Dnešním protestem chtějí odboráři podpořit své požadavky, s nimiž přišli na jednání s vedením koncernu v ústředí ve Wolfsburgu. V tomto dolnosaském městě se také konalo protestní shromáždění tisíců zaměstnanců.
Stávka se týká stejně jako minule devíti z deseti závodů Volkswagenu v Německu. Na rozdíl od minulého pondělí ale nepřeruší jejich zaměstnanci práci na dvě, ale vždy na čtyři hodiny. Stávka se pak bude opakovat v každé směně, a skočí tak až v noci na úterý.
Úspory jsou nutné, tvrdí vedení
Vedení koncernu tvrdí, že jsou nutné úspory. Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard Kč), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Byli ochotni se vzdát případného zvýšení mezd, respektive prostředky dočasně převést do takzvaného fondu budoucnosti.
Odbory VW chystají stávky a velký boj o místa, zavírání továren a platy |
Podle šéfa koncernu Olivera Blumeho ale tento návrh není dostatečný, může ale posloužit jako výchozí bod pro dnešní jednání. „Potřebujeme dál snížení nákladů, které lze uskutečnit v krátké době a je udržitelné,“ uvedl dnes hlavní vyjednavač vedení Volkswagenu Arne Meiswinkel.
„Od dnešních jednání očekáváme, že vedení přestane trvat na maximálních požadavcích. Zaměstnanci jsou velmi rozzlobení,“ uvedl oblastní vyjednavač IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Předsedkyně svazu IG Metall Christiane Bennerová uvedla, že místo „chytrých řešení“ nabízí vedení koncernu jen bezohledné úspory na úkor zaměstnanců. Vinu na neuspokojivé situaci podniku přitom podle ní nesou především vysoce postavení manažeři.
Boj o přežití začíná. Výstražná stávka ochromí Volkswagen v celém Německu |
Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších 10 tisíc zaměstnanců VW v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení automobilky požaduje snížení mezd o deset procent, avšak avizovalo, že bude zřejmě nutné také uzavřít některé závody v Německu. Důvodem je podle něj mimo jiné sílící konkurence, především v Asii, a zároveň klesající poptávka.
Stávka se kromě ústředí ve Wolfsburgu, kde koncern zaměstnává asi 50 tisíc lidí, týká rovněž saských měst Cvikov (Zwickau), Drážďany a Saská Kamenice (Chemnitz), dále Hannoveru, Emdenu, Kasselu-Baunatalu, Braunschweigu a Salzgitteru. Jediný závod, který se ke stávce nepřipojil, protože se na něj vztahují jiná pravidla, je Osnabrück.
Utáhneme šrouby
Jednání mezi odboráři a vedením koncernu začala kolem 14:00. Pokud se nepodaří najít dohodu, chtějí odboráři svůj protest rozšířit a „utáhnout šrouby“. Konkrétní kroky zatím nezveřejnili. Naposledy se ve Volkswagenu stávkovalo v roce 2018, tehdy se zapojilo zhruba 50 tisíc lidí.
Mzdové náklady VW už nyní převyšují konkurenci. Odbory přesto chtějí víc |
Do koncernu VW patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina na konci listopadu také řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.
Hrozí vám výpověď? Najděte si včas novou práci na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz |