Umělá inteligence atakuje i svět reklamy. V ohrožení jsou modelky i fotografové

04.06.2023

Není to tak dávno, kdy digitálním marketingem mocně otřásla datová revoluce. Nyní jsou ale na cestě další dramatické změny související s rozmachem umělé inteligence. Podle odborníků se tato vlna může dramaticky dotknout fungování reklamních agentur, které stojí za marketingovými kampaněmi.
Umělá inteligence atakuje i svět reklamy. V ohrožení jsou modelky i fotografové

Mezi průkopníky se řadí španělská společnost Seedtag, která přednosti umělé inteligence začíná ve svých kampaních využívat. Šéf společnosti ale uklidňuje, že snahy jsou teprve na úplném počátku. „Pomáháme klientům k tomu, aby ve svých strategiích lépe cílili. Každopádně jsme ale teprve na začátku cesty a hlavní prvky reklamy jsou stále ukotveny v realitě,“ řekl agentuře AFP viceprezident této firmy Fernando Pascual.

Po celé Francii se před pár týdny objevily reklamní plochy firmy Undiz, která se specializuje na prodej spodního prádla. Právě ta spustila jednu z prvních kampaní na světě, v rámci které nejsou na billboardech vyobrazeni skuteční lidé. Společnost využila nové nástroje a své výrobky nyní prezentuje právě díky přednostem umělé inteligence.

Pomohl ji k tomu generátor obrázků, reálné firemní výrobky byly na vzniklé obrázky přidány až později. „Chtěli jsme dosáhnout něčeho snového a zajímavého,“ okomentovala kampaň ředitelka společnosti Isolde Andouardová.

Návrhářem snadno a rychle. Budoucnost módy je v rukou umělé inteligence

I přesto, že si návrhář může vytvořit modelky sám, řada z nich dala přednost...

Na příkladu této francouzské společnosti je patrné, do jaké míry umělá inteligence může do budoucna ohrožovat živobytí profesionálních fotografů i modelek. I Andouardová pro agenturu AFP přiznala, že kampaň vyvolala mezi touto profesní skupinou poprask.

Na AI se začíná snášet kritika

Někteří z reklamních profesionálů se k probíhající kampani už stihli vyjádřit na sociálních sítích. Oblíbený francouzský fotograf Tomas Serer v reakci na ni napsal, že on sám sice je fanouškem umělé inteligence, ale v případě společnosti Undiz nepřináší AI žádnou hodnotu s výjimkou toho, že šetří náklady. Isolde Andouardová však záhy oponovala, že zvolená kampaň není vedena pouze za účelem tvorby úspor.

Nechcete být v práci nahrazeni umělou inteligencí? Najděte si novou práci včas na portálu jobDNES.cz.

V průběhu posledních dnů se objevily i další podniky, které chtějí umělou inteligenci využít ke zvýšení reklamní rozmanitosti. Řadí se k nim třeba i oblíbená módní značka Levi’s, která v březnu uzavřela partnerství s nizozemským studiem Lalaland.ia, které má za úkol generovat modely a modelky na základě AI. Po vlně kritiky však společnost vydala oficiální prohlášení, ve kterém přislíbila, že ve spolupráci s živými modelkami a fotografy bude pokračovat i nadále.

Expert na právo duševního vlastnictví a reklamu Olivier Bomsel se ale domnívá, že do budoucna se v praxi budou za použití výtvorů umělé inteligence hradit nejrůznější poplatky, jejichž cena se může blížit tomu, kolik si za focení běžně účtují právě třeba modelky.

Ve stejnou chvíli se ale vývojem umělé inteligence horlivě věnují také v Googlu nebo v Metě a slibují, že v dohledné dobře přinesou další nástroje, které konkrétních reklamní kampaně markantně zjednoduší.