Více než slogany a celebrity. Práce v reklamě chce hlavně odolnost vůči stresu

04.01.2025

S jejich prací se potkáváte každý den, a nejspíš i právě teď. Stojí za inzercí vedle tohoto článku i v televizi, dárky k nákupu, slevovými letáky, ale i ochutnávkovými akcemi v obchodech. Za špičkou ledovce se skrývá celá armáda nejrůznějších specialistů.
Více než slogany a celebrity. Práce v reklamě chce hlavně odolnost vůči stresu

Možná si práci v reklamě představujete jako generování sloganů nebo natáčení spotů s celebritami a nekonečnou zábavu při přípravě kampaní. Realita je trochu přízemnější, spousta tabulek, telefonátů a schůzek.

Část si říká kreativci. Ti vymýšlejí slogany a poutavé reklamy, píší posty na sociální sítě a komunikují s influencery. Někteří jsou především ve styku s klienty, ti mají v názvech pozic slovíčko account. „Práce accounta vyžaduje všestrannost. V každém oboru se musí minimálně orientovat, aby mohl vést diskuzi jak s kreativním týmem, tak i doporučit klientovi řešení na míru,“ vysvětluje Barbora Talknerová z reklamní agentury Kaspen s tím, že „account“ dohlíží na termíny, rozpočty a také plnění slibů.

KVÍZ: Reklamy, na které nezapomenete. Ale víte, na co vlastně byly?

ilustrační snímek

V českém reklamním průmyslu pracuje cca 26 tisíc lidí, zhruba polovina na volné noze. Česko v tom není žádnou výjimkou, pro tuto profesi je to typické. Část kreativců pracuje pro více klientů, někteří jsou zároveň hudebníci, spisovatelé. Někteří si jen chtějí své klienty vybírat.

Vysoká škola není podmínkou

Jedno mají lidé v reklamě společné, jsou to vysoce specializovaní a kvalifikovaní pracovníci, tzv. zlaté límečky, kteří jsou sami o sobě výrobním nástrojem firmy.

Valná většina má vysokou školu, není podmínkou, ale je velkou výhodou. „Vystudovala jsem on-line marketing, takže jsem u prvního pohovoru mohla ukázat, že znám, co je třeba,“ vypráví Diana Augustinová, která pracuje v agentuře Story TLRS specializované na práci s influencery. „Konkrétně to bylo ovládání reklamních systémů, analytika, přehled reklamních formátů na sociálních sítí, či základy marketingových strategií.“

Proč většina reklam vyznívá do prázdna a do paměti se vryjí jen některé

ilustrační snímek

V Evropě má v těchto pozicích vysokoškolský diplom 59 % pracovníků oproti 34 % průměru populace. Většinou vystudují některé ze sociálně vědních oborů nebo ekonomiku, v oboru se ale pohybují i právníci a strojaři.

U nás nabízí vzdělání přímo v marketingu 13 škol, z toho tři státní vysoké školy. Univerzitou to ale nekončí, obor se velmi rychle mění, přizpůsobuje se vývoji médií, technologií, ale i poznatkům z psychologie nebo sociologie. Lidé v marketingu se musí učit stále.

Neustále ve stresu

Důležitější než vysoká škola je pro práci v marketingu psychická odolnost, na tom se shodli nejen naši tři mladí reprezentanti profese. Na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, jedné z těch, kde se budoucí specialisté v reklamě připravují, se nad tématem sešlo hned několik expertů, kteří se v oboru pohybují desítky let. Shodli se, že jde o psychicky náročnou profesi, která kombinuje několik stresových faktorů: práci s lidmi, ve velkém časovém presu a s mnoha různými a někdy rozporuplnými požadavky.

