Nástupní plat 91 tisíc, zájemců přesto ubývá. Řízení letového provozu shání lidi

19.09.2023

V posledních letech ubývá počet zájemců o pozici řídícího letového provozu. Do posledního výběrového řízení se jich přihlásilo asi 450, přičemž před patnácti lety to bylo skoro třikrát více. Získání licence k řízení letového provozu trvá dva až tři roky. Nyní je v Česku asi 250 řídících letového provozu a 30 žáků ve výcviku.
Nástupní plat 91 tisíc, zájemců přesto ubývá. Řízení letového provozu shání lidi

Podle vedoucího letecké školy CANI Václava Marvana se koná asi jedno výběrové řízení ročně. Do posledního se přihlásilo 447 lidí. „Ale chtěli bychom, aby bylo to číslo aspoň dvojnásobné, aby bylo možné se dostat k lidem, kteří pro to mají nejlepší předpoklady,“ uvedl Marvan. V roce 2008 se hlásilo až 1200 uchazečů.

Průměrně se na českém nebi objeví 2000 letadel za jeden den. O řízení letadel se stará podle instruktora Slavomíra Novotného neustále asi 60 řídících zaměstnanců na různých stanovištích.

Dráha ruzyňského letiště se vrací do hry, protesty starostů a ekologů nepomohly

Na pražském Letišti Václava Havla přistál stroj společnosti KLM. Po několika...

Řízení letového provozu ČR má podle Marvana dostatek zaměstnanců, avšak v příštích letech očekávají změnu. „Je to v takových vlnách a jedna vlna odchodů nás bude čekat. Můžou za to 90. léta, kdy se nabralo hodně lidí a všem bude kolem 50 až 55 let, bude se blížit jejich odchod. Takže bude potřeba nabrat víc nových lidí,“ uvedl.

Přihlášení uchazeči musí být bezúhonní, mít maturitní vzdělání a složit zkoušku z angličtiny na úrovni B2. Také musí projít psychologickým vyšetřením včetně výkonnostních testů a je nutné absolvovat fyzické testy. Podle Marvana vybírají nejlepší kandidáty také při dalších osobních pohovorech. Dodal, že není nutná předchozí zkušenost s letectvím.

Potíže s motorem vrátily Boeing Delty zpět na Ruzyni. Zasahovali hasiči

Okamžik, kdy vzplál motor boeingu při startu z pražského letiště. (1. září 2023)

Z přihlášených uchazečů se vybere asi 20 lidí do výcviku. Základní výcvik trvá devět měsíců a obsahuje teorii i praxi na simulátorech. Poté následuje až tříměsíční kurz, kde si žák vybírá specializaci, a místní výcvik, kde se na simulátorech učí žáci až dva roky. „Do toho stávající zaměstnanci každý rok musí podstoupit přezkoušení a každé maximálně dva roky absolvovat kompletní zdravotní prohlídku,“ uvedl zástupce HR letecké školy Dušan Ingeli.

Nástupní plat je podle Ingeliho asi 91 000 korun. „K tomu je však potřeba přičíst třeba 20 000 až 30 000 za noční služby, svátky, neděle a podobně,“ řekl. Studenti mají po absolvování výcviku ve smlouvě doložku na pětiletou spolupráci s ŘLP.

Letecká škola CANI pořádá výcviky i na komerční bázi pro zahraniční klienty. „Nyní máme asi 30 procent kurzů pro Řízení letového provozu ČR, zbytek je zahraniční klientela,“ řekl Marvan.

V pražské Ruzyni neplánovaně přistálo letadlo, cestující měla zdravotní potíže

Ilustrační snímek

Státní podnik Řízení letového provozu ČR loni zaměstnával dohromady 971 lidí. Nad Českou republikou zaznamenal 550 179 leteckých pohybů, což bylo meziročně o 46 procent více. Letecký provoz předcovidového roku 2019 stále nedorovnal, tehdy bylo nad ČR 850 000 pohybů.

Hledáte místo v dopravě nebo v logistice? Vyberte si z aktuální nabídky míst na portálu jobDNES.cz

Video můžete zhlédnout na www.idnes.cz.