Současné financování České pošty není dlouhodobě udržitelné, protože státní podnik musí vydržovat i „nerentabilní“ pobočky v malých obcích. „Poslední kompenzace za tuto univerzální službu přišly v roce 2017 a pošta je nyní musí financovat sama,“ řekl Hamáček.
Pošta musí provozovat síť nejméně 3200 poboček nebo zajistit doručování listovních zásilek a některých balíkových zásilek po celém území ČR. Za to může od státu požadovat úhradu nákladů až 1,5 miliardy korun.
Pošta propustila přes 1200 pracovníků, méně než avizovala. Zbylým zvedá mzdy |
Finanční situaci státního podniku má vyřešit oddělení těchto služeb od komerčního provozu pošty. „Z České pošty bude vyňata pobočková síť včetně sítě zaměstnanců a stane se samostatným státním podnikem,“ uvedl Hamáček. Nový model by měl začít fungovat do tří let.
Pošta by tak měla dál nabízet zejména komerční služby, přičemž tato část nebude muset ze svého zisku hradit ztrátové služby, které pošta zajišťuje pro stát. Do konce roku 2012 měla monopol na doručování dopisů a dalších adresných listovních zásilek do 50 gramů, od roku 2013 pak může tyto služby nabízet i konkurence. Ta se však zaměřuje hlavně na zásilky od firemních klientů, na trhu balíků má pošta v posledních letech podíl kolem 40 procent.
Letos je pošta zatím v plusu
„Cílem změn je, aby občané mohli využívat pobočky tak, jak jsou na to zvyklí. U spousty zahraničních pošt je tento koncept vyzkoušen, například ve Velké Británii,“ sdělil Hamáček.
Hledáte práci ve Veřejné a státní správě? Navštivte internetový pracovní portál jobDNES.cz. |
Podle něj změny neznamenají propouštění, rušení poboček ani privatizaci pošty. Nyní má vzniknout pracovní skupina, která změny připraví. „Je to další fáze restrukturalizace pošty, se kterou jsme začali v roce 2018,“ dodal šéf pošty Roman Knap.
Pošta se dál propadá do ztráty. Pandemie ji prohloubila o miliardu |
Česká pošta loni kvůli koronaviru prohloubila ztrátu o jednu miliardu na 1,382 miliardy Kč. Plánovala přitom, že propad bude ještě o 400 milionů korun vyšší. Negativní dopad pandemie představuje více než polovinu loňské ztráty. Letos je zatím podnik v provozním zisku 25 milionů Kč.
Podle Knapa se ukazuje, že úsporná opatření zaváděná v posledních letech, jako například dvourychlostní doručování, fungují. „Až 92 procent zákazníků nevyžaduje doručení dopisu do druhého dne. Opatřeními z posledních let jsme uspořili řádově 900 milionů,“ tvrdí.