Společnost se domluvila s odborovou centrálou IAM 751, jež zastupuje zaměstnance ve státě Washington, a s centrálou W24 zastupující pracovníky ve státě Oregon. Dohoda se bude podle Boeingu týkat i malé skupiny zaměstnanců v Kalifornii.
„Nabídka smlouvy přináší historicky největší plošné zvýšení mezd, snížení podílu zaměstnanců na zdravotních nákladech, aby byla zdravotní péče dostupnější, vyšší příspěvky společnosti na vaše penzijní připojištění a zlepšení rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem,“ uvedla ve video zprávě pro zaměstnance šéfka divize komerčních letadel Stephanie Popeová.
„Přestože nebylo možné dosáhnout úspěchu ve všech bodech, můžeme upřímně říct, že tento návrh je tou nejlepší smlouvou, jakou jsme v naší historii vyjednali,“ komentoval jednání prezident odborů IAM 751 Jon Holden. Původně odbory podle agentury Reuters požadovaly zvýšení mezd o 40 procent.
Bez výplaty nebudou letadla. Odboráři Boeingu hrozí stávkou, už ji odhlasovali |
Novou dohodu ještě musejí schválit zaměstnanci, které odborová organizace IAM 751 zastupuje. Pokud dohoda nezíská většinovou podporu, mohou se zaměstnanci stále ještě přiklonit ke stávce, a to v případě, že pro ni v dalším hlasování zvednou ruku alespoň dvě třetiny členů.
Jde o první takto rozsáhlé kolektivní jednání po 16 letech. U současného kontraktu z roku 2008 zaměstnanci sdružení v odborech dvakrát schválili prodloužení. Naposledy byla smlouva prodloužena v roce 2016, a to na osm let.
Stále ve ztrátě
Boeing ve druhém čtvrtletí prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů (33,8 miliardy Kč), což je proti ztrátě 149 milionů USD (3,5 miliardy Kč) před rokem nárůst zhruba na desetinásobek. Davida Calhouna od 8. srpna v čele firmy vystřídal Robert Kelly Ortberg.
Boeing v červenci přistoupil na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX z let 2018 a 2019. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů (5,6 miliardy Kč). Firma se rovněž zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality.
Dohromady při obou haváriích v letech 2018 a 2019 zahynulo 346 lidí. Za nehodami letounů 737 MAX indonéské společnosti Lion Air a dopravce Ethiopian Airlines byly problémy s asistenčním softwarem. Systém nazývaný MCAS měl pilotům pomáhat letadlo ovládat. V obou případech je ale překvapil nepředvídatelným zásahem do řízení. Od druhého pádu v březnu 2019 tento stroj nesměl 20 měsíců létat.
Hledáte lepšího zaměstnavatele? Navštivte internetový pracovní portál jobDNES.cz |