„Nyní je průměrné stáří českých železničních souprav asi třicet let. V Evropě je to ale asi o patnáct let méně a na tyto hodnoty bychom se chtěli časem dostat. Daří se nám to postupně zlepšovat, ale máme před sebou stále hodně práce. Nejstarší jsou příměstské vlaky kolem Brna, které jsou staré skoro padesát let,“ řekl náměstek Ješeta.
Máte nedostatek zaměstnanců? Vyberte si vhodné uchazeče ze 120 tisícové databáze internetového pracovního portálu jobDNES.cz. |
Problémy na železničních tratích v posledních týdnech přibývají. Například Pendolino zvládalo cestu z Ostravy do Prahy za méně než tři hodiny, nyní cesta podle jízdního řádu trvá zhruba o dvacet minut déle.
Častokrát se tak cestující musí smířit s tím, že do cíle nedojedou včas. Ješeta ale pro iDNES.cz řekl, že práce na tratích potrvají ještě dlouho. Záleží podle něj na celé řadě okolností, mimo jiné i na Správě železnic, pod kterou tyto opravy spadají.
Spolupráce se školami
Na železnici však chybí i zaměstnanci. Situace kolem pracovního trhu je ale podle něj špatná všude a tak železniční doprava není žádnou výjimkou. Přesto se České dráhy situaci snaží neustále řešit.
„Řešíme to tak, že se aktivně snažíme lidi hledat. S úřady nebo se školami. Naštěstí má železnice obecně mnoho příznivců, kteří o práci u nás mají zájem. Pomáhají i benefity jako třeba náborové příspěvky či kratší pracovní doba. Pravdou ale je, že personální stav není ideální,“ přiznal Ješeta s tím, že se v Českých drahách snaží nabírat i zájemce z Ukrajiny.
Řada lidí si během prázdnin stěžuje, že spoje Českých drah bojují s opravdu velkou řadou zpoždění. Týká se to třeba tratě mezi Prahou a Ostravou, kde je včasný dojezd spíše výjimkou.
„Hlavním důvodem zpoždění je kumulace výluk, která není celoroční. Počítá se s tím, že většina problémů potrvá jen několik málo měsíců. Do budoucna se budeme snažit ty výluky nakumulovat tak, aby ta zpoždění nebyla tak velká,“ řekl náměstek ČD s tím, že se pokusí dojezdové doby zároveň zrealističtit. „Dám si to za domácí úkol,“ dodal.
Navýšení kapacit
Mnohým se taktéž nelíbí, že celá řada spojů, a to hlavně mezi velkými městy, jezdí přeplněná. Cestující kvůli tomu musí během jízdy stát a komfort je tak velmi nízký. Ješeta však v Rozstřelu iDNES.cz řekl, že kapacita některých spojů se v blízké době zvýší.
Ješeta zároveň uvedl, že přibývá na českých železnicích vlaků, které zvládnou jezdit ve vysoké rychlosti. Prozatím ale chybí trasy, na kterých by tyto vlaky mohly svůj potenciál využít. Trápí ho ale vysoký růst cen energetických komodit.
„České dráhy se snaží spotřebu energií minimalizovat. Nižší teplotu ve vlacích vyloučit nemůžeme. Méně než dvacet stupňů si však představit neumím. Kvůli vysokým cenám energií můžeme zdražit i jízdné,“ dodal Ješeta.