Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

23.05.2024

Dovolená je věc, kterou si Češi vzít nenechají, potvrzuje se to každý rok. A letos to nebude jinak. Mnohým na ni ale kvůli vysokým cenám takřka všeho v rodinném rozpočtu zůstane méně peněz než dříve. Přitom je ale odpočinek potřeba. To si uvědomují i mnozí zaměstnavatelé. Jakou formou své lidi v tomto směru podporují?
Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

Letošní rok bude zřejmě, co se týká letních dovolených, opět rekordní. Potvrzují to nejen data cestovních kanceláří, u nichž si zájezdy na léto pořídilo už o desítky tisíc klientů více než loni touto dobou, ale také například aktuální průzkum Revolut, celosvětové finanční aplikace, kterou v České republice používá více než 700 tisíc lidí. Ukázal, že dovolenou v zahraničí plánuje 41 procent Čechů. Třetina se pak chystá dovolenou trávit v tuzemsku. Šest procent respondentů se ještě nerozhodlo a 11 procent dovolenou v letošním roce neplánuje vůbec.

Na dovolené přitom není důležité to, jestli ji člověk stráví v tuzemsku nebo v zahraničí, ale to, kde se ubytuje a jaké atrakce dané místo nabízí. Velká část lidí totiž plánuje čas trávit – alespoň částečně – aktivně. Podle průzkumu Revolut chtějí Češi na dovolené navštívit místní památky (51 %), ochutnat místní kuchyni a poznat místní tradice (27 %), další preferují wellness a lázeňské pobyty (16 %). Někteří Češi se zaměřují na dovolenkové destinace s dostatkem aktivit pro děti (16 %) nebo provozování sportů (7 %) a také na cestování v karavanu nebo kempování, např. v lese nebo u jezera (deset procent).

Jedno je ale pro všechny dovolené a aktivity, které na nich podnikneme, společné: něco to stojí. A je to zase o něco více než loni. Naopak rodinné rozpočty jsou často více napjaté. I proto zaměstnanci volají po příspěvcích na dovolenou. Například podle nejnovějšího průzkumu Pluxee (dříve Sodexo Benefity) by příspěvek na dovolenou chtělo 33 procent zaměstnanců. Ale pouze 13 procent zaměstnanců ho dostává.

„Zaměstnavatelé by měli přispívat na dovolenou a tábory pro děti, protože to přispívá k celkové pohodě a spokojenosti zaměstnanců. Spokojený zaměstnanec je produktivnější, loajálnější a méně náchylný k vyhoření,“ říká Olga Hyklová, výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting. Příspěvek na dovolenou je tak podle ní v poslední době stále častějším benefitem, kterého se vybraným zaměstnancům dostává. Jeho oblibu zvyšuje fakt, že pro pracovníka jde o dodatečný, nedaněný příjem.

Vlastní rekreační zařízení má minimum firem

Jet na podnikovou chatu, jako bylo běžné kdysi, to už je dnes spíše z říše fantazie. Vlastní rekreační zařízení už si dnes totiž drtivá většina firem nedrží. Výjimky se ale najdou. Například firma PROFIL Nábytek z Humpolce má takový objekt v Horní Tříči u Vysokého nad Jizerou. „Apartmány Stará škola běžně komerčně pronajímáme návštěvníkům hor, ale každý ze zaměstnanců může využít zdarma jeden týdenní pobyt za rok s celou rodinou,“ říká František Čermák, obchodní ředitel a spolumajitel společnosti PROFIL Nábytek. Jedinou podmínkou je, že musí pracovat ve firmě alespoň rok.

Síť očních klinik Gemini zase využívá toho, že má u některých z klinik ubytovací zařízení. „Zaměstnanci mají možnost rezervovat si v nich ubytování za zvýhodněnou cenu,“ uvedla Miroslava Roušová, vedoucí personálního oddělení společnosti Gemini. Na příspěvek mají nárok všichni zaměstnanci po ukončení zkušební doby.

Z lázní do lázní

Určitou alternativu podnikové dovolené nabízí svým zaměstnancům také Lázně Luhačovice, a to v podobě výměnných rekreací. „Jde o značně cenově zvýhodněné reciproční pobyty, které máme domluvené s jinými lázněmi v České republice i na Slovensku. Konkrétně se jedná o lázně Karlovy Vary, Františkovy Lázně, Jáchymov, Jeseník a Dolní Lipová. Na Slovensku jsou to pak Piešťany a Dudince,“ popisuje Vladimíra Juřeníková, personální ředitelka společnosti Lázně Luhačovice. Tento benefit může využít každý zaměstnanec lázní a zároveň vzít na pobyt i svou rodinu nebo přátele. V období prázdnin mají navíc ve výměnných rekreací přednost právě zaměstnanci s dětmi. „Tyto výměnné pobyty patří u našich zaměstnanců k nejpopulárnějším benefitům, což potvrzuje i víc než sedm tisíc nocí strávených na výměnných rekreacích,“ doplňuje Juřeníková.

