Moderní reklama, ať už jde o rozhlasovou nebo televizní, se zrodila ve Spojených státech amerických. Jako první společnost, která prorazila v tomto reklamním byznysu, byla hodinářská společnost Bulova Watch Company. Arde Bulova, syn českého emigranta a hodináře Josefa, proslul mnoha inovacemi, mimo jiné i těmi z oblasti marketingu.
V roce 1926 uvedl vůbec jako první reklamu v rádiu. „Tón oznámil osm hodin podle času Bulova,“ slyšely tehdy miliony Američanů.
O několik let později, 1. července 1941 se před televizním přenosem zápasu první ligy mezi baseballisty Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies, který přenášela televize WNBT, objevila jednoduchá televizní reklama na hodinky Bulova. Ta byla doprovázená prostým sloganem „Ameriku pohání Bulova“.
Hledáte práci v médiích? Najděte ji na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz. |
Odvysílání reklamního šotu, které vidělo 3 339 majitelů televizorů z New Yorku a okolí, stálo hodinářskou firmu devět dolarů a trvalo devět sekund. První inzertní spot se tak stal základem dnešního mnohamiliardového reklamního průmyslu.
V létě 1941 se televize v USA, které měly až za pět měsíců vstoupit do války, pomalu stávala běžným doplňkem domácností. Na rozdíl od Evropy, kde její rozvoj přerušil světový konflikt.
Kdo protočil osm miliard korun? Filmům se u nás daří, reklama skomírá |
Kromě vysílacích společností se s novým vynálezem seznamovala také vláda a rodily se i první zákony. Pokusy o reklamu se sice objevily již dříve, teprve v květnu ale vydal národní regulátor prvních deset licencí, platných od začátku července, které umožňovaly i prodej inzertního času. A vzhledem k tomu, že ve Spojených státech bylo vysílání od začátku soukromým podnikem, stala se reklama brzy samozřejmou součástí programu.
Český emigrant dobyl Ameriku
Psal se rok 1875, doba zlaté éry průmyslového a společenského vzestupu. V té době do New Yorku přišel Josef Bulova, rodák z Loun. Na Dolním Manhattanu si v malé uličce Maiden Lane otevřel malý hodinářský obchod, a tak se započala éra proslulých hodinek.
Od roku 1923 patřila Bulova již k prestižním značkám a zavedla i mnoho technických novinek. Ve 40. letech byla mezi prvními firmami, které užívaly televizní reklamu, a vyráběla také velké elektrické hodiny pro hokejové stadiony. Roku 1979 ji koupila společnost Loews Corporation, od roku 2007 patří pod křídla japonského výrobce Citizen.