Firmy reagovaly na legislativní změny zejména přehodnocením poskytování nefinančních benefitů. „Nabídku upravily tak, aby co nejvíce využily formy výhod, které se do ročního limitu nezahrnují – to se týká především příspěvku na stravování či na penzijní připojištění,“ říká na úvod Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika, podle kterého se tak bohužel v některých podnicích snížila pestrost nabízených bonusů.
Obávaný limit
Novým podmínkám se citelně přizpůsobila například společnost VEKRA, největší český dodavatel oken a stínění na klíč: „Konsolidační balíček se nás dotkl poměrně výrazně, jelikož jsme svým lidem poskytovali zaměstnanecké výhody ve větší výši, než je aktuálně stanovený limit. Protože s novou legislativou se benefity v hodnotě, která jej přesahuje, zdaňují stejně jako běžná mzda, plánujeme poskytovat zaměstnancům příspěvek do benefitní caffeterie ve výši poblíž úrovně tohoto zákonného limitu. Nové nařízení pro nás tedy znamená pečlivější plánování a práci v nakládání s benefity. Jiné zásadní změny v této oblasti ale neplánujeme,“ konstatuje Jan Bek, HR ředitel společnosti VEKRA.
Plzeňský Prazdroj zareagoval na novou situaci zvýšením příspěvku na penzijní spoření svých pracovníků z 15 000 na 18 000 korun ročně. Zároveň zvedl hodnotu stravenky ze 150 na 190 korun na den. „Dlouhodobě pak nabízíme našim zaměstnancům široký benefitní program, v němž mohou využívat body na různé aktivity nebo pořízení zboží či služeb, ať už se jedná o MultiSport kartu, příspěvek na MHD, ubytování či dovolenou, lístky na kulturní akce, příspěvek na lekce cizího jazyka nebo také nákup zdravotnických pomůcek v lékárnách,“ vypočítává další nabízené výhody, které pro letošní rok zůstávají stejné, mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.
Více home office
I když v některých případech firmy snížily podporu oblastí, jako jsou zdraví, kultura nebo vzdělávání, mnohdy posílily benefity méně nákladné, jako jsou adaptabilní pracovní prostředí či home office.
Že se právě tyto v důsledku „levné“ výhody u zaměstnanců dlouhodobě těší oblibě, a firmy je tak rády využívají, potvrzuje Eva Svobodová, tisková mluvčí Uniqa pojišťovny: „Snažíme se, aby měli naši zaměstnanci možnost skloubit soukromý život s prací, proto i letos nabízíme nadstandardní počet dnů práce z domova – až 15 měsíčně, dny osobního volna a flexibilní pracovní dobu se zkrácenou fixní pracovní dobou v pátek,“ říká mluvčí s tím, že Uniqa nabídku dalších benefitů neomezovala, ba naopak. Kromě příspěvků na životní pojištění či doplňkové penzijní spoření svým lidem nově přispívá i na dlouhodobý investiční produkt.
KOMENTÁŘ: Právo na home office je novinkou v zákoně. Jenže bude nevymahatelné |
„Nadále přispíváme i na energie při home office, v případě dlouhodobé nemoci či na tábory dětí. Oblíbené jsou i produkty partnerských obchodních organizací se zaměstnaneckými slevami. Od začátku roku 2024 si také může každý pracovník vybrat plně hrazenou MultiSport kartu nebo využít systém volitelných zaměstnaneckých výhod. V oblasti podpory stravování jsme přešli ze stravenek na stravenkový paušál a současně jsme navýšili příspěvek zaměstnavatele,“ dodává za Uniqu Eva Svobodová.
Podobně si své lidi předchází i výrobce nátěrových hmot, společnost PPG. Balíček benefitů, které dlouhodobě poskytuje, zahrnuje mimo jiné příspěvky na životní pojištění a penzijní připojištění. „O ty je trvale největší zájem. Dále nabízíme příspěvky na stravování a volnočasové aktivity, dovolenou nad rámec zákonných požadavků a nedávno jsme balíček benefitů rozšířili o možnost dlouhodobých investičních plánů, které jsou v souladu s novými legislativními změnami a zaměstnancům usnadňují dlouhodobé finanční plánování,“ uvádí Jan Šipan, obchodní ředitel PPG pro Českou republiku, divize Architectural Coatings.