Pojišťovna UNIQA pak jde ještě trochu jinou cestou. Má vyjednané zvýhodněné podmínky s některými hotely, do kterých mohou zaměstnanci jezdit s rodinami na soukromé dovolené. Podobně spolupracuje také s některými cestovními kancelářemi, kde má rovněž vyjednané zvýhodněné podmínky.

Vedou body do cafeterie

Nejčastěji však zaměstnavatelé využívají různé benefitní karty, cafeterie, které jsou univerzální a z velké části cílí právě na volnočasové aktivity. Například společnost Pluxee má v portfoliu 12 tisíc firem, které její benefity svým zaměstnancům poskytují. „Benefity pro volný čas mohou zaměstnanci využít například na nákup celé dovolené u cestovních kanceláří nebo si pořídit letenky a ubytování. Pokud raději zůstávají v tuzemsku, mohou si za benefity pronajmout chatu nebo chalupu anebo si půjčit karavan. Během léta jsou hodně oblíbené vstupy na koupaliště nebo do aquaparků, půjčení kol nebo vstupy do ZOO,“ popisuje Tereza Knířová, tisková mluvčí Pluxee. Kromě toho si lze za benefity také třeba v lékárnách doplnit lékárničku či nakoupit opalovací přípravky. K výběru je i mnoho příležitostí pro relax, ať už masáže, sport nebo kulturní zážitek. A na dovolenou se vždycky hodí dobrá kniha. I ty lze za benefity pořídit.

Systém cafeterie pro své zaměstnance využívá i sama společnost Pluxee. „Dostávají každý měsíc až 1 800 korun v kreditech na volný čas. Je potom na nich, na co je využití. Jednou z možností je samozřejmě i dovolená nebo třeba tábory pro děti,“ dodává Knířová.

Body z cafeterie mohou využívat rovněž zaměstnanci personální agentury Advantage Consulting, výrobce oken a dveří VEKRA, firmy Raben Logistics Czech, pojišťovny UNIQA či Gemini. „Na benefitní kartu přispíváme částkou 12 tisíc korun ročně na zaměstnance,“ doplňuje Roušová. Kromě toho si mohou zaměstnanci Gemini v síti firemních optik koupit také sluneční brýle se slevou 40 procent, přičemž hradit je mohou rovněž z benefitní karty.

„Naše společnost poskytuje většinu benefitů formou cafeterie Benefitu Plus,“ potvrzuje také Romana Hartlová, ředitelka personálního úseku České podnikatelské pojišťovny (ČPP). „Benefity je možné čerpat buď přes výběr přímo v e-shopu cafeterie, nebo lze body uplatnit přes Slevomat nebo i přes Booking. Na dětské tábory se přispívá většinou formou přímé faktury.“ Nárok na tyto benefity mají všichni zaměstnanci ČPP, kteří v hlavním pracovním poměru v předešlém roce odpracovali minimálně šest měsíců. Podobně také dlouhodobí „dohodáři“ a zaměstnanci, kteří se vrací z rodičovské dovolené.

Tábory jsou v kurzu

Právě příspěvky na dětské tábory, ať již pobytové nebo ty příměstské, poskytuje svým zaměstnancům stále více firem. Je jim totiž jasné, že zajistit děti po dobu dvou měsíců letních prázdnin není vůbec snadné. „Zaměstnancům s nižším příjmem, do dvojnásobku minimální mzdy, přispíváme na tábory až 2 500 korun na dítě a rok,“ říká Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA pojišťovny. Společnost VEKRA pak přispívá tisíc korun na každé dítě na rok. „Tento benefit může využít každý náš zaměstnanec, který má děti v táborovém věku,“ doplňuje Jan Bek, HR ředitel VEKRA.

Na dětské tábory přispívá také ČPP. A ta nabízí ještě další možnost. „Naše mateřská společnost Vienna Insurance Group pořádá různé pobytové akce pro děti zaměstnanců ze všech členských zemí, například VIG KIDs CAMP či EYFON VIG YouthDays. Na těchto pobytech se děti a mládež mohou těšit na pestrý program, procvičí si angličtinu a seznámí se s různými kulturami,“ popisuje Hartlová.

Děti zaměstnanců z firmy PROFIL Nábytek se pak mohou letos těšit na příměstský tábor. Dětem zaměstnanců tábor firma částečně dotuje, takže je vychází na 1 500 korun na týden. Rodiče „zvenku“ pak platí 2 500 korun, v ceně je zahrnuto i stravování.

Také personálně poradenská společnost smitio nabízí ve spolupráci se vzdělávacím centrem Smart Bricks pro své partnery zpracování příměstského tábora. „Na těch děti využívají vzdělávací program LEGO Education, díky čemuž se naučí základy programování a robotiky,“ dodává Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Personální agentura Advantage Consulting zase podporuje ty, kteří jezdí na tábory jako vedoucí. Mají nárok na pracovní volno v délce trvání jednoho týdne s náhradou mzdy.

Hledáte práci s benefity pro zaměstnance? Najděte ho na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz