Zaměstnanecké benefity: vyšší mateřská, beach office, masáž i tatér

12.12.2019

Firmy si své zaměstnance hýčkají. Kromě klasiky, jako jsou stravenky, týden dovolené navíc či Cafeterie, zaměstnavatelé stále více podporují rodiče dětí. Narazit ale můžete i na mnohem kreativnější benefity. Můžete si přímo v práci třeba zacvičit ve fitness centru, dát snídani na střešní terase nebo hrát v podnikové kapele.
Zaměstnanecké benefity: vyšší mateřská, beach office, masáž i tatér

Systémy zaměstnaneckých benefitů jsou dnes čím dál tím pestřejší. Nejčastější zastoupení má stále klasika v podobě stravenek, příspěvků na penzijní spoření či životní pojištění, jazykových kurzů a podobně. Ty už ale většina lidí vnímá spíše jako samozřejmost. Stále více firem využívá systém Cafeterie, kdy si lidé mohou své benefity vybrat podle svých priorit.

Nejžádanější jsou ale podle portálu Platy.cz benefity zaměřené na vyvážení pracovního a soukromého života. „Do této kategorie patří výhody jako flexibilní pracovní doba, možnost po dohodě pracovat z domova, proplácené sick days bez nutnosti navštívit lékaře, ale i méně obvyklé výhody jako bonusové dny dovolené navíc, narozeninové volno či volno pro novopečené otce nad rámec zákona,“ říká Michal Novák z portálu Profesia.cz.

Celá řada firem tak dnes nabízí nad rámec zákona ještě další (pátý) týden placené dovolené. A někde jdou ještě dál. Například pracovníci BNP Paribas Cardif Pojišťovny mají nad těchto pět týdnů ještě další dovolenou navíc podle odpracovaných let. Společnost Energie ČS zase kromě pěti týdnů dovolené proplácí i nadstandardních 5 dní zdravotního volna.

Firmy více podporují zaměstnance-rodiče

Svoji pozornost v tomto směru ale stále více firem cílí na zaměstnance, kteří mají děti. Pro ty je totiž sladění osobního a pracovního života opravdu náročnou disciplínou.

Například společnost Sazka umožňuje (nejen) rodičům práci z domova nebo na zkrácený úvazek a také příspěvek na péči o dítě do 3 let věku pro maminky či tatínky, kteří se vracejí z rodičovské dovolené dříve než ve třech letech dítěte. Příspěvek na školku či hlídání dětí má ve svém systému zaměstnaneckých výhod také společnosti Energie ČS. Podmínkou ale je, že zaměstnanec musí být před nástupem na mateřskou dovolenou u firmy v pracovním poměru minimálně dva roky.

Peníze navíc pro novopečené rodiče

Společnost Schneider Electric pak letos zavedla v Česku zatím dost ojedinělý zaměstnanecký benefit – rodinám s čerstvě narozeným dítětem vyplácí finanční podporu. „Po nástupu žen na mateřskou dovolenou dorovnáváme po dobu 12 týdnů rozdíl v příjmech mezi peněžitou pomocí v mateřství a mzdou, kterou matky standardně pobírají v zaměstnání,“ říká Ida Ročňáková, personální ředitelka technologické společnosti Schneider Electric CZ. „I když jsou ženy na mateřské (muži na rodičovské), mají tak čtvrt roku stejné příjmy, jaké měli při standardní docházce do zaměstnání. Každá maminka, popřípadě tatínek, si tak přijde v rámci naší finanční podpory na desítky tisíc korun.“

Může se hodit

Tuto personální politiku firma vysvětluje jednoduše. Narození, adopce či osvojení dítěte silně zasáhne rodinný rozpočet a ovlivní životní úroveň. „Náš nový zaměstnanecký benefit tak pomáhá rodinám snáze se adaptovat na novu životní situaci,“ upřesňuje Ročňáková. K dalším benefitům pro rodiče patří u této firmy i dvoutýdenní volno bez náhrady mzdy v době letních prázdnin u zaměstnanců pečujících o dítě do 10 let.

Podobným směrem se vydala i BNP Paribas Cardif Pojišťovna. Ta od 1. ledna 2020 začne maminkám prvních 14 týdnů mateřské dovolené hradit do plné výše mzdy. A také otcovskou dovolenou (6 pracovních dní) bude nově hradit do výše plné mzdy.

Do hledáčku se dostává i podpora sportu

Další benefity míří i na rodiče se staršími dětmi. Mnoho firem tak organizuje v době prázdnin příměstské tábory přímo ve firmě, ty větší mají i své vlastní pobytové tábory. Nebo na ně rodičům alespoň přispívají.

Například u společnosti Cimex je největším favoritem mezi benefity pobyt s celou rodinou ve všech hotelích řetězce OREA Hotels & Resorts za extrémně výhodných podmínek, a to jak při ubytování, tak ve službách.

