V polovině roku 2022 nastoupil do reklamního giganta Publicis Groupe na pozici manažera i Leon. Šlo o jednoho prvních zaměstnanců na světě, který dostal oblast metaverse na starosti. Jen pět měsíců poté se ale on a další jemu podobní začali o svou práci obávat. Globální svět se totiž jen během velmi krátké chvíle přesunul od virtuálního světa k umělé inteligenci. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Počátkem roku 2024 je jasné, že Leon už ve společnosti Publicis Groupe nepracuje. Na podnikových webových stránkách o něm není jediná zmínka a expert na problematiku virtuálního světa dnes už nemá ani účet na platformě LinkedIn.
Virtuální svět v zapomnění
Podobný osud brzy potkal i zaměstnance, kteří se firemnímu metaverse věnovali třeba ve společnostech Walt Disney, Creative Artists Agency nebo Procter & Gamble. Všechny tyto podniky se rozhodly svou pozornost zacílit na úplně jiný fenomén, od něhož si slibují mnohé. Jde o umělou inteligenci, která by mohla velmi výrazně šetřit firemní náklady.
Co přináší AI PC. Název nemusí být jen marketingová vějička |
„Metaverse možná ještě existuje, s klienty jsem ale o něm už dlouho nebavil,“ řekl pro agenturu Bloomberg Fawad Bajwa, který má ve firmě Russell Reynolds na starosti vyhledávání nových manažerů a konzultantů.
Odborníci zároveň říkají, že mnoho expertů na metaverse jednoduše změnila dres a rázem se z nich stali odborníci na problematiku AI. V rámci společnosti Coca-Cola jde třeba o Praktika Thakara. Ještě v roce 2021 měl na starosti vedení interaktivní marketingové kampaně se zaměřením na metaverse, nyní je ale šéfem nápojového giganta v sekci pro generativní AI.
Experti na AI jako ohrožený druh
Průzkum společnosti Heidrick & Struggles ukazuje, že odměny za vysoké pracovní pozice v oblasti umělé inteligence jsou často velmi lákavé. Ty opravdu prestižní se mohou těšit roční mzdě i ve výši jednoho milionu dolarů, což je v přepočtu zhruba 22 milionů korun.
Nejhezčí v republice? Opavským strážníkům dělá fotky umělá inteligence |
Většina společností po celém světě to evidentně s umělou inteligencí myslí opravdu vážně. Společnost Publicis Groupe plánuje v příštích třech letech do vývoje a AI talent managementu investovat více než 300 milionů eur (zhruba 7,2 miliardy korun). Podobné cíle mají i další podniky.
Řadí se k nim i konzultantská společnost EY. V průběhu posledních týdnů najala dva nové vedoucí pracovníky, který mají rozvoj interního AI programu na starosti. Jejich cílem je, aby se umělá inteligence dostala do každé části firemního podnikání. „Je to pro nás velká věc,“ uvedl pro Bloomberg Jeff Wong, globální ředitel EY pro oblast inovací.
Nová realita na trhu práce. Firmy často žádají znalost umělé inteligence |
Jeff Wong ale zároveň podotýká, že v EY metaverse na druhou kolej ještě neodstavili. Firemní investice se sice tímto směrem snížily zhruba na polovinu, sám Wong ale metaverse predikuje zářnou budoucnost. „Někteří si z virtuálního světa dělají legraci. Já ale mezi ně nepatřením. To, co může metaverse přinést, je opravdu velký příslib,“ uzavírá podle Bloombergu.
Máte obavy, že díky umělé inteligenci přijdete o svou práci. Najděte si lepší práci na jobDNES.cz |