Od roku 2019 již bylo v německém automobilovém průmyslu zrušeno přibližně 46 tisíc pracovních míst a v dalších letech se má tento počet ještě o zhruba 140 tisíc pozic rozšířit. Mezi nejvíce postižené profese se mají řadit zaměstnanci z oblasti strojírenství, kovovýroby a technického vývoje, píše server Der Standard.
„Transformace našeho průmyslu je obrovským úkolem a výzvou. Nižší zaměstnanost však není výrazem krize, nicméně jde o součást změny,“ komentuje situaci prezidentka Německého sdružení automobilového průmyslu, kterou je Hildegard Müllerová. Ta zároveň doplňuje, že pokles konkurenceschopnosti německých automobilek v globálním prostředí je podle ní v poslední době stále zřejmější.
Volkswagen šetří, schyluje se k historickému uzavření továren v Německu![]() |
Změny čekají i subdodavatele
V ohrožení jsou podle studie hlavně pracovní místa u dodavatelských firem, které se specializují na spalovací motory. Úbytek počtu pracovních pozic v tomto sektoru však má minimálně z části nahradit nová místa v oblasti elektrotechniky nebo ve zpracování plastů.
Studie ale zároveň dochází k tomu, že stále více podniků na německém území odkládá plánované investice, nebo se od nich dokonce úplně odklání. O přesunu investic do levnějšího zahraničí momentálně má uvažovat dokonce každá třetí německá firma, doplňuje server Der Standard.
Volkswagen v Německu zavře nejméně tři továrny, zruší desítky tisíc pozic![]() |
V posledních dnech vyšlo mimo jiné najevo, že největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu alespoň tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost, uvedla šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová na akci, na které informovala zaměstnance o plánech vedení.
Volkswagen může začít propouštět už za pár měsíců
Podle odborů je ohrožen zejména závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche. Navíc vedení plánuje propouštění a v ohrožení jsou podle odborů desítky tisíc pracovních míst. Celá oddělení mají být uzavřena nebo přesunuta do zahraničí. VW v září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by mohl začít od poloviny roku 2025.
Německé automobilky se podle kancléře Scholze nemusejí bát čínské konkurence |
Před pochmurnou budoucností Německa dlouhodobě varuje i tamní Průmyslová a obchodní komora. Podle nedávného průzkumu totiž skoro polovina všech německých společností s vysokými náklady na elektřinu již plánuje nebo dokonce přistoupila k omezení výroby či k přesunu do zahraničí, kde je levněji. To je o sedm procentních bodů více než loni.
Německé průmyslové firmy v průzkumu zároveň uvedly, že kvůli stále vysokým cenám energií nemohou tolik investovat. Čtvrtina z nich nemůže vyčleňovat ani dostatek prostředků na ochranu klimatu. Pětina firem odkládá své investice do výzkumu a vývoje a celkově jsou dvě třetiny německých průmyslových firem v obavách o budoucí konkurenceschopnost.
Hledáte práci ve výrobě? Vyberte si z aktuální nabídky pracovních míst na portálu jobDNES.cz |