Mladí Francouzi boří zvyky na trhu s uměním. Věkem i vysokými útratami

26.10.2021

V Paříži v neděli skončil Mezinárodní veletrh moderního umění FIAC a ukázal nové trendy v obchodu s výtvarnými díly i rostoucí snahu galerií zaujmout mladé kupce, píše francouzský deník Le Monde. Movití lidé narození po roce 1980 neváhají utrácet vysoké částky za umění, nemají ovšem problém ani s rychlým prodejem dál. Cesta k nim pak často vede přes dobře cílený marketing na sociálních sítích.
Mladí Francouzi boří zvyky na trhu s uměním. Věkem i vysokými útratami

Na začátku října galerie Templon poslala sběratelům umění stručný e-mail s nabídkou děl, která bude vystavovat na pařížském veletrhu. Prakticky okamžitě po odeslání e-mailu se jí ozvalo deset zájemců o nákup, kteří mají několik společných rysů. 

Zajímá vás tvůrčí práce? Vyberte si ze široké nabídky míst v oblasti kultury na jobDNES.cz.

Všem je mezi 20 a 40 roky, neustále sledují své chytré telefony a jediným kliknutím utrácejí desítky nebo stovky tisíců dolarů. Od června má tato pařížská galerie téměř čtyřicet nových mladých kupců.

Právě zmiňovaná věková kategorie také utrácí nejvyšší část svého jmění za výtvarná díla, vyplynulo ze zářijové analýzy Art Basel a UBS. Až 35 procent movitých sběratelů od 20 do 40 let utratí 30 procent svého majetku za umění, což je dvakrát více, než sběratelé z generace jejich rodičů. Během prvního letošního pololetí byl medián výdajů mladých sběratelů na rozšíření uměleckých sbírek 378 tisíc dolarů (8,4 miliony korun).

Sběratelů pod 30 let je aktuálně čtyřikrát více, než před pěti lety, konstatuje šéf evropské pobočky aukční síně Sotheby’s Sebastian Fahey. U Christie’s je situace velmi obdobná, „téměř 45 procent našich nových klientů jsou mileniálové z Asie,“ uvádí Julien Pradels, šéf Christie’s ve Francii.

Experti se shodují, že mladí lidé rychleji vydělávají a také rychleji utrácejí. Inspiraci pro nákupy hledají na sociální síti Instagram, díla mnohdy kupují na základě dokumentů a fotek, aniž by ho skutečně viděli.

Umělec představil vlastní „měnu“, jde o puntíky na papíře a digitální tokeny

Za monitorem počítače také mladší sběratelé unikají svazujícím zvyklostem trhu s uměním, který není nutně připravený na moderní přístup a jiné zvyky této generace. Kontakty, tolik důležité pro obchod, nutně nevznikají na osobní bázi, ale rovněž přes sociální sítě.

„Galerie mají problém nás brát vážně, někdy se zdráhají sdělit nám cenu, chybí jim transparentnost,“ lituje třicetiletá sběratelka Marie-Odile Falaisová.

„Galerie obecně nezacházejí s mladými sběrateli dobře, protože mají větší poptávku než nabídku a dávají přednost těm, kteří kupují více děl,“ konstatuje 31letý Raphaël Isvy, který je sběratelem už přes pět let.

Část sběratelů nakupuje kvůli obdivu umělců a lásce k umění, část jich tak ale činí čistě pro zisk. Třetina mileniálů považuje umění za aktivum, které je potenciálním zdrojem bohatství, uvádí zpráva Trust Insights on Wealth and Worth z roku 2018.