Jak překonat syndrom vyhoření? Změnit práci zpravidla nestačí

ilustrační snímek

Renata Svatková v oboru vydržela neuvěřitelných 50 let a minulý rok získala ocenění Srdcařka české reklamy. Podle ní je třeba počítat i s rychlými změnami. Sama začínala v 70. letech v dopravních podnicích, zažila tedy přesun od plánovaného hospodářství k volnému trhu, od plakátů a výloh k sociálním sítím, nástup mobilních telefonů a nyní i umělé inteligence.

Ani AI je nenahradí

Umělá inteligence poslední roky i do této branže hodně zasáhla. Jak ukázal aktuální výzkum Asociace komunikačních agentur, využívá ji 95 % všech agentur na našem trhu, nejčastěji pro práci s textem, úpravy obrázků, přípravu videí i práci s daty.

Některé pozice nejspíš zaniknou, změní se jejich struktura a pravděpodobně i poptávané dovednosti. AI zkrátí přípravné fáze projektů, zlepší kvalitu výstupů a umožní agenturám udržet ceny, pracovat pro více klientů bez nutnosti navyšování počtu zaměstnanců.

Lidský faktor ale zůstane klíčový, zejména pro originalitu nápadů a dohled nad výsledky. „AI šetří čas a klientovi peníze, ale zatím není tak dokonalé, aby nás v marketingu nahradilo,“ míní Diana Augustinová.

Jaká je práce v reklamě?

Filip Janouch (28), brand konzultant na volné noze
Co je potřeba, aby mohl člověk na vaší pozici pracovat?

Neexistuje jedna šablona toho, co má člověk na pozici brand konzultanta umět. Pokud mám zobecnit to, co je třeba, pak schopnost naslouchat, přemýšlet v souvislostech a kontextech, které se vzájemně ovlivňují a přiznat si, kolik toho vlastně neví a potřebuje se naučit, aby mohl být relevantním partnerem pro diskuzi klientům..
Jací lidé by neměli v této branži pracovat?
Ti, kteří nezvládají občasný stres, nechtějí se nic učit, neumí naslouchat a klást klidně i primitivní dotazy.

Barbora Talknerová (31), Account Manager, reklamní agentura Kaspen/Jung von Matt
Proč jste šla pracovat do reklamky?

Práce v reklamě mě vždy lákala. Na vysoké škole jsem měla vedlejší specializaci komerční komunikaci, kde jsme si zkoušeli pracovat na reálných kampaních a už v tu chvílí jsem tušila, že to je něco, co bych chtěla dělat. Hned na prvním pohovoru jsme měla štěstí, nastoupila jsem do WMC Grey jako Account Trainee.
Co je potřeba, aby mohl člověk na vaší pozici pracovat?
Rozhodně mít nadhled, trpělivost a nevzdat se po prvním neúspěchu.
Co je největší štěstí pro lidi v reklamce?
Pracovat se skvělými lidmi! Trávíte s nimi osm hodin denně, ne-li více, je potřeba si rozumět jak po profesionální, tak i osobní stránce. Za štěstí se dá považovat i to, když vám dá klient volnou ruku v kreativitě. A rozpočtu.

Diana Augustinová (29 let), Media Lead v agentuře Storytlrs.cz
Proč jste šla pracovat do reklamky?

Chtěla jsem pomáhat profesionálním sportovcům se sociálními sítěmi, které začaly být nedílnou součástí jejich kariéry a zisku sponzorů. Za mě jako bývalé partnerce profesionálního sportovce, který se s tímto problém setkal, to byla cesta, jak stále zůstat ve světě sportu.
Co je největší štěstí pro lidi v reklamce?
Člověk vidí své nápady nabírat skutečně rozměry, vidí, jak může ovlivňovat postoje lidí.
Jací lidé by takovou práci dělat neměli?
Ti, kteří špatně snáší stres, negativní zpětnou vazbu, nebo se nechtějí celý život učit. Reklamní svět vás musí bavit, je to turbulentní prostředí, které se neustále vyvíjí.

Hledáte práci v reklamě? Vyberte si z aktuální nabídky práce na internetovém portálu jobDNES.cz