel může být sebevětší borec, ale bez týmu je nula. A co dělám proto, aby byli spokojeni? Stačí se jich ptát a komunikovat s nimi.
Petr Patočka, jednatel společnosti Kyosun s.r.o.

Pro nás je důležité udržet si schopné zaměstnance. Máme tři základní pilíře: smysl, zodpovědnost a osobní rozvoj. Podporujeme tzv. „bezpečný přístav“, tedy kritizovat je možné, dokonce vítané, ale netrestáme, snažíme se poučit a neopakovat chyby.
Lukáš Cirkva, CEO & Partner ve společnosti BCV solutions

Management se snaží být empatický a vstřícný v záležitostech, kdy zaměstnanci cokoli potřebují v rovině pracovní i soukromé. Jsem přesvědčen, že vzájemná komunikace a férovost je ten nejpodstatnější základ pro vytvoření dlouhodobého loajálního vztahu.
Martin Jeřicha, ředitel Broadridge

Zvykli jsme si hlavně na materiální benefity, vouchery, týmové pařbičky apod., ale v dnešní době toto ustoupilo potřebě povzbudit, dodat sebedůvěru i víru, že vydržíme. Pokud to manažer dokáže, lidé to ocení víc, než kartičku na sport.
Petr Janout, HR ředitel, Nippon Express

Z našeho pohledu je velmi důležité, aby zaměstnanci cítili uznání a ocenění po dobře odvedené práci či po mimořádně úspěšném projektu.
Iveta Chválová, ředitelka centra podnikových služeb SAP Services