Britská energetická společnost BP v pondělí oznámila, že chce propustit zhruba 10 tisíc zaměstnanců, což je asi 15 procent celkové pracovní síly. Firma uvedla, že pandemie nemoci covid-19 prudce snížila poptávku i ceny ropy. Generální ředitel Bernard Looney také plánuje, že zaměření podniku posune od těžby ropy a plynu více k obnovitelným zdrojům energie.
Firma v dubnu oznámila, že letos sníží výdaje o 25 procent, protože koronavirová pandemie způsobila nevídaný propad poptávky po ropě. Šíření nemoci omezilo podnikání, cestování i veřejný život, a snížilo tak spotřebu ropy, plynu a pohonných hmot.
Dodávky ropy naopak byly na začátku pandemie mimořádně vysoké, což vytvořilo v odvětví značné problémy například v podobě přeplněných zásobníků. Cena americké ropy v dubnu poprvé klesla pod nulu.
Americká ropa ztratila veškerou hodnotu, prodávající musí ještě zaplatit |
Většina propuštěných zaměstnanců by měla firmu opustit ještě v letošním roce. Propouštění se dotkne hlavně zkušenějších zaměstnanců na takzvaných seniorských pozicích. BP rovněž uvedla, že zaměstnancům na vyšších pozicích letos nezvýší mzdu a že není pravděpodobné, že by někdo letos dostal roční hotovostní odměnu.
Aerolinky trpí
Jedním z nejpostiženějších odvětví koronavirové pandemie je letecký průmysl. Není proto divu, že aerolinky propouští ve velkém. American Airlines propustí více než pět tisíc zaměstnanců. Tisíce zaměstnanců leteckých společností přitom odešly na neplacenou dovolenou nebo do předčasného důchodu. Jen u zmíněných American Airlines takových bylo 39 tisíc. Letecké společnosti se obávají, že potrvá roky, než se letecká doprava vrátí do stavu před koronavirem.
Mohou zaniknout miliony míst, varuje šéf Heathrow. Blbost, tvrdí Ryanair |
Na případné ztráty pracovních míst upozornil i šéf britské nízkonákladové letecké společnosti easyJet Johan Lundgren. Firma by k dalšímu propouštění podle něj musela sáhnout, jestliže země bude chtít přísná karanténní opatření zachovat delší dobu. Společnost easyJet už dříve oznámila, že kvůli dopadům koronaviru zruší 4 500 míst, což je zhruba 30 procent pracovní síly.
„Musíme zvážit velmi těžká rozhodnutí,“ uvedl generální ředitel easyJetu Johan Lundgren. Poptávka po leteckém cestování se podle něj k úrovni z roku 2019 vrátí až asi za tři roky.
Může se hodit |
Kromě easyJetu propouští i další nízkonákladovky. Ryanair plánuje propustit 15 procent zaměstnanců, tedy asi tři tisíce lidí. Irská nízkonákladová aerolinka dodala, že jedná s Boeingem o pozastavení dodávek objednaných letadel, protože neočekává, že se letecký provoz v Evropě plně obnoví dříve než v roce 2022. Šéf Ryanairu Michael O´Leary se dokonce vzdá poloviny svého ročního platu.
Až 30 tisíc pracovních míst hodlá zrušit Emirates. Aerolinka měla koncem března více než 105 tisíc zaměstnanců, sníží tak své stavy o 30 procent. Letecká skupina IAG, která je mimo jiné mateřskou firmou aerolinek British Airways, se zase kvůli koronavirové krizi chystá propustit až 12 tisíc ze svých 45 tisíc zaměstnanců. Deset tisíc pak propustí Lufthansa a téměř pět tisíc Norwegian.
Temné časy pro výrobce letadel
V návaznosti na letecké společnosti nejsou v nejlepší situaci ani výrobci letadel či příslušenství. Americký průmyslový koncern General Electric zruší v letecké divizi 13 tisíc pracovních míst, což odpovídá zhruba 25 procentům pracovní síly divize. Propouštění v divizi je součástí plánu na snížení nákladů o tři miliardy USD (74,5 miliardy korun), které firma oznámila minulý měsíc. Zahrnuje také dříve oznámené propuštění deseti procent zaměstnanců v USA.
Americký výrobce letadel Boeing, který se už před koronavirovou krizí potýkal s potížemi, se vyjádřil, že propustí deset procent, tedy zhruba 16 tisíc zaměstnanců, protože snížil výrobu letadel. Jeden z dodavatelů Boeingu, firma SpiritAero Systems, pak oznámila, že zruší 1 450 pracovních míst.
Snižovat stavy chce i kanadská strojírenská společnost Bombardier. Ta v divizi pro výrobu letadel sebere zhruba 2 500 pracovních míst. Stavy se sníží i v britském Rolls-Royce, který vyrábí letecké motory. Ve firmě se zruší minimálně 9 tisíc pracovních míst ze současných 52 tisíc.
Automobilky nemají odbyt
Krušné časy zažívají i automobilky, jelikož kvůli bezpečnostním opatřením musely pozastavit provoz a současná ekonomická situace nákupu nových automobilů nepřeje. Japonský výrobce automobilů Nissan zvažuje, že v důsledku koronavirové krize zruší více než 20 tisíc pracovních míst. To odpovídá asi 15 procentům celkové pracovní síly.
Tisíce Francouzů protestovaly u továrny proti propouštění v Renaultu |
Další automobilka, kde se bude propouštět, je Renault. Francouzská automobilka propustí na 15 tisíc lidí, z toho 4 600 ve Francii. Chce tak během tří let ušetřit dvě miliardy eur. Renault se dostal do finančních problémů kvůli koronavirové krizi. Nyní čeká na dokončení plánované státní půjčky ve výši pěti miliard eur.
Automobilový průmysl ve Francii zaměstnává zhruba 400 tisíc lidí. Francouzský automobilový trh se v dubnu v důsledku koronavirové krize propadl téměř o 90 procent. Očekává se, že jeho oživení bude jen pomalé.
Propouštět budou i luxusní značky. Bentley propustí v Británii až tisíc lidí, což je asi čtvrtina zaměstnanců. Firma uvedla, že nabídne zaměstnancům možnost dobrovolného odchodu, nevyloučila ale ani případné nucené odchody. Podnik, v němž pracuje asi 4 200 lidí, poškodilo přerušení výroby kvůli pandemii, společnost ale měla problém hospodařit se ziskem už v předchozích letech.
Zlaté časy Uberu a Airbnb jsou pryč
Koronavirová krize se pochopitelně dotkla i poskytovatelů ubytování či alternativních taxislužeb. Firma Uber již začátkem května propustila 3 700 zaměstnanců, teď jich bude ještě o další tři tisíce méně. „Důvodem masivního propouštění jsou omezení zavedená v boji proti šíření nemoci způsobené koronavirem, která prudce snížila poptávku po sdílených jízdách, “ uvedl generální ředitel Dara Khosrowshahi v e-mailu pro zaměstnance.
O 25 procent zaměstnanců méně má nyní Airbnb.Generální ředitel Brian Chesky v dopise zaměstnancům uvedl, že firma omezí podnikání, které přímo nepodporuje sdílení ubytování. Mezi tyto aktivity patří investice do hotelů, letecké dopravy a výroby filmů. Očekává, že příjmy firmy letos klesnou o více než polovinu.