Největšími benefity umělé inteligence jsou podle průzkumu automatizace opakujících se úkolů a rychlejší zpracování dat, za hlavní výzvy označují zabezpečení dat a nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
Nová realita na trhu práce. Firmy často žádají znalost umělé inteligence |
Zatímco 14 procent firem plánuje rozsáhlé nasazení umělé inteligence a třetina je otevřená jejímu cílenému použití v konkrétních oblastech, 47 procent nemá k AI jasný postoj. Pět procent firem nasazení AI nepředpokládá.
Nutný je i kulturní posun
„Adopce AI není jen o technologii, je to také o změně postojů a kultury ve firmách. Čísla ukazují, že naše firmy začínají rozumět výhodám, které AI může přinést, a jsou připraveny investovat do jejího využití,“ uvedl generální ředitel Randstad ČR Martin Jánský.
Zhruba dvě třetiny respondentů se domnívají, že se počet pracovních míst v důsledku zavádění umělé inteligence nezmění. Necelá třetina očekává snížení počtu pracovních míst, pět procent věří, že jejich počet se zvýší.
Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už píše dopisy ministrům |
„Přijetí AI vyžaduje nejen technologické změny, ale také kulturní posun v organizacích, kde musí být zajištěno školení a podpora zaměstnanců, aby mohli s novými systémy efektivně pracovat,“ uvedl Jánský. „Zajištění důvěrnosti a bezpečnosti dat se musí stát prioritou. S novými regulacemi, jako je EU AI Act, se otevírá cesta k transparentnější a bezpečnější implementaci AI,“ doplnil člen investičního výboru fondu Look AI Ventures a expert na AI Martin Dostál.
Téměř 60 procent respondentů očekává nasazení AI v administrativě, 44 procent v IT, 40 procent v personalistice a stejný podíl v marketingu. „Umělá inteligence přináší efektivitu i do oblastí, které dříve jako technologické vnímány nebyly. V oblasti HR například umožňuje personalizovanější přístup k náboru a rozvoji talentů, což snižuje náklady a zvyšuje produktivitu,“ uzavřel Jánský.
Umělou inteligenci do svého nástroje na e-mail marketing implementovala také společnost Ecomail, přední česká marketingová platforma zaměřená na e-mailing. „Nová funkce ušetří našim klientům čas i peníze. Uživatel nyní může vlastní text z blogu nebo stránky zkopírovat do nástroje a AI mu text upraví do vhodné podoby, aby mohl newsletter rovnou odeslat. Díky tomu je vytváření e-mailů mnohem jednodušší, navíc bez zbytečného překlikávání z jednoho nástroje do druhého,“ popisuje výhody Jakub Stupka, COO marketingové platformy Ecomail.cz.
Nejen díky neustálému vývoji aplikace Ecomail v loňském roce zaznamenal 38% nárůst a dosáhl obratu 114 milionů korun. Nově se mu podařilo expandovat i do Polska. Od spuštění polské verze aplikace má nyní společnost v této zemi stovky nových uživatelů.
Obáváte se, že díky umělé inteligenci přijdete o místo? Najděte si stabilní práci na jobDNES.cz |