Pandemie urychlila nástup moderních technologií. Pracovníky čeká rekvalifikace

27.04.2021

Pandemie výrazně urychlila automatizaci a digitalizaci. Více než polovina všech pracovníků na celém světě mezi roky 2020-2030 bude potřebovat rekvalifikaci. Vyplývá to ze studie personálně poradenské společnosti Randstad.
Pandemie urychlila nástup moderních technologií. Pracovníky čeká rekvalifikace

„Nasazení moderních technologií do firem urychlila pandemie o celou dekádu. Díky tomu se dá očekávat, že více než polovina pracovníků bude v následujících letech potřebovat zvýšit svou kvalifikaci nebo se plně rekvalifikovat, v průměru 1 ze 7 lidí bude totiž v důsledku technologií a automatizace čelit ztrátě zaměstnání,“ říká Jacek Kowalak, ředitel české pobočky společnosti Randstad.

Hledáte uplatnění v IT technologiích? Vyberte si z aktuální nabídky práce na portálu jobDNES.cz

Změna se podle Kowalaka dotkne takových pracovníků, kteří vykonávají administrativní a stále se opakující činnosti. Konkrétně jmenuje například fakturanty. „Už existují softwary, které umí „přečíst“ a zpracovat faktury do systémů,“ říká.  

Podobný osud podle něj čeká také asistenty objednávek, mzdové účetní, pokladní či doplňovače zboží. „Amazon již dva roky testuje roboty, kteří umí dle objednávky vyndat dané zboží z regálu, zabalit, zadat do systému a připravit k odeslání,“ zmiňuje Kowalak. 

Randstad

Zdroj: Randstad

Změny ve zdravotnictví

Podle něj změny neminou i strukturu práce některých zdravotníků, například zdravotních sester u obvodních lékařů. „Již nyní existují samostatné sondy, které se nalepí na kůži nebo voperují do pacienta a samy snímají hodnoty, třeba krevního tlaku nebo cukru u diabetiků, a odesílají je k lékaři, který podle toho stanovuje léčbu,“ říká. 

Zároveň doplňuje, že podle něj tento vývoj postupně nahradí současnou roli zdravotní sestry u obvodního lékaře. „Jejich role bude buď více administrativní, nebo se naopak bude ubírat směrem k větší odbornosti a specializaci,“ myslí si Kowalak.

Podle Jiřího Balcara z Ekonomické fakulty VŠB-TUO, který se specializuje na trh práce, však existuje řada povolání, která budou digitalizací a automatizací zasažena jen minimálně. „Jedná se o povolání reagující na individuální potřeby, měnící se podmínky nebo vyžadující vysokou míru kreativity,“ říká. Konkrétně jmenuje například designéry, umělce, učitele, psychology, vědce či fyzioterapeuty.

„Pokud je mi známo, zatím nikdo nevymyslel, co by mohlo nahradit lidskou ruku a vjem z lidského doteku,“ říká fyzioterapeut Radek Petrů. Povolání takového typu podle něj zatím jakýmkoliv přístrojem nebo umělou inteligencí nahradit nelze.

Konkrétní pozice, které již zanikají či v nejbližší době zaniknou...
Finance a účetnictvíBusiness servicesAdministrativa
fakturantjednoduchá HR administrativaadministrativní asistenti
asistent objednávekprvní stupeň zákaznického servisu (např. při volání operátorovi)korektoři
mzdové účetníprvní stupeň IT podpory 
   
ObchodSkladové hospodářství/logistika
pokladní
doplňování skladů 
prodavač (s výjimkou luxusního zboží)regáloví zakladači a skladníci 
doplňovači zboží  
   

Zdroj: Jacek Kowalak, Randstad

Měkké dovednosti naberou na významu

Odborníci se shodují, že automatizace a digitalizace ještě více zvýrazní důležitost a potřebu měkkých dovedností. „Z výzkumů provedených na Ekonomické fakultě VŠB-TUO vyplývá, že čeští zaměstnavatelé přisuzují velký význam zejména dovednosti řešit problémy, efektivní komunikaci, výkonnosti, flexibilitě, samostatnosti a proaktivnímu přístupu,“ říká Jiří Balcar. 

Do budoucna je podle něj možné očekávat další nárůst významu efektivní komunikace, práce s informacemi a zákaznické orientace. „Ačkoli automatizace a digitalizace důležitost měkkých dovedností výrazně posílí, již nyní je jejich význam pro přijetí do zaměstnání a výši mzdy srovnatelný s odbornými dovednostmi,“ doplňuje.

Rozvíjet měkké dovednosti by měly podle Balcara především školy. „V posledních letech můžeme na některých školách vidět opravdu velký posun ve výukových metodách, které umožňují rozvíjet jak znalosti, tak i měkké dovednosti. Nejviditelnější je tento pokrok zejména u základních škol,“ zmiňuje Balcar.

Zároveň doplňuje, že právě rozdílný přístup jednotlivých škol k rozvoji měkkých dovedností může do budoucna znamenat rozdíl mezi školami kvalitními a méně kvalitními.