Možná si práci v reklamě představujete jako generování sloganů nebo natáčení spotů s celebritami a nekonečnou zábavu při přípravě kampaní. Realita je trochu přízemnější, spousta tabulek, telefonátů a schůzek.
Část si říká kreativci. Ti vymýšlejí slogany a poutavé reklamy, píší posty na sociální sítě a komunikují s influencery. Někteří jsou především ve styku s klienty, ti mají v názvech pozic slovíčko account. „Práce accounta vyžaduje všestrannost. V každém oboru se musí minimálně orientovat, aby mohl vést diskuzi jak s kreativním týmem, tak i doporučit klientovi řešení na míru,“ vysvětluje Barbora Talknerová z reklamní agentury Kaspen s tím, že „account“ dohlíží na termíny, rozpočty a také plnění slibů.
KVÍZ: Reklamy, na které nezapomenete. Ale víte, na co vlastně byly? |
V českém reklamním průmyslu pracuje cca 26 tisíc lidí, zhruba polovina na volné noze. Česko v tom není žádnou výjimkou, pro tuto profesi je to typické. Část kreativců pracuje pro více klientů, někteří jsou zároveň hudebníci, spisovatelé. Někteří si jen chtějí své klienty vybírat.
Vysoká škola není podmínkou
Jedno mají lidé v reklamě společné, jsou to vysoce specializovaní a kvalifikovaní pracovníci, tzv. zlaté límečky, kteří jsou sami o sobě výrobním nástrojem firmy.
Valná většina má vysokou školu, není podmínkou, ale je velkou výhodou. „Vystudovala jsem on-line marketing, takže jsem u prvního pohovoru mohla ukázat, že znám, co je třeba,“ vypráví Diana Augustinová, která pracuje v agentuře Story TLRS specializované na práci s influencery. „Konkrétně to bylo ovládání reklamních systémů, analytika, přehled reklamních formátů na sociálních sítí, či základy marketingových strategií.“
Proč většina reklam vyznívá do prázdna a do paměti se vryjí jen některé |
V Evropě má v těchto pozicích vysokoškolský diplom 59 % pracovníků oproti 34 % průměru populace. Většinou vystudují některé ze sociálně vědních oborů nebo ekonomiku, v oboru se ale pohybují i právníci a strojaři.
U nás nabízí vzdělání přímo v marketingu 13 škol, z toho tři státní vysoké školy. Univerzitou to ale nekončí, obor se velmi rychle mění, přizpůsobuje se vývoji médií, technologií, ale i poznatkům z psychologie nebo sociologie. Lidé v marketingu se musí učit stále.
Neustále ve stresu
Důležitější než vysoká škola je pro práci v marketingu psychická odolnost, na tom se shodli nejen naši tři mladí reprezentanti profese. Na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, jedné z těch, kde se budoucí specialisté v reklamě připravují, se nad tématem sešlo hned několik expertů, kteří se v oboru pohybují desítky let. Shodli se, že jde o psychicky náročnou profesi, která kombinuje několik stresových faktorů: práci s lidmi, ve velkém časovém presu a s mnoha různými a někdy rozporuplnými požadavky.
Jak překonat syndrom vyhoření? Změnit práci zpravidla nestačí |
Renata Svatková v oboru vydržela neuvěřitelných 50 let a minulý rok získala ocenění Srdcařka české reklamy. Podle ní je třeba počítat i s rychlými změnami. Sama začínala v 70. letech v dopravních podnicích, zažila tedy přesun od plánovaného hospodářství k volnému trhu, od plakátů a výloh k sociálním sítím, nástup mobilních telefonů a nyní i umělé inteligence.
Ani AI je nenahradí
Umělá inteligence poslední roky i do této branže hodně zasáhla. Jak ukázal aktuální výzkum Asociace komunikačních agentur, využívá ji 95 % všech agentur na našem trhu, nejčastěji pro práci s textem, úpravy obrázků, přípravu videí i práci s daty.
Některé pozice nejspíš zaniknou, změní se jejich struktura a pravděpodobně i poptávané dovednosti. AI zkrátí přípravné fáze projektů, zlepší kvalitu výstupů a umožní agenturám udržet ceny, pracovat pro více klientů bez nutnosti navyšování počtu zaměstnanců.
Lidský faktor ale zůstane klíčový, zejména pro originalitu nápadů a dohled nad výsledky. „AI šetří čas a klientovi peníze, ale zatím není tak dokonalé, aby nás v marketingu nahradilo,“ míní Diana Augustinová.
Jaká je práce v reklamě?Filip Janouch (28), brand konzultant na volné noze Barbora Talknerová (31), Account Manager, reklamní agentura Kaspen/Jung von Matt Diana Augustinová (29 let), Media Lead v agentuře Storytlrs.cz |
Hledáte práci v reklamě? Vyberte si z aktuální nabídky práce na internetovém portálu jobDNES.cz |