V německém autoprůmyslu zanikne 140 tisíc pracovních míst, ukazuje studie

31.10.2024

Podle nejnovější studie poradenské společnosti Prognos má v německém automobilovém průmyslu do roku 2035 zaniknout asi 140 tisíc pracovních míst. Výzkumníci upozorňují, že tato výrazná redukce počtu pracovních pozic bude mimo jiné důsledkem postupného přechodu k elektromobilitě. Studie zároveň dochází k tomu, že s redukcí počtu pracovních pozic se již začalo.
V německém autoprůmyslu zanikne 140 tisíc pracovních míst, ukazuje studie

Od roku 2019 již bylo v německém automobilovém průmyslu zrušeno přibližně 46 tisíc pracovních míst a v dalších letech se má tento počet ještě o zhruba 140 tisíc pozic rozšířit. Mezi nejvíce postižené profese se mají řadit zaměstnanci z oblasti strojírenství, kovovýroby a technického vývoje, píše server Der Standard.

„Transformace našeho průmyslu je obrovským úkolem a výzvou. Nižší zaměstnanost však není výrazem krize, nicméně jde o součást změny,“ komentuje situaci prezidentka Německého sdružení automobilového průmyslu, kterou je Hildegard Müllerová. Ta zároveň doplňuje, že pokles konkurenceschopnosti německých automobilek v globálním prostředí je podle ní v poslední době stále zřejmější.

Volkswagen šetří, schyluje se k historickému uzavření továren v Německu

Výrobní linka šesté generace Volkswagenu Transporter

Změny čekají i subdodavatele

V ohrožení jsou podle studie hlavně pracovní místa u dodavatelských firem, které se specializují na spalovací motory. Úbytek počtu pracovních pozic v tomto sektoru však má minimálně z části nahradit nová místa v oblasti elektrotechniky nebo ve zpracování plastů.

Studie ale zároveň dochází k tomu, že stále více podniků na německém území odkládá plánované investice, nebo se od nich dokonce úplně odklání. O přesunu investic do levnějšího zahraničí momentálně má uvažovat dokonce každá třetí německá firma, doplňuje server Der Standard.

Volkswagen v Německu zavře nejméně tři továrny, zruší desítky tisíc pozic

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově

V posledních dnech vyšlo mimo jiné najevo, že největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu alespoň tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost, uvedla šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová na akci, na které informovala zaměstnance o plánech vedení.

Volkswagen může začít propouštět už za pár měsíců

Podle odborů je ohrožen zejména závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche. Navíc vedení plánuje propouštění a v ohrožení jsou podle odborů desítky tisíc pracovních míst. Celá oddělení mají být uzavřena nebo přesunuta do zahraničí. VW v září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by mohl začít od poloviny roku 2025.

Německé automobilky se podle kancléře Scholze nemusejí bát čínské konkurence

Německé automobilky se podle kancléře Scholze nemusejí bát čínské konkurence.

Před pochmurnou budoucností Německa dlouhodobě varuje i tamní Průmyslová a obchodní komora. Podle nedávného průzkumu totiž skoro polovina všech německých společností s vysokými náklady na elektřinu již plánuje nebo dokonce přistoupila k omezení výroby či k přesunu do zahraničí, kde je levněji. To je o sedm procentních bodů více než loni.

Německé průmyslové firmy v průzkumu zároveň uvedly, že kvůli stále vysokým cenám energií nemohou tolik investovat. Čtvrtina z nich nemůže vyčleňovat ani dostatek prostředků na ochranu klimatu. Pětina firem odkládá své investice do výzkumu a vývoje a celkově jsou dvě třetiny německých průmyslových firem v obavách o budoucí konkurenceschopnost.

Hledáte práci ve výrobě? Vyberte si z aktuální nabídky pracovních míst na portálu jobDNES.cz