Lodní doprava marně shání námořníky. Uchazeči posílají i falešné životopisy

27.11.2024

Lodní doprava se potýká s celosvětovým nedostatkem námořníků. Firmy proto nabízejí zájemcům o práci vysoké odměny, které ovšem mnohdy lákají i podvodníky posílající falešné životopisy. Nedostatek zkušeností námořníků je následně příčinou mnoha námořních nehod.
Lodní doprava marně shání námořníky. Uchazeči posílají i falešné životopisy

„Pozorujeme trvalý nedostatek námořníků,“ prozradil CNBC Rhett Harris, vedoucí analytik společnosti Drewry, která se námořní dopravou zabývá. Přestože lodí v provozu v posledních letech přibývají každoročně tisíce, počty pracovních sil v oboru s tímto růstem podle něj nedrží krok. „Společnosti musí zaměstnávat námořníky s menšími zkušenostmi, než by si v ideálním případě přály,“ dodal Harris.

Útoky v Rudém moři mohou zvýšit ceny v EU a zpomalit ekonomiku, varuje Brusel

Dánská lodní společnost Maersk oznámila, že pozastavuje všechny cesty přes Rudé...

Nepříznivý vliv na dostupnost kvalifikovaných námořníků mají podle odborníků útoky Húsíů v Rudém moři a probíhající rusko-ukrajinský konflikt. „Ukrajina i Rusko dodávaly světu mnoho profesionálních námořníků. Konflikt mezi zeměmi však nabídku námořníků snížil, protože se kvůli válce potýkají s celkovým nedostatkem pracovních sil,“ uvedl Daejin Lee, globální vedoucí výzkumu ve společnosti FertiStream.

Údaje ICS ukázaly, že před ruskou invazí na Ukrajinu v únoru 2022 tvořili ruští a ukrajinští námořníci téměř patnáct procent celosvětové pracovní síly v námořní dopravě. Podle poslední zprávy Mezinárodní námořní komory (ICS) a BIMCO jsou nyní největšími „dodavateli“ námořníků na světě Filipíny, Čína a Indonésie.

Každou vteřinou můžeme umřít. Jak chutná být námořníkem v Rudém moři

Obchodní loď Galaxy Leader, které se minulý měsíc zmocnili Íránem podporovaní...

ICS očekává, že do roku 2026 bude flotilám chybět 90 tisíc vyškolených námořníků. „Geopolitické události také způsobily větší nebezpečí na moři, protože Íránem podporovaná militantní skupina Húsíů nadále útočí na plavidla v Rudém moři, což činí tuto práci méně atraktivní,“ dodala ICS.

Kariéra na moři již neláká

„Stávající námořní personál také raději volí práci na pevnině než na moři,“ uvedl Henrik Jensen, generální ředitel společnosti Danica Crewing Specialists Group, mezinárodní společnosti zabývající se náborem námořních posádek. Pro námořnictví je také problematická klesající atraktivita tohoto zaměstnání pro mladší generace.

„V minulosti byly platy námořníků dostatečně vysoké na to, aby to byla finančně atraktivní volba. V dnešní době však mladší lidé dávají přednost rovnováze mezi pracovním a soukromým životem a nejsou tak ochotni věnovat se kariéře, která vyžaduje dlouhé pobyty mimo domov,“ potvrdil Lee.

Krize v Rudém moři dostihla už i německé chemičky. Některé omezují výrobu

ilustrační snímek

„Pro ty, kteří vyrostli s internetem a telefony na dosah ruky, nemusí být život na moři bez neustálého připojení ideální,“ dodal Harris. „V důsledku toho se stále více společností snaží přilákat mladší generaci zábavou a posilovnou na palubě, stejně jako kratšími plavbami v rozmezí dvou až čtyř měsíců,“ poznamenal.

Falešné životopisy

Snížená nabídka námořníků vede také k tomu, že společnosti nabízejí vyšší platy, tím ale lákají uchazeče, kteří zkoušejí štěstí na volných místech, na něž nemají kvalifikaci. „Adepti předkládají přikrášlené životopisy a dostávají se s nimi na palubu,“ uvedli odborníci z oboru pro CNBC.

Podle analytiků si stále více uchazečů od doby nedostatku pracovníků v tomto odvětví vymýšlí zkušenosti s prací na lodích a s pobytem na moři „Existuje mnoho lidí, kteří si vylepšují životopisy, aby získali vyšší hodnosti a vyšší platy,“ řekl Jensen. Doplácejí na to ale na palubě.

„Úroveň námořníků klesá, zaměstnavatelům teď stačí každý, kdo má licenci,“ uvedl jeden z kapitánů globální lodní společnosti. Stávající námořníci také musejí kvůli menšímu počtu posádek na moři trávit delší dobu. Únava a psychické vypětí, které z toho plynou, mohou mít u některých z nich za následek zhoršené duševní zdraví a dokonce i nehody na palubě. „Bezpečnost lodí a posádky může být ohrožena kvůli kombinaci nezkušenosti a únavy,“ uvedl Subhangshu Dutt, výkonný ředitel společnosti Om Maritime.

Podle organizace OSN pro obchod a rozvoj je námořní doprava nedílnou součástí světového dodavatelského řetězce. Více než 80 procent objemu světového obchodu se přepravuje po moři. „Nedostatek posádek by mohl narušit i dodavatelské řetězce, protože lodě mohou meškat v přístavech,“ uzavřel výkonný ředitel společnosti Om Maritime Subhangshu Dutt podle CNBC.

Hledáte práci v dopravě? Vyberte si z aktuálních nabídek práce na internetovém portálu jobDNES.cz