Dobrou zprávou je, že navzdory epidemii a navzdory tomu, že řada nabízených pracovních pozic v podstatě ze dne na den zmizela, se stále nabírá. Například v oboru podnikových služeb, které nabízejí datové analýzy, údržbu a správu počítačových systémů, účetnictví a další IT aktivity, se nábory prakticky nezastavily.
Hledáte práci online? Navštivte internetový pracovní portál jobDNES.cz |
„Jako jeden z mála oborů mohou podnikové služby fungovat bez výpadků i nyní. Valná většina center pokračuje v náboru a přijímání nových pracovníků podle původních plánů, zavádějí však nové procesy a metody. Pohovory probíhají přes Skype či jiné digitální platformy,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která podnikové služby zastřešuje.
Jinde přes Skype vedou poradu lidé, kteří pracují na home office, nebo se tak i vyučuje.
„Se Skypem máme jen tu nejlepší zkušenost, progres je rychlejší v průměru o 25 procent, což je dáno především tím, že studenti lekce neruší, ale pouze přesouvají na vhodnější den, čímž se zabrání stagnaci a student zvládne lekce nutné pro posun o úroveň výše,“ dodává Simona Škurková z jazykové školy Lingua Centrum, která zaměstnává přes tisíc lektorů.
Přestože aplikaci Skype používá každý měsíc více než 300 milionů uživatelů po celém světě, mnozí další se s ní kvůli pandemii koronaviru teprve seznamují. Jak se na profesionální rozhovor přes Skype připravit, co vás může zaskočit, a co vám naopak ulehčí?
„Příprava na Skype pohovor by měla být stejná jako příprava na osobní nebo telefonické pohovory, ne-li větší. Technologie mohou zvýšit pravděpodobnost, že se něco pokazí, proto je důležité udělat vše, co můžete,“ říká Kristýna Králová, marketingová manažerka personálně poradenské společnosti Hays.
1.Vytvořte vhodné prostředí
Nejprve si promyslete, kde přesně budete při pohovoru sedět, kde se bude nacházet vaše domácí kancelář. Přemýšlejte o tom, co váš protějšek uvidí během rozhovoru. „Snažte se scénu na pozadí vhodně upravit, protože obrázky na zdi nebo jiné předměty mohou rozptylovat pozornost, což není při pracovním rozhovoru vhodné,“ upozorňuje Králová. Pozornost volajícího musí být soustředěna na vás. Ujistěte se, že vaše okolí je uklizené a dostatečně osvětlené.
Během pohovoru by neměli do místnosti vstupovat členové rodiny ani domácí mazlíčci. „Nejdůležitější je mít klid. Na těch dvacet minut, kdy mám šéfa na Skypu, se raději v pokoji zamykám a hlídá tatínek,“ říká Dagmar, která nyní jako asistentka se dvěma dětmi pracuje z domu.
2.Seznamte se s nástroji, které Skype nabízí
Skype má mnoho funkcí, které mohou být během pohovoru užitečné, například sdílení obrazovky nebo souborů. Hovory si můžete nahrávat nebo používat živé titulky.
3.Vyzkoušejte si předem testovací hovor
Ideálně den před konáním pohovoru přes Skype je dobré si udělat zkušební hovor s někým z rodiny nebo přátel. Ověříte si tak, že vše je připravené a funkční – pozor zejména na mikrofon. Vyzkoušejte si funkce, které byste rádi použili. Projděte si několik připravených otázek a odpovědí a požádejte o konkrétní zpětnou vazbu.
Nelíbí se vám váš projev? „Nahrání videa, při kterém si zkoušíte nahlas odpovídat na otázky jako během pohovoru, je skvělý způsob, jak vylepšit svůj projev, například příliš tiché nebo příliš rychlé mluvení. Vyzkoušíte tím i nastavení Skypu, osvětlení místnosti či způsob vyjadřování,“ nabádá Králová ze společnosti Hays.
4.Zkontrolujte, zda váš Skype účet působí profesionálně
První věc, kterou protějšek uvidí, je profilová fotka a uživatelské jméno na Skype účtu. Proto je vhodné oboje volit v profesionálním světle. Pokud již máte vytvořen osobní účet Skype, zvažte vytvoření samostatného účtu, který použijete konkrétně pro pracovní hovory.
Profesionalita by měla vyzařovat i z vás. Připravte si poznámky a otázky dopředu. „Před hovorem si vytiskněte materiály, o kterých budete mluvit. Při hovoru nehleďte jen do papírů, ale zachovejte si především oční kontakt s tazatelem,“ přidává další tip Králová.
Den D je tady. Za hodinu váš pohovor po Skypu začíná. Nepanikařte a v klidu postupujte podle itineráře...
5.Vhodně se oblečte
Přestože povedete Skype hovor z pohodlí domova, měli byste se obléci stejně jako pro osobní setkání. V případě pochybností je vždy dobré se oblékat profesionálně. Nezkoušejte fígle televizních moderátorů, kteří se někdy profesionálně oblečou jen od pasu nahoru. „Jednou mi při Skypu zazvonila u dveří listonoška, bylo léto, vedro k padnutí a já zapomněl, že mám jen trenky. Dodnes to kolegové dávají k dobrému,“ přiznává advokátní koncipient Daniel.
6.Přihlaste se včas
Přihlaste se do Skype aplikace a mějte vše připravené na svém místě nejméně pět, ale spíše deset minut před začátkem rozhovoru.
„Zelená tečka vedle fotky naznačuje, že jste aktivní a lidé vás mohou kontaktovat. K tomuto dojde automaticky při prvním přihlášení. Je však také možné si ručně nastavit stav přítomnosti na ‚pryč‘ nebo ‚nerušit‘. To je pro případ, abyste nebyli rušeni jinými přicházejícími hovory,“ upozorňuje Kristýna Králová z Hays.
7.Zaměřte se na řeč těla
Při setkání se první dojmy utvářejí během sedmi sekund, některé studie dokonce hovoří o pouhých čtyřech vteřinách, které rozhodují, jestli zaujmete nebo ne.
„Během Skype hovoru se dívejte přímo do kamery – pomůže to udržet oční kontakt. Tím naznačujete, že věnujete tazateli pozornost a vytváříte vztah, díky němuž bude konverzace přirozenější. Dívejte se na webkameru a také na malé okno v rohu Skypu, používejte gesta rukou a svou tvář a tělo téměř stejným způsobem jako při osobní konverzaci,“ říká Kristýna Králová.
8.Neskákejte do řeči, počkejte si
Při Skype hovoru může dojít ke zpoždění toho, co tazatel říká, a toho, kdy dané věci slyšíte. „Pokud k tomu dojde, ujistěte se, že nemluvíte, když protějšek mluví, a vyhýbejte se proslovům v dlouhých blocích. Přispěje to k přirozenější komunikaci,“ přibližuje marketingová manažerka. Zkuste také zajistit silnější signál – přibližte se více k modemu nebo zavřete jiné aplikace v počítači.
9.Rozlučte se po svém
Vzápětí po pohovoru můžete zaslat e-mail, ve kterém napíšete, že jste s dotyčným rádi pohovořili, jaký máte ze setkání dojem, případně naznačte další kroky.