Test: Dokážete se rozvíjet a v budoucnu uspět na trhu práce?

08.07.2017

Společnost bude v příštích letech ovlivněna digitalizací a automatizací. Zásadně se změní skladba profesí, řadu pozic zastanou roboti. Bez zvyšování kvalifikace to nepůjde. Otestujte se, jak jste na tom s ochotou vzdělávat se a rozvíjet v pracovní sféře. Dokážete držet krok s dynamickými změnami, které přinese budoucnost?
Test: Dokážete se rozvíjet a v budoucnu uspět na trhu práce?

Podle současných průzkumů nahradí roboti či umělá inteligence do roku 2040 přibližně 40 % pracovních pozic. Přesto se o práci bát nemusíme. Mnoho pracovních míst, která nově vzniknou, totiž ještě neumíme pojmenovat. Často neznáme ani obor, do kterého budou tyto pozice spadat.

Každopádně tím, že nevíme, co budou pozice vyžadovat, pro ně zatím nemáme ani vhodné zaměstnance a ani školy, které by je dokázaly připravit. Už nyní řešíme na trhu práce zásadní problémy - míra nezaměstnanosti v ČR dnes atakuje hranici 4 % a čeští zaměstnavatelé si stěžují na nedostatek kvalitních pracovníků.

Test: Jak jste na tom se schopností rozvíjet se

„V minulých desetiletích se výrazně zvýšil podíl vysokoškolsky vzdělané populace, zejména „soft“ směrů, tedy v ekonomické a sociální oblasti a ve společenských vědách. To je pochopitelně dobře, ale na druhou stranu celková nabídka vystudovaných neuspokojuje poptávku související s překotným demografickým a technologickým vývojem. Chybí jednak technicky vzdělaní pracovníci, jednak manuálně zručné profese,“ říká Filip Hrkal, odborník na nábor a rozvoj zaměstnanců a manažer poradenské společnosti Cut-e.

Podle něj firmy v České republice stále ještě nepochopily, že musí hledat v lidech potenciál se nové věci učit a opustit historickou zkušenost s tím, co od nich potřebují. „Společnosti, které potenciál v lidech hledají a snaží se je rozvíjet a udržet, mají velkou konkurenční výhodu,“ říká Filip Hrkal.

Co vše je dnes možné měřit testy? Podívejte se na www.cut-e.cz

Základem úspěchu do budoucna je tedy ochota - motivace a schopnost - potenciál lidí se dále vzdělávat a rozvíjet. A být otevřený relokaci, jak věcné, tedy například během pracovní praxe zcela změnit obor a naučit se nové věci, tak geografické, tedy přestěhovat se.

„Důležitá je spolupráce firem se státem a se vzdělávacími institucemi. A protože politici se nedívají dále než za volební období, chybí strategický koncept v této oblasti. S čím se pracovat dá, to jsou vlastní schopnosti a jejich další rozvoj,“ uzavírá Filip Hrkal.