Někteří zaměstnanci si mohou dokonce vybrat i benefit snů a řada firem má i benefity na ochranu duševního zdraví.
Hledáte práci s benefity? Navštivte internetový pracovní portál jobDNES.cz. |
„Kurzy na ochranu duševního zdraví, jako například pozitivní myšlení, work/life balance nebo jak pracovat se stresem, jsou velice oblíbené. Zaměstnanci si je chválí i proto, že se nabrané poznatky okamžitě projeví na zlepšení jejich kvality života nebo pracovních dovedností,“ říká Zoltán Finta, obchodní ředitel LemonPay.
Jejich benefitní kartu využívá víc než pět set menších a středních společností, které patří v Česku k těm štědřejším. „Jsme velmi oblíbení v technologických firmách, e-commerce nebo v úspěšných startupech. Vědí, že benefity a péče o jejich zaměstnance je klíčový aspekt, ale potřebují k tomu nejmodernější možné nástroje,“ představuje Finta.
Duševní pohodu zaměstnanců neberou firmy na lehkou váhu |
Těm, kteří ještě platí papírovými stravenkami s hodnotou, jež zaplatí sotva polovinu poledního menu, mohou připadat takto velkoryse nastavené benefity jako z říše snů.
„Máme nástroj pro tvorbu benefitů, kde si může každý vybrat benefity, které mu individuálně vyhovují,“ říká Olga Safina z IT firmy Parimatch Tech. Jejich seznam čítá desítky položek – od pojištění automobilu přes úklidové služby a právní pomoc až po školku pro děti.
„U nás je hlavním benefitem domácí a pečující prostředí. Naše kancelář se nachází ve velké rodinné vile se zahradou, krytým bazénem a saunou, které jsou zaměstnancům přístupné nonstop i o víkendu. Soukromí naší vily nám umožnilo zařídit domácí kuchyň s otevřenou jídelnou, gaučem a terasou s grilem, které nám slouží pro neformální setkávání, oslavy nebo jen tak pro společný oběd nebo celofiremní snídani, které pravidelně pořádáme,“ říká Veronika Bogomolová, HR manažerka z BCV solutions.
Přes všechno pohodlí je pořád co zlepšovat. „Nově jsme pro zaměstnance připravili masáže u nás ve firmě a zakoupili veslovací trenažér, kde se teď kolegové předhánějí, kolik odveslovali. Ale i přesto si myslím, že dobré společné jídlo u nás vyhrává,“ porovnává Bogomolová.
Prodloužené léto v Indonésii
Mezi benefity, které udržují zaměstnance v psychické pohodě, má své dominantní místo dovolená. Volné dny navíc, které zaměstnavatelé poskytují mimořádně, nebo i pravidelně. „Zaměstnanci nejvíce oceňují 32 dnů placeného volna ročně v kombinaci s tím, že neomezujeme délku volna, které si můžou vybrat najednou,“ říká Petra Marzini, šéfka HR oddělení ve společnosti Anect. Podle ní jde totiž o to, vyhovět potřebám těch, kteří preferují volno víckrát za rok v kratších intervalech, a jiných, kteří ocení třeba měsíc dovolené v kuse.
„Novinkou, kterou jsme zavedli v letošním roce, je možnost pracovat čtyři dny v týdnu za 90 procent mzdy. Zatím máme jednotky zaměstnanců, kteří o tento benefit projevili zájem. Oceňují, že budou mít možnost se více věnovat rodině, svým koníčkům nebo péči o svého blízkého,“ popisuje další z benefitů Marzini.
Svobodu pracovat odkudkoli a v jakoukoli dobu dokážou zaměstnancům zprostředkovat firmy od zcela malých kolektivů až po nadnárodní korporace. „Nejoceňovanějším benefitem je firemní mobilita. Zaměstnanci můžou v rámci práce pro český trh pracovat z jakékoli kanceláře naší společnosti na světě a sdílet tak zkušenosti s tamními kolegy,“ vysvětluje Tomáš Kudla, obchodní ředitel Ebury pro Česko a Slovensko.