Krabička, meníčko nebo firemní kantýna? Jak se stravují zaměstnanci? |
Novým směrem se v oblasti zaměstnaneckých výhod vydala i rodinná manufaktura M&T, výrobce designového dveřního a okenního kování. „Od 1. ledna 2024 jsme vzhledem ke konsolidačnímu balíčku zrušili dohody o práci a nově nastavili stravenkový paušál. Jako nový benefit jsme zařadili prodlouženou přestávku z 30 minut na 40 minut, což ve výrobě nebývá běžné,“ popisuje majoritní akcionář M&T Ivo Ulich s tím, že pracovní doba je nyní 7 hodin a 50 minut.
Žádné změny, dobré změny
Na trhu pak působí řada firem, jichž se zmiňované změny v podstatě nedotkly či pouze okrajově. To se týká například společnosti Electrolux CZ, kde je nabídka benefitů trvale pestrá: „Patří do ní pět týdnů dovolené, tři sick days, extra volno pro rodinu neboli Láskyplný páteček, příspěvek na sport 5 000 korun nebo MultiSport karta, stravenkový paušál, příspěvek na penzijní připojištění, práce z domova včetně příspěvku na ni, občerstvení na pracovišti a ovocné úterky, příspěvek na výuku angličtiny, vánoční dárky pro zaměstnance, akce z různých oblastí charity a udržitelnosti nebo sportovní a další týmové aktivity,“ vyjmenovává Jan Rožek, ředitel společnosti Electrolux pro český trh.
Část firem, kde k úpravám nedošlo, připouští, že opatření zmařila plánované navyšování výhod. „Víme, že s našimi benefity jsme konkurenceschopní. Zveřejněný konsolidační balíček případnému rozšíření však rozhodně nenapomáhá, spíše naopak. Byť jsou benefity díky tomu zase o něco finančně náročnější, jsme rádi, že je ponecháme v nezměněné výši,“ podotýká Iva Jandová zodpovědná za lidské zdroje ve společnosti Daikin, která je významným výrobcem tepelných čerpadel a klimatizací.
Bolavá místa jsou jinde
Na zásadní negativní dopad opatření v určitých oblastech ale upozorňuje Adam Bartošek, člen správní rady společnosti Trachea, největšího českého výrobce nábytkových dvířek. „Do limitu v oblasti benefitů nově spadá i možnost zakoupení produktů firmy se zaměstnaneckou slevou. Vzhledem k tomu, že našimi primárními výrobky jsou nábytková dvířka, současná hranice je nedostatečná. Pokud někdo z našich lidí rekonstruuje domov či kuchyň, potřebuje samozřejmě nakoupit více dvířek a stanovený limit snadno překročí. A pokud by se do něj snad vešel, už mu nemůžeme nabídnout ostatní standardní benefity, jako jsou vstupy do wellness a fitness. V tomto ohledu máme nevýhodu například v porovnání s výrobci potravin či drobných produktů,“ vysvětluje Adam Bartošek.
Open ani free space k výkonu nevedou. Co zaměstnance dnes motivuje |
Negativním dopadem, který vnímají firmy napříč trhem, je vyšší administrativní zátěž spojená s vykazováním poskytnutých částek na firemní výhody i s „hlídáním“ objemu nepeněžních zaměstnaneckých benefitů tak, aby nebyla překročena roční zákonná hranice 21 983 korun.
Fungují jako zbraň
Balíček určený ke konsolidaci státního rozpočtu původně počítal s úplným zrušením daňového zvýhodnění volnočasových benefitů. Podle Terezy Knířové, tiskové mluvčí společnosti Pluxee, jsou ale benefity velmi důležitou a žádanou složkou péče o zaměstnance.
„Patří sem celá škála věcí, které mohou firmy svým lidem nabídnout, a odlišit se tak od konkurence. Zaměstnanci se o nabídku výhod často aktivně zajímají už na pohovorech,“ konstatuje Tereza Knířová s tím, že v posledních letech jsou na prvním místě benefity související s časem, jako je dovolená navíc, sick days nebo flexi days, ale také výhody zaměřené na volný čas nebo stravování. Méně obvyklé benefity podle ní nabízejí častěji technologické a IT firmy, které se snaží přilákat na trhu nedostatkové odborníky, nebo začínající start-upy.
I když některé firmy snížily podporu oblastí, jako je zdraví, kultura či vzdělávání, často posílily benefity méně nákladné, jako je adaptabilní pracovní prostředí či home office.
Hledáte práci s benefity? Vyberte si z aktuální nabídky práce na pracovním portálu jobDNES.cz |