Stavebnictví v červenci zpomalilo meziroční růst na 0,5 procenta, v červnu činil růst podle revidovaných údajů 6,5 procenta. „Pravděpodobného viníka problému lze hledat v nedostatku materiálů a zaměstnanců, jak dlouhodobě naznačují předstihové průzkumy,“ komentoval aktuální data ekonom Komerční banky František Táborský.
Najděte si práci přes internetový pracovní portál jobDNES.cz jěště dnes. |
„Na trhu stále chybí několik tisíc manuálních pracovníků ze zahraničí, váznou dodávky materiálu a surovin především z Číny,“ potvrzuje Peter Markovič, generální ředitel obchodníka se stavebními materiály Xella. Rychlejšímu růstu stavební produkce podle něj brání také rychle rostoucí ceny materiálů.
Produkce v červenci rostla jen díky inženýrskému stavitelství, tedy stavbám cest nebo telekomunikačních a energetických sítí, informovali statistici. Pozemní stavitelství, což je stavba bytových i nebytových budov, oslabilo.
„Stavební firmy preferují práce na větších projektech. Ty jsou často zadávány veřejným sektorem v oblasti inženýrských staveb. Naopak menší soukromé zakázky jsou vytěsňovány, protože na ně chybí výrobní kapacity,“ míní hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Zdražování stavebnin bude pokračovat měsíce možná i roky, míní analytici |
Stavební úřady v červenci vydaly 7635 stavebních povolení, což bylo o 2,9 procenta více než loni. Zatímco růst počtu stavebních povolení byl jen mírný, orientační hodnota těchto povolení se více než zdvojnásobila. Dosáhla 87,9 miliardy korun, což bylo o 128,9 procenta více než v červenci 2020.
„Zásluhu na tom má vydání stavebního povolení na výstavbu pražského metra trasy D, ale orientační hodnota by byla v růstu i po odečtení miliardových staveb,“ sdělila vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby ČSÚ Petra Cuřínová. Náklady na stavbu prvního úseku metra D budou podle dokumentů schválených pražskými radními činit zhruba 52,09 miliardy.
Boj o každý kamion materiálu
Zpomaluje také růst průmyslu. V červenci byl objem produkce o sedm procent vyšší než ve stejném období loni. „Relativně vysoká tempa růstu byla ještě zčásti ovlivněna nižší srovnávací základnou. Projevila se však i zvýšená poptávka po některých výrobcích zpracovatelského průmyslu, například oceli,“ uvedl Radek Matějka z Českého statistického úřadu.
Zdražování v průmyslu zrychluje, ceny vzrostly nejvíc za zhruba 17 let |
Slévárenství a hutní zpracování kovů si meziročně polepšilo o více než 28 procent. Výroba elektrických zařízení vzrostla o 14,3 procenta, podobný růst zaznamenala i produkce kovových konstrukcí a kovodělných výrobků. Proti loňskému červenci klesla naopak výroba aut, byla nižší o 0,8 procenta.
„Vzhledem k napjatým podmínkám, které momentálně panují v dodavatelských řetězcích, kde probíhá lítý boj o každý kamion či paletu materiálu, lze červencový výsledek interpretovat jako poměrně povzbudivý,“ uvedl analytik Raiffeisenbank Vít Hradil.
„Od automobilového průmyslu však můžeme očekávat slabší čísla už v srpnu a v září, kdy se na jeho výsledcích projeví delší odstávky a rušené směny,“ upozornil analytik ČSOB Petr Dufek. Automobilky totiž musejí kvůli nedostatku součástek omezovat svou výrobu.
Toyota obnovuje výrobu, bude ale omezená
Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně po odstávce kvůli nedostatku čipů v pondělí obnovuje výrobu, bude ale omezená. Tento týden vyrobí několik stovek aut, dříve jich z výrobních linek sjíždělo až 1 000 za den. Zda se podaří výrobu udržet v chodu, není zatím jasné, řekl v pondělí mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
„Situaci sledujeme na denní bázi,“ vysvětlil Paroubek. Celozávodní dovolená v Toyotě skončila 15. srpna, tři týdny pak byla výroba zcela odstavena kvůli nedostatku čipů.
Problémy jsou i v jiných automobilkách, o týden delší byla letní odstávka například i ve Škodě Auto. V mladoboleslavské automobilce se stále ruší některé směny, problémy se očekávají nejméně celý podzim.
Nedostatek čipů zastavuje výrobu, automobilky přijdou o miliardy |
Zaměstnanci Škody Auto dostávají za zrušené směny náhradu mzdy 85 procent průměrného výdělku, do kterého se započítávají například i roční mimořádné bonusy. Zaměstnanci tak za zrušenou směnu dostanou více než za odpracovanou. Problémy s dodávkami polovodičových součástek registruje i nošovická automobilka Hyundai, zastavovat výrobu kvůli tomu ale zatím nemusela.
Složitá situace je ve Škodě Auto ve všech třech českých výrobních závodech. „Pozitivní zprávou je, že se nám podařilo odvrátit akutní hrozbu ve výrobě PHEV baterií, kde se uvažovalo o ukončení dvacetisměnného systému a převedení na systém patnáctisměnný, což by v konečném důsledku vyřadilo část zaměstnanců,“ uvedl koncem minulého týdne předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík.
Nošovická automobilka Hyundai kvůli nedostatku součástek zastavovat výrobu zatím nemusela. „Ve spolupráci s našimi dodavateli pružně reagujeme na aktuální dostupnost konkrétních dílů a přizpůsobujeme plán produkce. Posilujeme skladové zásoby, rozšiřujeme dodavatelský řetězec a ve spolupráci s různými dodavateli polovodičů hledáme alternativní součástky,“ řekl mluvčí slezské automobilky Petr Michník. Doplnil, že se firmě daří držet počet vyrobených aut na úrovni odpovídající plánu pro letošní rok.
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic zaměstnává v Kolíně asi 2 500 lidí, loni 1. dubna spustila nábor nových zaměstnanců do výroby modelu Yaris, přijmout chce až 1 000 zaměstnanců. Představuje jednoho z největších exportérů v Česku a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu klesla v loňském roce výroba aut v kolínské automobilce o 26,4 procenta na 147 865 aut.