Kristýna Zíková studovala libereckou obchodní akademii, při studiu se účastnila podnikatelských soutěží Ekonomický tým. V celostátním kole dokonce se spolužáky skončila třetí. „Měli jsme tam otázky z účetnictví, práva, ekonomiky,“ zmiňuje. „A pak jsme obhajovali práci, kterou nám zadali na téma zaměstnanec versus podnikatel,“ vzpomíná.
Přiznává, že v době těchto soutěží zvažovala, že by si založila živnost. Spolupracovala totiž se sportovními oddíly v oblasti marketingu a redakčních aktivit, nakonec od plánu ale upustila. „Neměla jsem na to dostatečné sebevědomí, člověk si při soutěži uvědomí, že to není sranda,“ přiznává. Založila si ji tak o něco později s nástupem na vysokou školu.
Zato v průzkumu Středoškoláci a podnikání v rámci projektu SEED pro Junior Achievement Slovensko, Impact Nation Institute a Nadační fond vzdělávání a podnikání přiznala polovina oslovených českých středoškoláků, že by rádi podnikali již při škole. Zatímco v české části průzkumu měli o tyto aktivity zájem nejvíce maturanti (70 %), na Slovensku chtěli podnikat nejvíce druháci středních škol (56 %). Nejvíc přitom podnikání láká Pražany (75 %) a obyvatele Trnavského kraje (62 %).
Své budoucí zaměstnance „loví“ firmy i mezi studenty |
Češi navíc přiznali, že nemají strach z neúspěchu, tyto obavy sdílelo pouze 37 % z celkové tisícovky respondentů, zato v sousední zemi přiznalo strach 62 % mladých lidí. Motivací českých studentů navíc nejsou v první řadě peníze, ale svoboda a nezávislost, vidinu sdílelo 59 % z nich, pro Slováky šlo primárně o pocit úspěchu a peníze (47 %).
Imaginární firmou k rozvoji kompetencí
Průzkum taky zjišťoval aktuální situaci na školách, do dotazování se tak zapojilo sto učitelů a odborníků z Česka a Slovenska. Z dat vyplývá, že školy podnikavost a chuť k podnikání podporují u mladých lidí nedostatečně, jedním z důvodů je i nedostatek materiálů k výuce.
Schopnost využívat příležitosti, nápady a vytvářet z nich hodnoty je přitom podle nich zásadním předpokladem pro úspěch v dnešním světě. Zato již zmíněná Obchodní akademie v Liberci své studenty k rozvoji byznysu vede. „Škola má přímo předmět Fiktivní firmy, kde se studenti učí ekonomiku, účetnictví, marketing a management v praxi,“ popisuje bývalý kantor daného předmětu Michal Šandor.
Se studenty se pravidelně účastnil i veletrhu fiktivních firem, kde se jeho svěřenci potkávali s vrstevníky nejen z Česka, ale i Španělska, Německa a dalších evropských zemí. „Učili se také vystavovat faktury a pokladní doklady, kromě toho se zlepšovali i v cizích jazycích, jinak jsme fiktivně podnikali na trhu s pivem,“ vzpomíná a přiznává, že předmět je volitelný, mezi studenty ale o něj byl vždy zájem.
Štěstí přeje doučeným. Středoškoláci založili firmu a učí se podnikat |
„V hodinách jsme si vytvářeli katalogy, byznysový plán. Dokonce studenti měli rozdělené úkoly, kdo byl markeťák, ředitel, účetní a podobně. S tím jsme potom chodili na soutěže a snažili se obchodovat naše služby. A byli jsme úspěšní, na chodbách školy jsou stále ještě poháry a diplomy,“ těší ho.
Hledáte práci pro čerstvé absolventy škol? Navštivte pracovní portál jobDNES.cz |