Také příští pondělí se podle IG Metall bude stávkovat v devíti z deseti závodů v Německu, s výjimkou Osnabrücku. Zaměstnanci ale tentokrát přeruší práci vždy na zhruba čtyři hodiny místo dvou jako minule, následně se práce opět rozběhne do další stávky v navazující směně. Skončí tak až v noci na úterý. Ve Wolfsburgu, kde je ústředí koncernu a kde budou odboráři a zástupci vedení v pondělí jednat, se má uskutečnit také protestní shromáždění.
„Zhruba 100 000 stávkujících vyslalo na začátku prosince hlasitý signál do vedoucích pater Volkswagen (VW),“ uvedl oblastní vyjednavač IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. „Abychom zvýšili tlak na podnik u jednacího stolu, zopakujeme to 9. prosince,“ dodal.
Stávkovat se bude kromě Wolfsburgu, kde koncern zaměstnává 50 000 lidí, také v saských městech Cvikově (Zwickau), Drážďanech a Saské Kamenici (Chemnitz), dále v Hannoveru, Emdenu, Kasselu-Baunatalu, Braunschweigu a Salzgitteru.
Ve Wolfsburgu zaměstnanci poprvé práci přeruší v 10:30, tedy dvě hodiny před začátkem dlouho plánovaného jednání odborářů s vedením firmy. Podle odborů hrozí uzavření nejméně třem podnikům v Německu, vedení chce podle nich ušetřit až pět miliard eur (125 miliard Kč).
Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard Kč), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Na závodním shromáždění ve středu šéf koncernu Oliver Blume tento návrh odmítl. Podle něj není dostatečný, může ale posloužit jako výchozí bod pro další jednání.
Předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallová vyzvala, aby vedení ukázalo ochotu ke kompromisu. Znovu ale odmítla navržené propouštění a uzavření některých továren. Od jednání příští pondělí si Cavallová slibuje „sblížení, nebo eskalaci“.
Od Cvikova po Drážďany. Devět závodů Volkswagenu spustilo řetězovou stávku |
Spor se týká mezd přibližně 120 000 zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších 10 000 zaměstnanců VW v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení odmítá jakékoliv jejich zvýšení, vzhledem k tíživé situaci koncernu plánuje naopak snížení mezd o deset procent.
Do koncernu VW patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina minulý týden také řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.
Hledáte práci ve výrobě? Vyberte si z aktuální nabídky práce na pracovním portálu jobDNES.cz |