Zdražování nutí k úsporám. Významně ušetřit se dá i na bankovních službách

03.10.2022

Kvůli zdražování domácnosti hledají, kde ušetřit. Nejde ale jen o to, co si koupí, nebo nekoupí. Jde i o to, co platit musejí a co už ne. Podle odborníků by si proto lidé měli projít i poplatky za služby své bance. Možná budou překvapení z toho, kolik za její služby ročně vydají.
Zdražování nutí k úsporám. Významně ušetřit se dá i na bankovních službách

Z finančních průzkumů vyplývá, že mnozí klienti bank mají za to, že je to právě jejich banka, která jim nabízí své služby zdarma. Opak je ale pravdou. Dokládají to i obsáhlé a komplikované ceníky bank. Běžné jsou poplatky za některé druhy odchozích i příchozích plateb. A běžné jsou i chytáky v podobě ne zcela transparentních služeb.

Hledáte upletnění ve finančních službách? Vyberte si z aktuálních nabídek práce na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz od České spořitelny.

„Například pokud banka odešle potvrzovací SMS neplatíte nic, ale pokud požadujete zasílání, třeba při změně zůstatku vy, už platíte. Chcete rychlejší odbavení na call centru, zase platíte,“ upozorňuje bankovní analytik skupiny Partners Michal Skalický.

Poplatky za bankovní služby se tak mohou ročně vyšplhat k tisícům korun. U domácností, které čerpají úvěry, pak ještě výše.

„U menších nízkonákladových bank se můžeme pohybovat ve stokorunách, u velkých bank to budou řádově tisíce za běžné poplatky. Pokud bychom přidali i konverze při platbách kartou v cizí měně, nebo u zahraničních a SEPA plateb, budou náklady ještě o něco vyšší,“ upřesňuje Michal Skalický.

Nejvíce ušetří refinancování úvěrů

„Vzhledem k rostoucí inflaci a obecně zdražování začnou domácnosti mnohem více revidovat své náklady. Začne to spotřebou, ale i poplatky na všech frontách, včetně bankovních poplatků a zejména pak poplatků a úroků navázaných na úvěry,“ říká Irena Jandíková, obchodní ředitelka Max Banky (dříve Expobank).

Velkou službu v této věci nabízí refinancování úvěrů. Zde mohou domácnosti s vícero úvěry ušetřit nejenom tisíce, ale i stovky tisíc korun. Jandíková uvádí příklad klienta, který prostým refinancováním všech svých úvěrů u bank i nebankovních institucí a úvěrů na kreditních kartách uspořil 200 tisíc korun.

Sjednoťte si půjčky do jedné a ušetřete. Poradíme, jak.

„Můj názor je, že české domácnosti o možnosti konsolidace svých úvěrů do jednoho už vědí. Přesto ale vidíme, že mnohé z nich se stále obávají složitosti procesu refinancování. Představa refinancování, vůbec to slovo refinancování, je pro některé natolik ´nepříjemné´, že se do konsolidace svých úvěrů raději nepouštějí. Mají z toho obavy,“ říká Irena Jandíková s dovětkem, že to je ale chyba.

Problém je v lidech, ne v bankách

Nikoli nevýznamné úspory lze najít i na běžných bankovních poplatcích. U jedné z tuzemských bank platí klient za příchozí zahraniční platbu na účet jedno procento z částky, minimálně 300 korun a nejvíce 1 200 korun.

„Aby to nebylo tak jednoduché, u odchozí platby jsou pravidla ještě trochu jiná a horní hranice se zvyšuje na 1 500 korun. Pro běžného klienta, který takový typ platby využívá zcela výjimečně, je zjištění poplatku předem na úrovni maturity z matematiky,“ podotýká Michal Skalický.

Říká, že klienti banku asi nepřesvědčí, aby jim dala slevu, ale vždy mohou přejít k jiné bance, která je o poznání levnější. Třeba si účtuje maximálně 350 korun za oba typy plateb. Problém je ale podle jeho názoru v tom, že řada lidí nemá přehled o tom, kolik bance za služby platí. A na obtíž bývá i jejich loajalita.

„Zvláště velké banky hřeší na nízkou flexibilitu českých klientů, kteří právě v rovině poplatků snesou opravdu mnoho. Už jen přechodem k bance, která má transparentní nastavení cen, může klient získat přehled a zároveň s velkou pravděpodobností i výrazně ušetřit,“ říká.

I čas jsou peníze

Podle odborníků je zde i další aspekt nákladů na banku. A tím je čas. Pokud totiž platí, že čas jsou peníze, pak i návštěva pobočky banky něco stojí. A inovace jsou v poslední době klíčovým odlišovacím prvkem. To znamená, pokud musí klient kvůli jakémukoliv servisnímu požadavku na pobočku, je jasné, že není v moderní bance.

„Každá banka vám dnes dokáže vytvořit běžný účet, nebo spořicí účet. Ale dokáže to online ve vašem mobilu? Dokáže to do minuty?“ ptá se v této souvislosti Michal Skalický.

Mezi nejzajímavější inovace považuje virtuální platební kartu pouze v mobilním telefonu. Nebo jednorázovou virtuální platební kartu na jedno použití například pro platby na internetu, kdy je karta po zaplacení na internetu okamžitě zrušena, takže nehrozí její zneužití. Anebo třeba i rychlost ze strany banky při vyřízení bankovní identity, kterou dnes běžně vyžaduje nejeden úřad.