Reklamní a kreativní agentura Fairy Tailors má své české zaměstnance na několika kontinentech. „Naše kolegyně Nicola je už třetí týden ve Florencii, kde se učí italsky a zároveň dopoledne a večer zvládne všechny své pracovní povinnosti. Další dva kolegové se chystají na tři měsíce na Bali. Podporujeme osobní rozvoj našich zaměstnanců, protože oni jsou to nejcennější, co máme,“ říká obchodní ředitel Ondřej Tyleček.
Akcie i drahé kovy
Ty nejzajímavější zaměstnanecké výhody ale nejsou pro všechny. HR oddělení je čas od času přiklepnou jen jedincům, kteří jsou pro firmu nejužitečnější, dlouhodobě loajální a ve své pozici téměř nenahraditelní. Případně mají za sebou úspěšný projekt, který firmu posunul nebo jí přinesl zisk.
„Lidem se také líbí náš zaměstnanecký akcionářský program. Ten je zásluhový. V případě vynikajících výsledků mají zaměstnanci možnost stát se akcionáři Ebury, což je v Česku málo vídaný benefit,“ míní Kudla.
Akcie svého zaměstnavatele si mohou koupit také nadnárodní korporace Saint-Gobain. „Zaměstnanci mají jednou ročně možnost nakoupit akcie skupiny Saint-Gobain za výrazně zvýhodněnou cenu, navíc s příspěvkem zaměstnavatele v řádech až několik desítek tisíc korun, který je závislý na objemu zakoupených akcií. O úspěchu tohoto mnohaletého programu mezi zaměstnanci vypovídá skutečnost, že cca 10 procent našich akcionářů jsou právě zaměstnanci,“ vysvětluje mluvčí skupiny Jakub Benda.
Pozornost poutá i spoření či podílové fondy. „Velký zájem je o investiční produkty. Jedná se zejména o spoření na důchod, uchovávání hodnoty v cenných kovech nebo zhodnocování prostředků v realitních fondech. Tyhle benefity chtějí mít naši klienti čím dál více k dispozici, proto je budeme postupně integrovat do systému,“ říká Finta z LemonPay.
Další příležitostí, jak se dostat k nadstandardnímu benefitu, je osobní. Firmy si zvykly dát „něco navíc“ lidem ke sňatku, narozeninám, k pětadvaceti letům u společnosti. „Každý zaměstnanec má stanovené určité měřitelné cíle, a pokud je plní, má nárok na dodatečné finanční bonusy. Největší ohlas ale mají drobnosti, například 1 gram zlata k narozeninám,“ říká Martin Štich, ředitel společnosti Zlaťáky.cz.
Jinde zaměstnance zase potěší nadstandardními benefity, které plynou z povahy jejich práce. „Zaměstnanci si mohou půjčit dodávku pro soukromé účely, jen za cenu proježděné nafty. Využívají ji například, když se stěhují nebo jede třeba větší banda lidí na běžky. Další možností je vypůjčit si novinky a bestsellery z vybavení, které prodáváme. Každý si může půjčit, otestovat nebo jen využít například stan, ferrata set a jiné věci, které nevlastní,“ říká Pavel Láznička, spolumajitel outdoorových prodejen Hanibal.
Každá jízdenka se počítá
Ale není to jen pohodlí a hýčkání, které firmy svým zaměstnancům poskytují. V době obrovské inflace, kdy každá druhá rodina otáčí korunu dvakrát, se firmy vracejí k benefitům, jež už dříve pro nezájem opustily. Zvyšují příspěvky na důchodové pojištění, stravné, dopravné či služby, které si teď rodiny nemohou dovolit.
Poradna: Potřebuji si přivydělat. S čím musím počítat? |
„Velmi oblíbené jsou služby pro děti zaměstnanců, jako například školkovné a volnočasové kroužky s daňovým zvýhodněním. Mnoho rodin právě kvůli zvýšeným nákladům za energie bude tohle omezovat, pro firmy je naopak lákavé takovou možnost nabídnout,“ uzavírá Finta z LemonPay.