Z průzkumu dále plyne, že firmy se výrazně více spoléhaly na sebe než na státní pomoc. Třetina podnikatelů musela sáhnout do svých finančních rezerv a necelých třicet procent kvůli pandemii odložilo investice. „Pozitivní je škála kreativity, kterou firmy prokázaly, aby zachránily svou existenci,“ říká ředitelka asociace Eva Svobodová.
Například rodinná farmaceutická firma Aveflor loni na přelomu března a dubna dokázala zareagovat na potřebu výroby dezinfekce. „Pomohli jsme ve chvíli, kdy bylo všude dezinfekce třeba, okolním obcím či zdravotnickým zařízením. A díky dezinfekci jsme i zvýšili povědomí o naší společnosti,“ uvádí šéf Avefloru Jan Zubatý.
Firma loni zaznamenala hlavní dopad pandemie až ve druhém pololetí, kdy viditelně klesly zakázky. Zubatý čeká, že mírné zotavení přijde po polovině roku.
Jinde zase přestali šít značkové spodní prádlo a vrhli se na šití roušek. „Změna přišla během několika dní a díky tomu jsme mohli rozdat desítky tisíc roušek, které byly v první okamžik nedostatkovým zbožím,“ říká spolumajitel značky Styx a Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal.
Kvůli uzavření kamenných prodejen se stejně jako další oděvní firmy musel soustředit takřka výhradně na online. „Na našich e-shopech nastal po úvodním prudkém propadu celoroční růst, rostli jsme ve vyšších desítkách procent. A letos opět čekáme nárůst tržeb mnohem vyšší, než by byl za normálních okolností,“ říká Skopal.
„Nejlepším rozhodnutím bylo, že jsme nešli cestou úspor a snižování nákladů, ale vsadili jsme na posílení obchodních aktivit a získávání nových zakázek, abychom využili své kapacity. Potvrdilo se, že větší celek je odolnější vůči mimořádným situacím, jako je například pandemie,“ říká Ľubomír Červeňák, spolumajitel skupiny SkyLimit Industry, do níž patří pět českých strojírenských firem. Fond díky tomu dosáhl loni výnosu pro investory ve výši 12,25 procenta.
Chtělo to obrat v myšlení
Krize zasáhla podniky ve všech hlavních sektorech, přesto dvě pětiny živnostníků a malých podniků podle průzkumu nevyužily žádnou formu výpomoci od státu. Ty, které o pomoc žádaly, nejčastěji čerpaly kompenzační bonus a program Antivirus pro udržení zaměstnanosti.
„I přes uzavření některých Kärcher center a dočasné snížení tržeb v kamenných prodejnách jsme žádnou podporu nevyužili. Považovala bych to za neetické. Pomoc mi ale při srovnání zkušenosti ze zahraničí přijde špatně dosažitelná, neprůhledná a v mnohých aspektech pomalá,“ říká ředitelka Kärcher ČR Milada Skutilová.
Některým podnikatelům kvůli nejistotě chvilku trvalo, než si na nové podmínky zvykli. „Když se po první uzávěře začaly otevírat hranice, měli jsme najednou hodně práce. Za normálních okolností bychom již sháněli nové zaměstnance, ale v tu chvíli jsme to neudělali, protože jsme si nebyli jisti, zda nepřijde další negativní obrat,“ říká Mirek Mejtský, partner společnosti Petyovský & Partners, která obstarává zahraniční pracovníky.
Dělali polovičatá řešení, která se projevila na kvalitě výstupů. „Chvíli trvalo, než jsme si řekli, že se už nemůžeme dále ‚dusit‘ a musíme podnik dále rozvíjet a investovat. Od té chvíle se nám dýchá lépe,“ dodává Mejtský. Firma nakonec o šest procent rostla.
Pandemie nutí řešit domácí násilí i firmy, mnoho z nich plánuje programy |
Obrat v podnikatelském myšlení je možná důvod, proč podle průzkumu asociace vidí poměrně dost firem letošní rok ve světlých barvách. Růst obratu očekává 29 procent firem, s poklesem naopak počítá 33 procent respondentů.
Více než polovina z firem, na něž pandemie dopadla negativně, nicméně čeká, že úplné zotavení bude trvat déle než rok.
„Nejrychlejší zotavení předpokládají služby – pro rozjezd není zpravidla třeba velkých investic, a tedy ani zadlužení, jakož zpravidla za sebou netáhnete ani nadměrné ztráty z nepříznivého období. Ve zcela odlišné situaci je průmysl a výroba, kde zotavení trvá podstatně déle,“ míní Svobodová.
Na každé krizi lze však najít i něco pozitivního. „Jde třeba o posílení digitálních schopností či zvýšení prodejů pomocí online kanálů. Pozitivní je, že se firmy začaly zamýšlet nad změnou produktu a poskytovaných služeb,“ říká Svobodová.
Situace navíc nakopla podniky, které se digitalizací zabývají. „Pandemie akcelerovala vnímání důležitosti digitalizace obchodu i v rámci vztahů mezi firmami. Jsou hladové po využívání nových forem nákupu a prodeje a navyšování obratu prostřednictvím nových obchodních kanálů,“ uvádí Václav Liška z online obchodní platformy merXu.
Hledáte zaměstnance? Inzerujte na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz. |
A třeba vývojářská firma eMan hlásí za loňský rok mírný nárůst obratu, pro letošek čeká vzestup obratu kolem 20 procent. „Hned na počátku pandemie jsme přešli na home office. Nicméně po roce vzdáleného fungování tento stav nevnímáme jako ideální, raději pracujeme spolu, komunikace a spolupráce jsou intenzivnější,“ tvrdí marketingový ředitel eMan Tomáš Čermák.