Do hledáčku se dostávají také sportovní aktivity. „Protože je naše společnost úzce spojena se sportem a jejím hlavním cílem je rozhýbávat české děti, pod její hlavičkou funguje na více než čtvrtině českých základních škol sportovní projekt Sazka olympijský víceboj,“ říká Kateřina Lukášová, HR ředitelka Sazky. „Naši zaměstnanci se mohou zúčastnit akcí, které jsou v rámci tohoto projektu pořádány, například účast na Olympiádě dětí a mládeže, kam mnoho zaměstnanců jezdí jako dobrovolníci.“ Společnost Home Credit každý rok vybírá 15 klubů, kde sportují děti jejich zaměstnanců a přispívají jim na dresy.

V nabídce jsou třeba i setkání se sportovci. Například zaměstnanci Sazky, která je generálním partnerem českého olympijského týmu, se mohou potkat s olympioniky, kteří k nim chodí na přednášky a na různá setkání se zaměstnanci. Home Credit je zase sponzorem basketbalové reprezentace. Svým lidem tak nabízí vstupenky na jejich zápasy a také organizuje setkání se sportovci.

Občerstvení i relax

A takovýchto neobvyklých a neotřelých benefitů mají zaměstnavatelé ve svých systémech výhod stále více. Například zaměstnanci výrobní firmy DZ Dražice mají možnost čerpání měsíčního kreditu na tankování nafty na vnitropodnikové čerpací stanici. Také mohou jít zdarma do pražské zoo či do fitness. Sazka má fitness centrum v budově, stejně tak si zde její zaměstnanci mohou zajít na masáž. Firma jim na ni přispívá polovinu ceny.

Zvláště u mladých firem a start-upů se pak objevují benefity zcela jiného charakteru. „Sázejí totiž na kreativní prostředí s řadou zajímavých možností pro relaxaci – kulečníkovým stole nebo herní konzolí počítaje a dodávkou zajímavého občerstvení na střešní terase konče,“ popisuje Novák.

Posledně zmiňovaný benefit mají například ve Footshopu. Jednou za měsíc zde mají Snídani pro firmu. „Součástí je kromě příjemného setkání všech zaměstnanců i krátká prezentace jednoho z oddělení o tom, co je u nich nového, jaké mají nové tváře, na čem zrovna pracují a podobně,“ popisuje Olga Henčlová, HR manažerka Footshop. Dvakrát týdně pak do kanceláří objednávají občerstvení. V létě například freshe nebo zmrzliny, jindy něco ke kávě.

Benefity z kategorie sci-fi

„Čas od času pozveme tatéra, který se celý den věnuje jen našim zaměstnancům,“ říká Henčlová. Občas sem zajde i barber, či chcete-li holič. Doslova z kategorie sci-fi je pak zcela jistě další benefit Footshopu - beach office. To je letní dům v Itálii, kam během léta mohou zaměstnanci odjet. Zkrátka takový nový level home office.

„Jedna z našich lektorek vede i lekce hry na digitální piano přímo v prostorách firmy. U klientů zakládáme firemní kapely a sbory,“ uvádí další příklady Markéta Černá, zakladatelka projektu Feel Good Company, který poskytuje firmám nadstandardní rozvojové a pečující akce pro zaměstnance. Dodává, že organizují třeba i workshopy na zdravé běhání nebo „vydýchání“ emocí.

Atypické, ale praktické benefity mají ve společnosti SSI Group. Nabízí službu bezplatného právního poradenství. „Tento benefit mohou naši lidé využít vždy, když se ocitnou v tíživé životní situace,“ říká Radoslav Kavulič, personální ředitel SSI Group. A firmě se osvědčily například i kurzy první pomoci s velmi reálnými modelovými situacemi či Krav Maga (sebeobrana).

Mají či nemají zaměstnanecké benefity smysl

To je velmi často diskutované téma. Personalisté se shodují, že ano. „Jsem přesvědčená, že platí rovnice spokojený zaměstnanec rovná se spokojený zaměstnavatel a samozřejmě také spokojený klient,“ říká Petra Slabá, HR ředitelka společnosti Cimex, která je vlastníkem OREA Hotels & Resorts.

Také další oslovení zaměstnavatelé zastávají názor, že systém benefitů vede k oboustranné spokojenosti. „Zaměstnanec může například díky flexibilní pracovní době dosáhnout rovnováhy mezi prací a osobním životem – a je vyrovnanější, spokojenější, nabitý energií a má chuť do práce. Tu pak logicky vykonává efektivně a odpovědně, ale hlavně s osobním zaujetím,“ popisuje Jan Řežáb, majitel developerské společnosti JRD.

Podle firem se sice nedá přesně vypočítat návratnost takové investice do zaměstnanců. Konstatují však, že z dlouhodobého pohledu se jim vyplácí. „Nicméně z čistě profesionálního hlediska musím konstatovat, že samotné benefity zaměstnance ve firmě neudrží,“ říká Kateřina Krist, HR manažerka BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Významnou roli totiž hraje rovněž samotné pracovní prostředí a vztahy na pracovišti. A firmy jsou si toho vědomy. „Investovali jsme proto do nového prostředí, kam se budeme v prvním čtvrtletí příštího roku stěhovat,“ říká Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO. „Vzniknou nám dvě relax zóny k aktivnímu i pasivnímu odpočinku. Mimoto získáme více prostoru pro soukromé hovory a klid na práci.“