Polovina středoškoláků chce podnikat, motivují je k tomu i školní projekty

28.07.2023

Svoboda a nezávislost, shodují se hojně čeští středoškoláci nad důvody, proč je láká vidina podnikání. Zato jejich slovenské vrstevníky primárně zaujala vidina větších peněz, když budou pracovat sami na sebe. Vyplývá to z výsledků průzkumu Středoškoláci a podnikání mezi dvěma tisíci studentů z Česka a Slovenska.
Polovina středoškoláků chce podnikat, motivují je k tomu i školní projekty

Kristýna Zíková studovala libereckou obchodní akademii, při studiu se účastnila podnikatelských soutěží Ekonomický tým. V celostátním kole dokonce se spolužáky skončila třetí. „Měli jsme tam otázky z účetnictví, práva, ekonomiky,“ zmiňuje. „A pak jsme obhajovali práci, kterou nám zadali na téma zaměstnanec versus podnikatel,“ vzpomíná.

Přiznává, že v době těchto soutěží zvažovala, že by si založila živnost. Spolupracovala totiž se sportovními oddíly v oblasti marketingu a redakčních aktivit, nakonec od plánu ale upustila. „Neměla jsem na to dostatečné sebevědomí, člověk si při soutěži uvědomí, že to není sranda,“ přiznává. Založila si ji tak o něco později s nástupem na vysokou školu.

Zato v průzkumu Středoškoláci a podnikání v rámci projektu SEED pro Junior Achievement Slovensko, Impact Nation Institute a Nadační fond vzdělávání a podnikání přiznala polovina oslovených českých středoškoláků, že by rádi podnikali již při škole. Zatímco v české části průzkumu měli o tyto aktivity zájem nejvíce maturanti (70 %), na Slovensku chtěli podnikat nejvíce druháci středních škol (56 %). Nejvíc přitom podnikání láká Pražany (75 %) a obyvatele Trnavského kraje (62 %).

Své budoucí zaměstnance „loví“ firmy i mezi studenty

praxe studenti

Češi navíc přiznali, že nemají strach z neúspěchu, tyto obavy sdílelo pouze 37 % z celkové tisícovky respondentů, zato v sousední zemi přiznalo strach 62 % mladých lidí. Motivací českých studentů navíc nejsou v první řadě peníze, ale svoboda a nezávislost, vidinu sdílelo 59 % z nich, pro Slováky šlo primárně o pocit úspěchu a peníze (47 %).

Imaginární firmou k rozvoji kompetencí

Průzkum taky zjišťoval aktuální situaci na školách, do dotazování se tak zapojilo sto učitelů a odborníků z Česka a Slovenska. Z dat vyplývá, že školy podnikavost a chuť k podnikání podporují u mladých lidí nedostatečně, jedním z důvodů je i nedostatek materiálů k výuce.

Schopnost využívat příležitosti, nápady a vytvářet z nich hodnoty je přitom podle nich zásadním předpokladem pro úspěch v dnešním světě. Zato již zmíněná Obchodní akademie v Liberci své studenty k rozvoji byznysu vede. „Škola má přímo předmět Fiktivní firmy, kde se studenti učí ekonomiku, účetnictví, marketing a management v praxi,“ popisuje bývalý kantor daného předmětu Michal Šandor.

Se studenty se pravidelně účastnil i veletrhu fiktivních firem, kde se jeho svěřenci potkávali s vrstevníky nejen z Česka, ale i Španělska, Německa a dalších evropských zemí. „Učili se také vystavovat faktury a pokladní doklady, kromě toho se zlepšovali i v cizích jazycích, jinak jsme fiktivně podnikali na trhu s pivem,“ vzpomíná a přiznává, že předmět je volitelný, mezi studenty ale o něj byl vždy zájem.

Štěstí přeje doučeným. Středoškoláci založili firmu a učí se podnikat

Studenti pražského gymnázia Na Zatlance založili firmu Douč.to. (25. dubna 2023)

„V hodinách jsme si vytvářeli katalogy, byznysový plán. Dokonce studenti měli rozdělené úkoly, kdo byl markeťák, ředitel, účetní a podobně. S tím jsme potom chodili na soutěže a snažili se obchodovat naše služby. A byli jsme úspěšní, na chodbách školy jsou stále ještě poháry a diplomy,“ těší ho.

Hledáte práci pro čerstvé absolventy škol? Navštivte pracovní portál jobDNES.cz