Malé a střední podnikání v Česku výrazně dominuje. Podle Asociace malých a středních podniků jde asi 98,4 procenta ze všech firem, z toho velkou část tvoří právě rodinné podniky. „Rodinné firmy v České republice zaměstnávají podle odhadů 50 až 55 procent veškerých zaměstnaných lidí v byznys sektoru,“ říká Libor Musil, místopředseda představenstva AMSP ČR a garant projektu AMSP ČR „Rodinná firma“.
Hledáte práci v korporátní nebo v rodinné firmě? Hledejte na pracovním portálu jobDNES.cz. |
Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka je výsadou rodinných firem rychle reagovat na změny a udržet si zaměstnance. Slova ministra průmyslu a obchodu potvrzuje aktuální výzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, dvě třetiny rodinných firem uvádějí, že počet jejich zaměstnanců zůstal stejný jako před krizí. „Jednou z výhod rodinného podnikání je určitá míra předvídatelnosti podnikatelského sektoru a taky jistoty,“ říká Musil s tím, že se rodinné firmy dívají daleko více do budoucnosti.
Polovina zástupců rodinných firem je optimistická, co se týká výhledu na následujících 12 měsíců. Téměř 50 procent rodinných firem se domnívá, že se ekonomická situace v Česku zlepší, 51 procent věří v lepší časy ve spojitosti s jejich vlastním byznysem.
Naprostá většina rodinných firem (83 %) také plánuje investovat do rozvoje firmy v následujících třech letech, a to převážně do nákupu nových strojů a technologií, rekonstrukce stávajících prostor a vzdělávání či školení svých zaměstnanců. Své lidi si chtějí udržet, pro 79 procent rodinných firem není pravděpodobné, že budou v následujících třech letech propouštět.
Z průzkumu dále vyplývá, že pandemická krize se negativně nepodepsala na rodinných vztazích, naopak se spíše zlepšovaly. Naprostá většina dotázaných (84 %) také souhlasí s tím, že díky koronavirové krizi si více váží své firmy, kterou jako rodina společně vybudovali.
„Z pandemické krize vyšly rodinné firmy jako posílení vítězové, teď přichází období dalších zkoušek – zvládnutí obnovy a transformace pro digitální a udržitelný svět spojené s jejich doprovodným jevem - prudce rostoucími cenami komodit,“ zmiňuje Viliam Grácz, ředitel společnosti Amper Market.
„Ale rodiny přežily jako základní stavební kámen společnosti celou historii lidstva, věřím v jejich udržení včetně udržení jejich společných ekonomických aktivit v jakékoliv době a zkoušce i do budoucna,“ uzavírá Grácz.